Nattlorden skrev:Dina exempel säger ju att min tes fungerar på dig med.
Otur att du såg dem, jag suddade mitt inlägg några sekunder efter att du fått tag i det.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Dina exempel säger ju att min tes fungerar på dig med.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Dina exempel säger ju att min tes fungerar på dig med.
Otur att du såg dem, jag suddade mitt inlägg några sekunder efter att du fått tag i det.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Dina exempel säger ju att min tes fungerar på dig med.
På vilket sätt är det otur om det är så att jag har rätt? Det vore väl alla till gagn att veta hur det fungerar? Jag tänker inte patentera det eller något...
PerStromgren skrev:Nära, men inlägget blev ju litet konstigt. Vad jag menade var ju att jag har bekymmer m ed badrumsradion, och skulle ha ännu större problem med levande musik, och det framgick inte alls av mitt inlägg.
Nå, åter till din fråga och min motfråga. Du tror alltså att det skulle vara lättare att utföra intellektuellt arbete till levande musik än till inspelad dito?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nära, men inlägget blev ju litet konstigt. Vad jag menade var ju att jag har bekymmer m ed badrumsradion, och skulle ha ännu större problem med levande musik, och det framgick inte alls av mitt inlägg.
Vet du det, eller antar du det?
PerStromgren skrev:Jag vet; provat bägge rätt ofta. Har levande musik i huset.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Hörseln/hjärnan kan kompensera massor (annars hade du aldrig känt igen den du talade med i telefon t.ex.)... men detta sker på bekostnad av möjligheten till avslappnad njutning. Ju mindre vi tvingas kompensera, destu naturligare och mer lättlyssnat blir det.
Vad har du för belägg för detta?
PerStromgren skrev:G. Theile beskriver ett intressant experiment i sin artikel(*), som jag tycker att ni ska prova.
Spela vitt brus i bägge högtalarna (samma signal i bägge högtalarna) och sitt i sweet spot. Prova att vrida på huvudet fram och tillbaka (som om ni tackar nej till en whisky till) och observera ev. skillnader i tonfärg. Gör samma sakl, men med ena örat "stängt", t.ex. genom att stoppa ett finger i det.
Vad drar ni för slutsatser av detta?
*) On the Localisation in the Superimposed Soundfield, sid 11
paa skrev:single_malt skrev:Så här står det angående resultaten av testerna i samma avhandling:
"in the case of an error-free reproduction the auditory event clearly moves"
Kan du förklara vad han menar med detta, det kanske framgår om man läst hela avhandlingen, men det har ju jag inte gjort.
single_malt skrev:Jag undrar också vad det finns för belägg för detta.
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Jag vet; provat bägge rätt ofta. Har levande musik i huset.
Ointressant sådan? Du skall bara testa avkodandet, inte tycka om det.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Jag undrar också vad det finns för belägg för detta.
Jag fungerar så och det är min tes att det är generellt för Homo Sapiens och inte en genetisk mutation hos just mig.
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Jag undrar också vad det finns för belägg för detta.
Jag fungerar så och det är min tes att det är generellt för Homo Sapiens och inte en genetisk mutation hos just mig.
PerStromgren skrev:Bra! Kan du nu skissa på ett experiemnt som skulle kunna falsifiera din tes?
single_malt skrev:Men prova att läs avhandlingen jag länkade till! Jag tycker att det kan vara mer meningsfullt att diskutera när man har gemensamma fakta att ta ställning till. Sen behöver man förstås inte göra samma tolkningar av dom.
PerStromgren skrev:Där har du de där variablerna, jag talade om, som är så svåra att hålla konstanta.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:single_malt skrev:Jag undrar också vad det finns för belägg för detta.
Bra! Kan du nu skissa på ett experiemnt som skulle kunna falsifiera din tes?
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Men prova att läs avhandlingen jag länkade till! Jag tycker att det kan vara mer meningsfullt att diskutera när man har gemensamma fakta att ta ställning till. Sen behöver man förstås inte göra samma tolkningar av dom.
Skall göra det, men jag har inte tid att sitta och läsa 60 sidor engelsk avhandling under arbetstid.
Almen skrev:Visst är hjärnan bra på att kompensera för saker som stör - tag cocktail-effekten, till exempel. Men är det någon som tror att det inte blir enklare och mer vilsamt för två personer som samtalar om plötsligt alla andra i rummet tystnar?
Jag läste om när man på en skola hade problem med två saker i matsalen: (1) en massa bråk, skrik och kastad mat, samt (2) en slamrig och störig ljudmiljö.
(1) krävde en massa svåra åtgärder, så man började med det enkla, (2). Då visade det sig att när ljudmiljön var åtgärdad så blev alla mycket lugnare, så att (1) åtgärdades automatiskt.
Nattlorden skrev:
Skall göra det, men jag har inte tid att sitta och läsa 60 sidor engelsk avhandling under arbetstid.
Obs: Sen är inte en avhandling "fakta". Det är många avhandlingar gjorda som visar sig i efterhand vara inkorrekta.
Min (väldigt otydliga) poäng var typ varför skulle audiologen fråga efter mätvärden på något som inte går att mäta?Almen skrev:Vilka hörtrösklar? Jag har sagt att jag inte anser att F/E-lyssning mäter upp hörtrösklar.LasseA skrev:Hur ska man mäta sagda hörtrösklar hade du tänkt?
Naqref skrev:Citatet kommer från en doktorsavhandling som hade sin muntliga prövning den 30 april 1980.
petersteindl skrev:Om man med kompensering menar att ge kompensation för något genom att ersätta detta något med något annat eller att uppväga eller kvitta eller gottgöra så blir ordet kompensering inte förklarande.
petersteindl skrev:Om Man kan lindra dessa fel något med hjälp av stereosystemfelskompensation så blir båda världar mer korrekta d v s lokalisering och Gestaltering på fantomljudkällan blir med mindre fel än utan stereosystemfelskompensering. Sorteringsarbetet i det centrala nervsystemet har underlättats.
petersteindl skrev:Däremot kan man kompensera vad som helst i drömmarnas värld och det är möjligt och troligt att t.ex. musiker kan inhämta minnesinformation och fylla på denna på ljud som definitivt inte har den informationen i sig, men frågan är om fenomenet är att klassas som medveten perception eller som drömmeri. Det blir som då den nyförälskade skall beskriva sin älskade. Det blir lite broderat och drömskt. Sista ordet i just den frågan angående hjärnans kompensering vid perception är nog ännu inte skrivet. Det behövs djupare kunskaper i denna fråga.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Om man med kompensering menar att ge kompensation för något genom att ersätta detta något med något annat eller att uppväga eller kvitta eller gottgöra så blir ordet kompensering inte förklarande.
Om du hänvisar till mig, så är det inte så jag menar, utan jag menar det du redan hade skrivit (men jag citerar i omvänd ordning). Du säger underlättande av sorteringsarbetet, jag kallar det mindre kompensering. Samma sak, olika terminologier.petersteindl skrev:Om Man kan lindra dessa fel något med hjälp av stereosystemfelskompensation så blir båda världar mer korrekta d v s lokalisering och Gestaltering på fantomljudkällan blir med mindre fel än utan stereosystemfelskompensering. Sorteringsarbetet i det centrala nervsystemet har underlättats.
Sen avslutar du:petersteindl skrev:Däremot kan man kompensera vad som helst i drömmarnas värld och det är möjligt och troligt att t.ex. musiker kan inhämta minnesinformation och fylla på denna på ljud som definitivt inte har den informationen i sig, men frågan är om fenomenet är att klassas som medveten perception eller som drömmeri. Det blir som då den nyförälskade skall beskriva sin älskade. Det blir lite broderat och drömskt. Sista ordet i just den frågan angående hjärnans kompensering vid perception är nog ännu inte skrivet. Det behövs djupare kunskaper i denna fråga.
Här kommer du ju riktigt ordentligt in på vad jag pratar om... fast jag skulle nog se processen mycket mer pragmatiskt än att tala om drömmar... Snarare om "pattern matching".
single_malt skrev:@petersteindl
Jag förstår inte riktigt heller vad du menar med en del saker här.
Skulle du kunna utveckla vad du menar med stereosystemfelskompensationer som kan lindra "dessa fel"?
Och när du skriver "det pratas om att hjärnan kompenserar för fel vid perception", menar du tex när jag skrev ""suppression of sound colouration" eller hjärnans egen stereosystemfelskompensation."?
The auditory system might for example, compensate the ear input signals by means of appropriate inverse filtering.
Ragnwald skrev:Måste inte typen av ljudmaterial vara kännt för lyssnaren, för att någon som helst kompensering ska kunna ske?
Minnes-, erfarenhetsinlagring ger oss kanske en fördomsfull kompensering?
PerStromgren skrev:Almen skrev:Visst är hjärnan bra på att kompensera för saker som stör - tag cocktail-effekten, till exempel. Men är det någon som tror att det inte blir enklare och mer vilsamt för två personer som samtalar om plötsligt alla andra i rummet tystnar?
Jag läste om när man på en skola hade problem med två saker i matsalen: (1) en massa bråk, skrik och kastad mat, samt (2) en slamrig och störig ljudmiljö.
(1) krävde en massa svåra åtgärder, så man började med det enkla, (2). Då visade det sig att när ljudmiljön var åtgärdad så blev alla mycket lugnare, så att (1) åtgärdades automatiskt.
Har du inte kommit lite väl långt ifrån ursprungsfrågan, nu? Vi paratde ju om huruvida hjärnan jobbar hårdare när den avkodar lite mer svåravkodad positionsinformation, och om det i så fall kan märkas på något sätt, t.ex. i trötthet eller sämre arbetsresultat.
Men jag jag håller helt med om att skolmatsalar bör ha en behagligare ljudmiljö!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster