Vad är en snabb förstärkare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Vad är en snabb förstärkare?

Inläggav Baffel » 2020-12-03 09:23

Jo angående att beskriva ljud . Det är väl klart att vi ska kunna göra om vi ska kunna förmedla våra intryck och observationer. Det kan ju antingen ske med en begreppsvärld som är erkänd . Ur ett rent tekniskt perspektiv kan ju självklart inte Morello med sina förstärkare till sina kollegor förmedla att den nya prototypen X låter som brända dadlar i honungsmjölk. Ingen skulle ju fatta vad man skulle ha den informationen till. Där behövs en begreppsapparat som är objektiv och kommunicerbar. Baserad på fakta och mätresultat

Men annars så står det ju vem som helst fritt att hur poetiskt och kreativt flummigt som helst beskriva upplevelsen av ljud . Det är klart att man får göra det . Kruxet blir bara vad det säger någon annan . Här blir det problematiskt för recensenter. Ska de enbart använda tekniskt objektiva mätdata när de ska beskriva ljud? För egen del så får de gärna göra både och så länge de redovisar det. Dvs här är mätresultaten , utförligt beskrivet hur det mätts. Sen lyssningsintryck , subjektiva . De subjektiva lyssningsintrycken få man ta med en stor nypa salt. Det är en persons personliga upplevelser. Men de kan ju vara kul att läsa om. Formuleras det poetiskt intressant kan ju det ha ett värde i sig tom. Amir på Audio Science Review (ASR) gör väl så. Men inte som What Hifi gör i tråden om RCA kablar ENBART beskriva lyssningsintryck. Då blir det fullständigt pannkaka.

Test RCA kablar
viewtopic.php?f=9&t=71266

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Vad är en snabb förstärkare?

Inläggav Harryup » 2020-12-04 04:26

Vill påminna om att lyssningsintryck såväl som öppna tester inte alls behöver betyda att resultatet är felaktigt, men kan mycket väl vara det om testen inte är gjord på ett sådant sätt att det t.ex. går att verifiera blint.
Personligen så finns det för mig några få personers omdömen jag är ganska säker på att jag kan lita på och många som jag inte litar på men som jag ser som kan ge en ledtråd. Sen finns det många som jag inte ens läser vad dom tycker. Sen finns det personer som jag ifs kan lita på men som har så olika grejor mot mina att jag inte ser informationen som särskilt nyttig ändå.

/Harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum