goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Eller så kan man konstatera att den digitala tekniken för med sig förbättringar på många plan, men att det fortfarande finns vissa "barnsjukdommar" att bota.
Jag kan inte hålla med om att det kan räknas som en barnsjukdom att dataöverföring som är standardiserad och fundamentet i ett fungerande internet sedan årtionden tillbaka. Att det skulle vara svårare att leverera data på ett korrekt och störningsfritt sätt via ethernet än via en skiva roterande med variabel hastighet finner jag rent ut sagt löjlig.
Jag är mer intresserad av hur alla delar i hela kedjan sammantaget tillför eller påverkar D/A-konverteringen och det slutgiltiga ljudliga resultatet. Olika CD-spelare låter också olika, vilka interna delar i spelaren som sammantaget påverkat det slutgiltiga ljudliga resultatet lämnar jag även det öppet för.
Låter en CD-spelare i alla lägen identiskt med en annan CD-spelare bara för att de innehåller samma DAC chip?
Kör du olika CD-Spelare som transport till samma DAC som du dessutom matar med streemad media från olika källor är det CD-Spelarna
som kommer låta olika i detta fallet beroende på hur väl dom lyckas läsa skivan dvs hur mycket fel det blir som felkorrigeringen måste
ta hand om.
Om man t.ex rippar en CD-skiva tas ju detta med felkorrigeringsproblemet om hand av programmet man rippar med, man kör ett antal
läsningar av skivan som med vissa program dessutom jämförs med alla rippningar som gjorts av samma skiva som finns i dess databas för att verifiera
att man läst skivan rätt lite som "blockchains" fungerar att majoriteten bestämmer vad som är rätt.
När man sen streamar den rippade skivan finns det crc som tar han dom eventuella fel som det blir i överföringen vilket gör att
den digital överföringen kommer att landa i DAC på i samma skick som den sändes till DAC oavsett vilken streamer som används
förutsatt att man konfigurerat streamern att leverera det man matat in i den utan förändringar.
Få man förändringar här han man defekt eller felkonfigurerad utrustning.
Sen kommer signalen till DAC som då omvandlar din digitala signal till en analog signal här kan man få problem på den analoga
sidan som redan nämnt om man t.ex lyckats få jordslingor eller liknade. Men det har ju inget med den digitala överföringen via
nätverk & switchar att göra. Har man hel utrustning kommer den digitala signalen se likadan ut när den lämnar ditt lagringsmedium
som när den kommer till ingången på din DAC. Skulle dessa påhittade audiofila nätverksproblem finnas skulle jag ha stora problem att
posta detta inlägg jag nu skriver.