batterilåda till panasonic wm61a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-16 10:13

RogerGustavsson skrev:Ja, det kan de verkligen ha! Finns andra sätt att använda fantommatningen för biasmatning. Den här har visats förrut.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... kapsel.GIF

vad blir det för spänning fram till mikkapseln med den kopplingen? ska schemat ändras med moddade kapslar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-16 11:11

Den där visar en generell koppling och inte specifikt en för WM-61. Sitter en zenerdiod märkt CV12 i schemat, blir alltså 12 V till kapseln. Kan vara idé att minska till strax under 10 V med WM-61. Många spänningsstabilasatorer kan vara störningsalstrare och bör selekteras eller undersökas. I fallet WM-61 är det kanske inget problem då den brusar rätt mycket i sig? Det går också att sänka spänningen med ett motstånd som Bill Wall gör men om det blir bra vet jag inte.

http://www.directap.com/images/ECMMicPh ... wered6.jpg

Naiant's lösning tycker jag verkar vettig. Ger buffrad utgång, tål rimliga ljudtryck och låter sig fantommatas med 9-48 V (under 12 V ger lägre ljudtryckstålighet).

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/MSH_Kit_Mic.gif

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-16 20:26

fan jag fattar ingenting av det där, jag skulle behöva läsa en bok i ämnet, kan du rekommendera någon startbok?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-16 23:16

Jag har lärt mig lite undan för undan. Hittills har jag sett komponenterna lite som LEGO-bitar. Har fått lära mig några sammanhang och har sedan pusslat lite. Mängder med frågor till de som verkar kunna sin sak har det blivit. En del kända namn tar sig också tid att svara och förklara!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-16 23:27

Hej
Nu har jag mätt igen.

Jag har modifierat min mikrofonstärkare så att den matar EMM8 mikrofonen med 2,22 kohm bias resistor och 3,3V biasspänning.

Känsligheten vid 94dB blev då ca 5,7-5,8 mV/Pa och gain = 0 dB
(min multimeter har inte bättre än 0,1mV upplösning på AC)

Känsligheten vid 114 dB blev då 5,81 mV/Pa i och med att signalen blev 10 ggr större och därför kunde läsas av med större noggranhet.

Enligt den 4 år gamla kalibrerkurvan är känsligheten 5,74 mV/Pa vid 2,2 V bias och 2,25 kohm biasresistor.

Den har alltså inte åldrats något relevant under denna tiden!
Inte illa för 750 SEK!

Nu har jag iofs behandlat den snällt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-17 11:04

RogerGustavsson skrev:Jag har lärt mig lite undan för undan. Hittills har jag sett komponenterna lite som LEGO-bitar. Har fått lära mig några sammanhang och har sedan pusslat lite. Mängder med frågor till de som verkar kunna sin sak har det blivit. En del kända namn tar sig också tid att svara och förklara!

jag skulle verkligen vilja kunna bygga lite enkla grejjer efter eget huvud, som sådana här mikstärkare men med lite finesser, avancerade saker som slutsteg och dsp-prylar finner jag dock ointressant :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-17 11:11

rikkitikkitavi skrev:Hej
Nu har jag mätt igen.

Jag har modifierat min mikrofonstärkare så att den matar EMM8 mikrofonen med 2,22 kohm bias resistor och 3,3V biasspänning.

Känsligheten vid 94dB blev då ca 5,7-5,8 mV/Pa och gain = 0 dB
(min multimeter har inte bättre än 0,1mV upplösning på AC)

Känsligheten vid 114 dB blev då 5,81 mV/Pa i och med att signalen blev 10 ggr större och därför kunde läsas av med större noggranhet.

Enligt den 4 år gamla kalibrerkurvan är känsligheten 5,74 mV/Pa vid 2,2 V bias och 2,25 kohm biasresistor.

Den har alltså inte åldrats något relevant under denna tiden!
Inte illa för 750 SEK!

Nu har jag iofs behandlat den snällt.

jag tror inte åldringen är ett så stort problem, eller menar du att den är det? jag tror mer på miljöpåverkan än tidspåverkan, kanske. jag är nyfiken på disten, kommer du ändra biasen igen nu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-17 23:30

nej jag ändrar nog ingenting i denna mikstärkaren för jag vill kunna ha kvar absolutnivå mätningen.

med denna som grund kan jag bygga en bättre mik (om tid finnes) med lägre dist och jämföra.

nja, ålder påverkar men också miljön givetvis

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 17:12

det låter klokt att ha flera stärkare
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 17:18

idag har jag målat mikrör, några blev ferrariröda, några svarta, några gula, senare ska nån bli babyblå och nån ska bli b&k-grön, hammarlack måste jag oxå prova, grön hammarlack känns industri och maskin, jag gillar det

jag har upptäckt att jag behandlar grejjor mer försiktigt om dom har en fin finish, att måla mikrören gör att jag behandlar mikarna med lite vördnad, men samtidigt gillar jag slitna grejjer, skavt och nött är fint, ja sådan är jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-19 18:53

får se om jag hinner göra en dist mätning mot signalnivå
(närfältsmätning vid 150 Hz) ikväll...

risken finns att Melodifestivalen stör brusnivån dock vi har inte ett oändligt stort hus.

stay tuned...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 20:12

spännande
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 20:41

Babyblå blir fint. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-19 22:47

ja det blir verkligen fint med guld, rött blir oxå väldigt fint med guld, guld och gult funkar oxå, grönt med guld blir oxå väldigt bra, jafan alla färger funkar med guld
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-19 23:34

http://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi/M%C3%A4tfiler/

lite olika mätfiler vid olika ljudtryck uppmätta med en närfältsmätning mha en Bremenbas i 25 l låda. ljudtryket är kalibrerat.

Mikrofonen (EMM-8) är placerad ca 1 cm från membranets center och i 45 graders vinkel vertikalt.

värt att notera att distortionen stiger vid de lägre ljudtrycket, antagligen störde Erik Saade för mycket. Dessutom dominerar 3de över 2a.

Eftersom det är närfält borde inte elementets egen distortion vara med utom för lite högre ljudtryck.

ialla fall ner mot 0,2% borde vara rimligt med en EMM8.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-20 16:46

kul att se, har du jämförelsekört mot en panasonic-kapsel? men märkligt är att disten sjunker vid högre tryck, menar du att störnivån påverkar vid 93db-mätning?

kan du mot ersättning tänka dig att känselkalibrera en mik?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-20 20:52

har inga lösa panasonic kapslar.
ja, störnivån borde påverkat vid 93 dB, men jag använde mig av STEPS som borde filtrerat bort en del Erik Saade dock.

det är nog mest brus man ser faktiskt . Speciellt som att den spektriska :) sammansättningen ändrar sig när SPL ökar, vilket också får mig att tro att mikens egen dist överväger.
Jag är inte någon demon på detta...

jag har inte någon mikförstärkare som klarar av annat än bias drivna mikar.

fixar du en mikstärkare och postar det till mig med returporto fixat eller om du vill ta tåget ner (om det går) så fixar vi det. det är inte så mycket jobb, bara kul att (st)hjälpa till...

men det måste nog vara en förstärkare med fasta lägen, annars vet man inte hur gain flyttat sig.

jag måste lämna tillbaka kalibratorn snart men han som använder den sitter några rum bort och kan alltid låna hem över natten.

jag har alltid alternativet att mäta mot min egen mik vid låga frekvenser.

vi kan köra resten via PM.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-20 22:21

vad tycker du om att mäta dist med arta och svep eller arta och spectrum analys?

angående känslighetskalibrering, det är väl bara biasen som är viktig då stärkarens gain anges separat (i arta), så om man använder lika bias som vid kalibreringstillfället så kan vilken annan stärkare användas men med känt gain?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-20 22:59

att mäta disten mha arta går snabbt och ger en snygg kurva, men kräver lite signalnivå för att inte bli störkänslig.

Steps är bättre då men tar tid. trots det var det lite störningar.

känslighetskalibrering, svar ja som jag har förstått det.

jag vet bias och biasresistorns värde eftersom jag har byggt mik förstärkaren själv :)
då är det spårbart...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-21 12:17

rikkitikkitavi skrev:att mäta disten mha arta går snabbt och ger en snygg kurva, men kräver lite signalnivå för att inte bli störkänslig.

det fiffiga är väl att man kan medelvärdesköra jättemånga mätningar så att störavståndet ökar?

jag får inte till det med stepsmätningar, resultatet blir "sågtandat" och det är svårt med insatällningarna, tycker jag

jag vet bias och biasresistorns värde eftersom jag har byggt mik förstärkaren själv :)
då är det spårbart...

kan du kalibrera vilken fattning (mikrördiameter) som helst? är det bias för omoddad mik du använder?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-02-21 22:18

celef skrev:
rikkitikkitavi skrev:att mäta disten mha arta går snabbt och ger en snygg kurva, men kräver lite signalnivå för att inte bli störkänslig.

det fiffiga är väl att man kan medelvärdesköra jättemånga mätningar så att störavståndet ökar?

jag får inte till det med stepsmätningar, resultatet blir "sågtandat" och det är svårt med insatällningarna, tycker jag

då är det spårbart...

kan du kalibrera vilken fattning (mikrördiameter) som helst? är det bias för omoddad mik du använder?

ja, man kan medelvärdesbilda, men orka...

jag får också sågtand.

mikkalibratorn har 12 mm (1/2 tum) fattning, tar väl det mesta och jag har tejpat med eltejp runt EMM 8 så den blev 12 mm tjock.
kör man med frifältsmätning spelar det ju ingen roll, man får ha så låg frekvens ändå.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-22 11:53

rikkitikkitavi skrev:
ja, man kan medelvärdesbilda, men orka...

men att medelvärdesköra exempelvis 10ggr, dessutom automatiskt, går ju snabbare än att stega sinusar :)

jag får också sågtand.

vad beror det på? jag får detta mönster även när jag loopbackmäter enbart ljudkortet, väldigt irriterande är det iallafall

mikkalibratorn har 12 mm (1/2 tum) fattning, tar väl det mesta och jag har tejpat med eltejp runt EMM 8 så den blev 12 mm tjock.
kör man med frifältsmätning spelar det ju ingen roll, man får ha så låg frekvens ändå.

tejp är bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-27 09:51

hur är det med mikkabellängder, hur långa kablar kan man använda mellan mik och stärkare? så korta som möjligt är tumregeln jag har läst, jag har oxå jämfört långa/korta och tunna/tjocka kablar utan att märka någon skillnad, men det är möjligt att jag har haft för låg precision vid testen
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-27 10:30

Linkwitz nämner det för den modifierade varianten, den med spänningsföljarkopplingen.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-27 12:15

jag har läst på många ställen att mikkabeln ska vara kort, max 3 meter, kabeln mellan stärkare och nästa steg kan vara hur lång som helst, typ, men varför det, vad är det som händer med lång mikkabel, tar mikkablen upp diverse miljöskräp på vägen? fungerar kabeln som ett delningsfilter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-27 13:50

Jo, båda faktorerna kan ställa till det. Kabelns kapacitans bildar en filterfunktion med utgångsimpedansen från kapselns elektronik. I schemat som Linkwitz visar har han satt en gräns vid ca 100 kHz. Det är inte bara den som är intressant för den lilla JFET:en kapseln ska orka driva kapcitansen också. Givetvis finns en risk att en längre obalanserad kabel kan plocka upp skräp från omgivningen. En impedansbalanserad överföring kan med hjälp av en differentiell mottagare gallra bort störningarna. Det går inte om man har en ickebalanserad överföring.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-28 17:52

hur testar man detta på enklast vis, genom vanliga jämförelsemätningar i tryckkammaren med olika kablar och längder? eller kan man simulera worst case på någotvis? linda mikkabeln runt hårfönen typ?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-28 19:49

Shabblade bort mitt svar. Nåja, får skriva ett nytt.

Störupptagning bör inte vara ett problem för en ickebalanserad kabel så länge den är skärmad och inte överdrivet lång. Högfrekvensavrullningen p.g.a. hög kapacitans kan man simulera med en kondensator mellan signal och jord.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-28 22:23

tack, då ska jag försöka få till lite testande
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-02-28 22:59

Bikinitider

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum