Moderator: Redaktörer
flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
Och där avslöjar dom sig.
I en småsignal applikation med mV över den är det nog rätt omöjligt att skilja dom åt.
Flint skrev:flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
I en småsignal applikation med mV över den är det nog rätt omöjligt att skilja dom åt.
Hur nära genombrott/kortslutning ligger den spänningen? Är det ett realistiskt arbetsområde?
flathead skrev:Flint skrev:flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
Hur nära genombrott/kortslutning ligger den spänningen? Är det ett realistiskt arbetsområde?
Tror jag såg värdet 70V i nån test och det är ju inga konstigheter i högtalar sammanhang.
flathead skrev:Det är inte förspänning av kondensatorn jag menar för det hjälper ju upp elytens dåliga 0-genomgång.
Utan att man har en signal som gör att man får en växelspänning med stort sving över kondingen.
flathead skrev:Att labba med förspänning är också en intressant sak.
Den sämre elyten vart helt plötsligt inte så dålig om den hålls förspänd.
2 billiga polära elyter och ett 9volt batteri kommer snabbt i närheten av dom dyrare stora foliekondingarna.
Ska man bygga en kondensatorkopplad utgång för tex en hörlursstärkare kostar en 100uF folie skjortan medans några elyter och ett batteri inte hackar stora hål i plånboken.
flathead skrev:Mina öron börjar nu dessutom bli så pass dämpade att dom accepterar det mesta.
flathead skrev:Flint skrev:flathead skrev:Dom jämförelser av kondingar som florerar på nätet är gjorda vid höga spänningar över kondingen.
Tror jag såg värdet 70V i nån test och det är ju inga konstigheter i högtalar sammanhang.
Flint skrev:Min poäng är att om man blåser på 70V rms på en högtalare så får man nog räkna med att det finns fler saker än bara kondingarna som distar. Vi diskuterade ju nivån där vissa kondingar påstås dista enligt någon test som flathead hade läst.
rikkitikkitavi skrev:Dubbla railspänningen kan vara lite för lite om förstärkaren har elak och snabb VI limiter, då kan all energin i spolen dumpas någonstans. Ibland över en stackars konding...
Eller i förstärkaren själv men den har ofta flybackdioder mot matningen som tar hand om det.
Fördelen med elyter är att de kan absorbera korta spikar men inte för ofta eller för stora såklart. Överspänning pga reaktiva komponenter som Iö nämner kommer snabbt att få dom att pffta.
Flint skrev:Min poäng är att om man blåser på 70V rms på en högtalare så får man nog räkna med att det finns fler saker än bara kondingarna som distar. Vi diskuterade ju nivån där vissa kondingar påstås dista enligt någon test som flathead hade läst.
rikkitikkitavi skrev:Dubbla railspänningen kan vara lite för lite om förstärkaren har elak och snabb VI limiter, då kan all energin i spolen dumpas någonstans. Ibland över en stackars konding...
Eller i förstärkaren själv men den har ofta flybackdioder mot matningen som tar hand om det.
Fördelen med elyter är att de kan absorbera korta spikar men inte för ofta eller för stora såklart. Överspänning pga reaktiva komponenter som Iö nämner kommer snabbt att få dom att pffta.
IngOehman skrev:;)
Faktum är att av alla rörförstärkarkonstruktörer jag känner så är det inte
någon som argumenterat att distorsionen är poängen, mera att det är en
artefakt som man kan/får leva med, och ingen av dem har talat sig varm för
att använda elektrolytkondensatorer för att de distar.
IngOehman skrev:;)
Den enda jag vet som talat sig varm för elektrolytkondensatorer av ljud-
skäl är Ivor Tiefenbrun. För just delingsfilter i högtalare. Och spolarna skulle
ha järnkärna för att högtalarna skulle bli musikaliska...

paa skrev:Det var väldigt mycket mer rippel på mätningen på elektrolytkondingarna än på spolarna. Är det generellt för elektrolyter eller vad beror det på?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster