OP Ampar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: OP Ampar

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-03 12:14

Det är ofta öronen som spelas in...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 12:18

Mm är väl så.
Ljudminnet är dock kort.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-12-03 13:02

I-or skrev:Jag visste inte att jag "kanske inte lever i verkligheten".

Jag känner descartiska vibrationer här. Kanske är jag bara en mardröm i en intergalaktisk audiofils hjärna. 8O

42. Typ.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 13:39

LeifB skrev:Vet någon om det är någon inspelningstid på en opamp?

Haha ja du trollar vidare du.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 13:42

Det är bara okunskap.
Det är inte lätt för mig detta.
Elektroniken är svårt med allt därtill.
Gymnasieutbildning inom maskin.
Önskar ibland att jag hade utbildat mig inom elektronik.
Man får hanka sig fram så gott man kan.
NI är min kunskapsbank.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 14:50

LeifB skrev:Det är bara okunskap.
Gymnasieutbildning inom maskin.
Önskar ibland att jag hade utbildat mig inom elektronik.
Man får hanka sig fram så gott man kan.
NI är min kunskapsbank.

Visst, men det känns ofta som att du helt ignorerar det vi skriver.
Men ja för att svara på frågan så nej, elektronik har ingen inspelningstid, det lirar optimalt från dag ett. Pja eller undantag för rör då, men dom är mer eller mindre glödlampor som värms upp ganska rejält och slits ju mer dom används.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 15:15

Elektronik har inbränningstid.
Framförallt kondensatorer.
Hur stor skillnad de blir tvistar de lärde om.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 15:22

Imperial-Blomman skrev:Elektronik har inbränningstid.
Framförallt kondensatorer.
Hur stor skillnad de blir tvistar de lärde om.

Snarare att kondensatorer har försvällningstid. Jag har haft några förstärkare där dom svällt vilket resulterat i brum eller pip i högre och högre nivåer ju mer tiden går, men i övrigt har jag inte hört någon ljudlig skillnad så som en audiofil skulle kunna beskriva det.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 15:44

Har du aldrig haft två likadana aparater å jämfört dom sida vid sida där den ena
gått ett tag medans den andra stått oanvänd å testat enbart för jämförelse?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 16:11

Jag har en rörförstärkare och märker en skillnad när den har varit igång ett tag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-03 16:32

:D Det tar ett tag innan arbetspunkterna blir konstanta. Speciellt hos elektronrör.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 16:36

Imperial-Blomman skrev:Har du aldrig haft två likadana aparater å jämfört dom sida vid sida där den ena

Nej jag vet inte alls varför jag skulle ha två likadana prylar hemma (självklart bortsett från saker som används i par, typ högalare)?

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 16:42

petersteindl skrev::D Det tar ett tag innan arbetspunkterna blir konstanta. Speciellt hos elektronrör.

Elektroniskt uppmät kanske ja, men akustiskt?
Jag har iaf aldrig nånsin märkt av någon elektronisk pryl som beter sig bättre eller sämre beroende på hur länge den varit gång eller hur varm den är (innanför specsen såklart). Mitt grafikkort ger ju t ex inte varmare färger och djupare svärta efter att ha använts i några månader, det vore helt absurt att påstå något sådant, men inom hifi så är det tydligen helt fritt spelfält att påstå vilken magi som helst..

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 16:43

Peter

Ja det tar ett tag. Det lät nästan bra från början då jag skruvade upp biasen från 0,45mV till.0.47mV.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-03 16:54

Tell skrev:
petersteindl skrev::D Det tar ett tag innan arbetspunkterna blir konstanta. Speciellt hos elektronrör.

Jag har iaf aldrig nånsin märkt av någon elektronisk pryl som beter sig bättre eller sämre beroende på hur länge den varit gång eller hur varm den är (innanför specsen såklart). Mitt grafikkort ger ju t ex inte varmare färger och djupare svärta efter att ha använts i några månader, det vore helt absurt att påstå något sådant, men inom hifi så är det tydligen helt fritt spelfält att påstå vilken magi som helst..

Eftersom du blandar vilt mellan akustik och grafik så måste vi väl välja ett spår att svara på, blir out-put från en grafiskt källa påverkad av temperatur, JA.

3. Excessive temperature decreases the light-emitting efficiency of LED displays

As the temperature rises, the concentration of electrons and electron holes will increase, the band gap will be shortened, and the electron mobility will decrease. As the temperature rises, the radiative recombination probability of electrons and electron holes in the potential well will decrease, resulting in non-radiative recombination (generating heat), thus reducing the internal quantum efficiency of the LED display.

The rise of temperature will move the chip's crest of blue light towards the direction of long waves, causing a mismatch between the emission wavelength of the chip and the excitation wavelength of the fluorescent powder, and a reduction of the light extraction efficiency outside the white LED display.

As the temperature rises, the quantum efficiency of the fluorescent powder will decrease, leading to less light emission, and the external light extraction efficiency of the LED display will decrease. The performance of silica gel is greatly affected by the ambient temperature. As the temperature rises, the thermal stress inside the silica gel will increase, resulting in a decrease of its refractive index, thus affecting the lighting efficiency of the LED display.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 16:55

Tell skrev:
Imperial-Blomman skrev:Har du aldrig haft två likadana aparater å jämfört dom sida vid sida där den ena

Nej jag vet inte alls varför jag skulle ha två likadana prylar hemma (självklart bortsett från saker som används i par, typ högalare)?

Du e ju duktig på att kommentera andra.
Men hör du ingen skillnad så ere bara å gratulera.
Deltidare på Hifikit.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 17:03

Tell skrev:

Jag har iaf aldrig nånsin märkt av någon elektronisk pryl som beter sig bättre eller sämre beroende på hur länge den varit gång eller hur varm den är

Rör behöver tid på sej för att bli varma.
Rör presterar dåligt akustiskt o elektriskt när dom e kalla.
Vissa rör behöver längre tid på sej för att prestera optimalt.
De e ofta rätt stor skillnad i ljudet mellan en kall å en varm rörstärkare.

Du borde prova en rörstärkare innan du uttalar dej om rör.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-12-03 17:30

LeifB skrev:Vet någon om det är någon inspelningstid på en opamp?

Nej, det är en audiomyt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 17:51

Chris71 skrev:
Tell skrev:

Eftersom du blandar vilt mellan akustik och grafik så måste vi väl välja ett spår att svara på, blir out-put från en grafiskt källa påverkad av temperatur, JA.

3. Excessive temperature decreases the light-emitting efficiency of LED displays

As the temperature rises, the concentration of electrons and electron holes will increase, the band gap will be shortened, and the electron mobility will decrease. As the temperature rises, the radiative recombination probability of electrons and electron holes in the potential well will decrease, resulting in non-radiative recombination (generating heat), thus reducing the internal quantum efficiency of the LED display.

The rise of temperature will move the chip's crest of blue light towards the direction of long waves, causing a mismatch between the emission wavelength of the chip and the excitation wavelength of the fluorescent powder, and a reduction of the light extraction efficiency outside the white LED display.

As the temperature rises, the quantum efficiency of the fluorescent powder will decrease, leading to less light emission, and the external light extraction efficiency of the LED display will decrease. The performance of silica gel is greatly affected by the ambient temperature. As the temperature rises, the thermal stress inside the silica gel will increase, resulting in a decrease of its refractive index, thus affecting the lighting efficiency of the LED display.

Jag pratade om elektronik som grafikkortet, det skickar inte ut andra signaler när det blir äldre. Men självklart är kapitlet om div ljusalstrande prylar en annan sak. OLED är ett välkänt exempel, även om även dess påverkan av tid kraftigt överdriven.

Imperial-Blomman skrev:Du e ju duktig på att kommentera andra.
Men hör du ingen skillnad så ere bara å gratulera.

Ja för jag är trött på alla audiofilmyter som fler och fler här på forumet fortsätter att sprida så varför ska jag inte kommentera på det? Kan inte ni bistå med mätdata eller blindtestprotokoll för att stärka alla era märkliga påståenden så har vi åtminstone nånting att diskutera?

Imperial-Blomman skrev:Rör behöver tid på sej för att bli varma.
Rör presterar dåligt akustiskt o elektriskt när dom e kalla.
Vissa rör behöver längre tid på sej för att prestera optimalt.
De e ofta rätt stor skillnad i ljudet mellan en kall å en varm rörstärkare.

Du borde prova en rörstärkare innan du uttalar dej om rör.

Jag har inget intresse av att prov rör då jag har DSP att tillgå om jag vill ha mer dist eller skev frekvensgång.
För övrigt missade du vad jag skrev tidigare om just rör:
Tell skrev:Pja eller undantag för rör då, men dom är mer eller mindre glödlampor som värms upp ganska rejält och slits ju mer dom används.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 18:22

Tell skrev:Elektroniskt uppmät kanske ja, men akustiskt?

Närå ja missade inte va du skrev om rör.
Ja fattar inte hur du menar här.
Ja har varit me om rör som kan ta upp t 20min innan dom stabiliserar sej.
En rörstärkar kan ge ifrån sej ljud så kort efter att den slagits på.
Tycker du då att de e rätt å mäta på en rörhäck när den väl låter.
Deltidare på Hifikit.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 18:28

Imperial-Blomman skrev:

Vet inte vad det inte är du förstår, jag skrev ju att rör är ett undantag? Den bör självklart mätas på när den är uppvärmd (eftersom jag antar den är designat för att fungera som bäst (aka minst dåligt) då).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-12-03 18:33

LeifB skrev:Det är bara okunskap.

Nejdå, det har inte med okunskap att göra. Det är oviljan att lära sig något nytt som är problemet (och viljan att trolla, så klart).

Det är inte främst specifika kunskaper inom elektronik som behövs, det är ödmjukhet och en epistomologi grundad på realism och naturalism (där har du din "verklighet") som skulle göra susen. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 18:50

Tell skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Vet inte vad det inte är du förstår, jag skrev ju att rör är ett undantag? Den bör självklart mätas på när den är uppvärmd (eftersom jag antar den är designat för att fungera som bäst (aka minst dåligt) då).

Bra där.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-03 19:02

Tell skrev:
Chris71 skrev:

Jag pratade om elektronik som grafikkortet, det skickar inte ut andra signaler när det blir äldre. Men självklart är kapitlet om div ljusalstrande prylar en annan sak. OLED är ett välkänt exempel, även om även dess påverkan av tid kraftigt överdriven.

Jag förstår ditt syfte att blanda och ge, men du får nog finna dig att svaren faller då inom de ramar du själv satt upp.

Ifrågasättandet gällde elektriska kretsars förmåga att förändra utsignal vid förändrad temperatur, men då inte detekterbart genom mätning på signalen utan det skulle kunna påvisas akustiskt.
Sen slängde du in kurbollen med ett grafikkort och den enda jämförbara "akustiska" utsignalen är då rimligtvis bild, nu vill du tydligen gå in och klippa i kedjan och utesluta vissa komponenter för att bevisa riktigheten i ditt påstående, det blir ju lite som att skriva om testet tills man får det önskade utfallet.

Men visst jag skulle ju kunna sänka mig till en annan nivå, eller bara ta ditt nya anpassad exempel och visa att även där har du fel.
För att få ett önskat resultat från sitt grafikkort så är man beroende på GPU'n förmåga att utföra beräkningar, och gissa vad, även den presterar olikas bra även inom ramarna för godkänt område av arbetstemperatur.

Case closed.
Bilagor
Skärmavbild 2024-12-03 kl. 18.01.42.png
Skärmavbild 2024-12-03 kl. 18.01.42.png (689.84 KiB) Visad 1659 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-03 19:50

Kermit116 skrev:
I-or skrev:Jag visste inte att jag "kanske inte lever i verkligheten".

Jag känner descartiska vibrationer här. Kanske är jag bara en mardröm i en intergalaktisk audiofils hjärna. 8O

42. Typ.

Level 42!

(Ja, gruppens namn är hämtat från Hitchhiker's Guide to the Galaxy.)

Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 21:37

Chris71 skrev:
Tell skrev:
Chris71 skrev:

Jag förstår ditt syfte att blanda och ge, men du får nog finna dig att svaren faller då inom de ramar du själv satt upp.

Ifrågasättandet gällde elektriska kretsars förmåga att förändra utsignal vid förändrad temperatur, men då inte detekterbart genom mätning på signalen utan det skulle kunna påvisas akustiskt.
Sen slängde du in kurbollen med ett grafikkort och den enda jämförbara "akustiska" utsignalen är då rimligtvis bild, nu vill du tydligen gå in och klippa i kedjan och utesluta vissa komponenter för att bevisa riktigheten i ditt påstående, det blir ju lite som att skriva om testet tills man får det önskade utfallet.

Men visst jag skulle ju kunna sänka mig till en annan nivå, eller bara ta ditt nya anpassad exempel och visa att även där har du fel.
För att få ett önskat resultat från sitt grafikkort så är man beroende på GPU'n förmåga att utföra beräkningar, och gissa vad, även den presterar olikas bra även inom ramarna för godkänt område av arbetstemperatur.

Case closed.

"Inom specs" som jag skrev också. När ett grafikkort blir för varmt så saktar det ner sig själv ja, den utför alltså sina arbetsuppgifter långsammare men fortfarande korrekt. Svärtan blir alltså inte sämre eller liknande. Men visst gäller väl detsamma med OP amps, kör dom för varma och dom kommer också bete sig fel, men då är det utanför specsen och inte det som sker LeifB eller andra som tror dom hör massiv skillnad mellan dom.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 22:18

Har du någonsin provat olika op?

Ja har ett Asus Xonar som går å byta op i å de blir små skillnader i ljudet mellan olika op.
Deltidare på Hifikit.

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-03 22:46

Imperial-Blomman skrev:Har du någonsin provat olika op?

Ja har ett Asus Xonar som går å byta op i å de blir små skillnader i ljudet mellan olika op.

Nej för jag har aldrig sett några bevis för att det ska ge någon märkbar skillnad. Det enda jag ser är att folk som du eller LeifB som säger att det gör skillnad, men med på sin höjd ganska luddiga beskrivningar på vad som sker vilket för mig inte är nåt annat än anekdoter som inte säger nåt. Möjligheten att det är placebo är alltså tämligen hög. Eller har du några mätningar eller blindtest att stödja dina påståenden med?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-12-03 22:51

Tell skrev:

Nej för jag har aldrig sett några bevis för att det ska ge någon märkbar skillnad. Det enda jag ser är att folk som du eller LeifB som säger att det gör skillnad, men med på sin höjd ganska luddiga beskrivningar på vad som sker vilket för mig inte är nåt annat än anekdoter som inte säger nåt. Möjligheten att det är placebo är alltså tämligen hög. Eller har du några mätningar eller blindtest att stödja dina påståenden med?

Du å dina mätningar.
Du har ju inte själv provat.
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-03 23:07

Tell skrev:

Här kommer ett blindtest, kanske det enda du någonsin varit med om:

Hörde du skillnaden?

Du har ju faktiskt inte ett enda relevant argument att komma med, din enda retorik är att hävda anekdotiska slutsatser utan något som helst underlag.
Kurvan som jag presenterade kommer från en av de största GPU tillverkarna i världen och visar prestanda inom arbetstemperatur spannet, och nej svärtan ändras inte, den försvinner helt men under en väldigt kort stund så du hinner inte se de.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum