PerStromgren skrev:Morello skrev:rikkitikkitavi skrev:Jo, så är det såklart. Jag menade bara att destruktiv ljudkomprimering bygger på att alla delar av ljudet , om ni tillåter uttrycket så är inte hörbart under vissa omständigheter och kan därför tas bort.
På samma sätt som att det inte heller är hörbart under normal lyssning. Det är alltså olika fenomen.
Jag har aldrig upplevt att CD skivan inte räcker till, men jag lyssnar nog inte på tillräckligt fin musik för att få uppleva det heller.
Däremot upplever jag såklart brus från förstärkaren i högtalarna, speciellt med miniDSP inkopplad i signalkedjan och i mina baselement. Men det är en HELT annan fråga (gain strukturen)
Snälla, använd inte ordert komprimering om du åsyftar snålkodning!
Det är klokt råd, men det är inte helt lätt att använda termerna på svenska!
Vad heter "lossless format" på svenska? "Rikkodat"?

Snålkodning (som är ett ord som jag tror Bertil Hellsten hittade på) betyder
väl i praktilen att man kodar så att det man lagrar blir mindre än om det hade
varit PCM. Mitt eget förslag var att kalla en sådan kodning för bitreducerad.
- - -
Bitreduktionen/snålkodningen kan sedan göras förlustbehäftat (signalen efter
dekodning är påverkad) eller förlustfritt (signalen kan återställas 100%igt).
Det senare är alltså lossless, men likväl snålkodat. En lossless kodning kan för
övrigt ge mindre filer än en förlustbehäftad dito, så att kalla det "rikkodning"
blir lite fel, den kan vara den snålare. Och det som kallas lossless är praktiskt
taget undantagslöst snålkodat, alltså tar mindre plats än PCM-koden.
- - -
När det gäller ordet komprimering så betyder det ju bara att trycka ihop och
det finns massor av olika sorters komprimering. Vill man vara noga och säker
på att så få som möjligt missförstår det man säger eller skriver så kan man
ju vara specifik:
Dynamikkomprimering, gaskomprimering, datamängdskomprimering, text-
komprimering...
Rent principiellt delar jag dock Morellos inställning att det är ett otyg att skriva
komprimerad när man menar snålkodad, och problemet är att det inom ämnet
audio förekommer så många begrepp som är olika sorters komprimeringar. Då
är det förnuftigt att välja ord så att missförstånd undviks.
Så mitt argument bygger inte på grammatik, utan på praktisk användbarhet.
"Kompression" har oftast och längst användts i betydelsen dynamikkompres-
sion. Därför är det bättre att tala om bitreducerade eller snålkodade filer när
det är det man menar. Och när det gäller horn med kompression (försmalning
av hornkanalen) så brukar det inte ge missförstånd, men finns risken så är
det ju även i det fallet vettigt att uttrycka sig för att undvika det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).