Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Nu vet ju inte jag hur många du känner i Motala men någon tekniskt bevandrad individ som kan hjälpa dig borde du välan kunna ragga upp för typ en bira eller två . . . typ.Tips, skriv ut det senaste inlägget av DQ-20 som hjälpläsning för ev. "hjälpreda".
Laila skrev:Nu vet ju inte jag hur många du känner i Motala men någon tekniskt bevandrad individ som kan hjälpa dig borde du välan kunna ragga upp för typ en bira eller två . . . typ.Tips, skriv ut det senaste inlägget av DQ-20 som hjälpläsning för ev. "hjälpreda".
IngOehman skrev:bakerman22 skrev:Jag tror jag löser det. Jag var tvungen att springa ner och kolla om det brummade utan signalkabel. När jag drog ur den slutade det.
Jag bytte ut Emotiva-kabeln mot en noname som är något grövre.
Brummet försvann inte helt, men blev betydligt bättre.
Kan nog räcka att byta till två vettiga kablar mellan CR80s och stegen.
Du skall bygga en riktig kabel själv, då blir det totaltyst.
Om du skickar mig ett schema på slutstegets ingångssteg
så skissar jag ihop hur kabeln skall byggas, åt dig.
Vh, iö
Adhoc skrev:Du skrev: "Har 10A indraget som försteg, BD-spelare och projje går på.
Stegen går på en separat indragen 3x16A. Allt är nydraget" och jag är för lat för att lägga tid på hur du kopplar/t med för- och slutsteg + annan elektronik och kablagen. Hur som helst, det är en mycket vanlig rekommendation att alla apparater som är inblandade i ljudkedjan är kopplade till en och samma fas. Armaturer, luftkonditionering och annat i hushållet bör gå till en annan separat fas.
DQ-20 skrev:Adhoc skrev:Du skrev: "Har 10A indraget som försteg, BD-spelare och projje går på.
Stegen går på en separat indragen 3x16A. Allt är nydraget" och jag är för lat för att lägga tid på hur du kopplar/t med för- och slutsteg + annan elektronik och kablagen. Hur som helst, det är en mycket vanlig rekommendation att alla apparater som är inblandade i ljudkedjan är kopplade till en och samma fas. Armaturer, luftkonditionering och annat i hushållet bör gå till en annan separat fas.
Det spelar ingen roll i det här fallet. Om det är något med nätet så är det jorden och den är gemensam för faserna.
bakerman22 skrev:När jag bara flyttade över kablarna så brummade det ändå !?![]()
Ett steg som inte brummar till basen brummar helt plötsligt till toppen...?
bakerman22 skrev:Svängde in till grannbyn idag. Lånade med mej ett sånt där störningsfilter.
Brummet i högtalarna försvann nästan helt, i alla fall så pass att jag skulle kunna leva med det, men istället började det brumma om själva stegen.![]()
Ganska komiskt det här...
Grabbarna på Hifiklubben hade som förslag att jag skulle dra en jordkabel mellan stegen. Dom tyckte att det var en enkel sak att prova.
Var skulle man fästa den kabeln ? Var som helst i shassiet ?
bakerman22 skrev:Svängde in till grannbyn idag. Lånade med mej ett sånt där störningsfilter.
Brummet i högtalarna försvann nästan helt, i alla fall så pass att jag skulle kunna leva med det, men istället började det brumma om själva stegen.![]()
Ganska komiskt det här...
phon skrev:har du provat en DC-trap till förstärkaren?
bakerman22 skrev:Vad jag förstår så är en "ground loop isolator" bara en liten burk som kopplar bort jorden i den ena änden...?
Att det är samma sak som att köra semibalancerat ?
Hur kan en sån göra någon skillnad alls när jag kör semibalancerade supra både före och efter cr80s ?
Om jag satte filtret efter cr80s blev det ingen skillnad. Samma brum.
Skillnaden blev enbart när jag satte det före cr80s.
Adhoc skrev:Du var så snabb med ditt inlägg, så jag hann inte leta fatt på texten där jag läste det senast (som säger samma sak som dina tidigare inlägg om "fetkabel" men inte fullt ut i det senaste om faserna)
http://jhbrandt.net/GroundingWiringZeroLoopArea.pdf
Naqref skrev:Då är det gissningsvis inte problem i slutsteget utan i interaktionen mellan cr80 och apparaten före.
Om jag satte filtret efter cr80s blev det ingen skillnad. Samma brum.
NiklasF skrev:Går inte filtret på matning via en såndäringa väggbula, kan det inte vara den som spökar till det?
philipbtz skrev:Det är ingen idé att sitta här och gissa. Han får helt enkelt rita upp exakt alla kombinationer tänkbara (inte överjävligt många) och sedan testa alla under exakt samma förhållanden. Endast ändra en variabel varje gång. Misstänker ändå att detta inte är så komplicerat som man kan tro.
Och detta borde betyda att det är något med jorden mellan filtret och Z11Om jag satte filtret efter cr80s blev det ingen skillnad. Samma brum.
Detta i sin tur kan ju vara något annat skräp som är inkopplat till Z11 t.ex. en antennkabel tänker jag.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 18 gäster