Blindtest av digitalkablar hemma hos lennartj

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 17:14

I fiber skall det tydligen kunna bli prismaeffekter och reflexer. Särskilt om det är en längre plastfiber. Kontakten in i apparaten kan det skilja rejält på. Köpte mest på skoj en finfiber och det visade sig att ett antal personer tyckte det uppkom ljudmässig skillnad. Tar man den fiberns kontakt är ytterhöljet snurrbart vilket inte spänner fibern i en viss rotation och jämfört med sunkfibern sitter kontakten mycket hårdare fast i apparaten än någon fiber jag någonsin kopplat in.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-10 17:25

Låtom oss spåna. Ligger det något i detta?
Vad jag förstår så består informationen i en sån där kabel av en ström pulser att likna vid fyrkantvåg. Om kabelns egenskaper är sådana att den ändrar pulsformen i värsta fall så mycket att den förlorar nivå så att mottagarens triggning för "omslag" blir slumpartad gentemot sändarens original så borde ju ljudet kunna förändras men inte annars.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-10 18:15

Flint skrev:Låtom oss spåna. Ligger det något i detta?
Vad jag förstår så består informationen i en sån där kabel av en ström pulser att likna vid fyrkantvåg. Om kabelns egenskaper är sådana att den ändrar pulsformen i värsta fall så mycket att den förlorar nivå så att mottagarens triggning för "omslag" blir slumpartad gentemot sändarens original så borde ju ljudet kunna förändras men inte annars.

Jo, det är väl typ jitter? Och det kan ju vara hörbart.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-11 08:24

Kommunikationsprotokollet är ju mer robust än så. Klockan ligger i signalen som är "biphase mark" kodad. Varje 32 bit word innehåller startbitar för synk samt crc checksummor mm. Om det blir ett crc fel ska wordet nollas dvs inget ljud alls.

Förr när signalen gick rakt in i efterföljande DAC utan klockåterskapande kunde väl det här ibland bli ett problem i praktiken.

Idag innehåller även billiga apparater en krets som buffrar signalen och återskapar klockan. Sådana kretsar fanns knappt för 20-25 år sedan.

--

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-11 09:07

Ska verkligen försöka ta mig tid i kväll att lyssna, ringer en vän också. :)
Känns vettigt att en tonkurveförändring kan upplevas som en nivåhöjning, det är det ju också, i vissa register. Eller motsvarande sänkning av andra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-11 11:43

sprudel skrev: ringer en vän också. :)

Ok, första livlinan. :)

Köra 50-50 ger ju inget extra. Kanske inte heller att fråga publiken.

Lycka till.

mvh/Harryup.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-11 11:53

sprudel skrev:Ska verkligen försöka ta mig tid i kväll att lyssna, ringer en vän också. :)

Gött, hoppas det ger något intressant. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-11 22:40

Tjohej!

Nu har jag fått lite assistans med lyssningen och lyssnat lite mer själv.
Lika upplevelser utan att jag sagt något om vad jag upplevde innan lyssningen, enbart att jag tycker jag hör skillnad på de båda RCA-kablarna.
Mer påträngande diskant och upplevelse av en volymhöjning med den nya kabeln, ljudet är mer på överhuvudtaget än via min RG 59.
Om man switchar till optiskt kablage är det mer lika min egen RG 59, dessa vete tusan om jag skulle skilja åt i ett traditionellt blindtest.
Långlyssning ger ett något lugnare ljud, något mindre betonad diskant med RG59 än optiskt. Jag kan leva med båda och tänker leva med den optiska ett tag nu!
Så, där är vi nu. Får ta hit lite fler goda öron för en lyssning på detta "omöjliga" fenomen?

Den nya kabeln är en koax som används av proffs i TV-branschen och tydligt specad till 75 Ohm.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-13 12:27

Detta är ingen invändning eller kritik, men bara för att kolla att jag har
förstått rätt: Ni har alltså fortfarande inte undersökt om det verkligen
finns några skillnader på ljudet med den ena respektive andra kabeln?

Ser nyfiket fram emot resultatet från när ni kollar det.

Vill för tydlighetens skulle även klargöra att jag är intresserad även av
de resultat av era upplevelser som ni redovisat hittills. Och det finns ju
även poänger med att testa så, alltså som man använder saker, öppet
och långtidsmässigt.

Bara man minns att inte ger svar på om det finns faktiska skillnader.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-23 14:02

En undran, om vi jämför datahastighetens pulslängd med ljusets hastighet, vad tror ni vi kommer fram till när det gäller prismaeffekter och böjning av toslink-kabel?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-01-23 14:23

Jag tror inte transporten i fibern är något stort problem men väl vid omvandlingen kan svagheter uppkomma.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum