hmm 1259?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: hmm 1259?

Inläggav Nattlorden » 2020-10-18 23:35

Eller så nyttjar man samma totalvolym på baslådorna och tar 4st slutna av lilla storleken och lägger ett infra-lyft på signalen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-19 00:17

Nu såg jag att Svante tydligen tillåter gigantiska strömningshastigheter i porten i Basta! Riktigt så fort kan man inte pressa igenom luften, speciellt inte om man inte strömningsoptimerar porten. Sedan är jag inte helt med på att lägga in "room gain" i beräkningar med hög noggrannhet eftersom rumsförstärkningen kan variera enormt mycket med rumsstorlek, högtalar-/lyssningsposition och begränsningsytornas mekaniska mobilitet. Jag förstår dock varför han vill ha med något i den stilen.

För övrigt gillar jag både Svante, Basta! och alla hans övriga programvaror skarpt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-19 00:19

Nattlorden skrev:Eller så nyttjar man samma totalvolym på baslådorna och tar 4st slutna av lilla storleken och lägger ett infra-lyft på signalen...

Absolut, har man råd med dubbla kostnaden för element och förstärkeri bör man göra precis så!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-10-19 01:28

Vore intressant och vet hur låg dist o basen som behövs för man inte ska höra den. Sen kan jag tänka mig att det är även som med topphögtalare, att man med tiden kan lära sig så kraven ökar (man hör disten lättare).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-19 08:50

I-or skrev:Nu såg jag att Svante tydligen tillåter gigantiska strömningshastigheter i porten i Basta! Riktigt så fort kan man inte pressa igenom luften, speciellt inte om man inte strömningsoptimerar porten. Sedan är jag inte helt med på att lägga in "room gain" i beräkningar med hög noggrannhet eftersom rumsförstärkningen kan variera enormt mycket med rumsstorlek, högtalar-/lyssningsposition och begränsningsytornas mekaniska mobilitet. Jag förstår dock varför han vill ha med något i den stilen.

För övrigt gillar jag både Svante, Basta! och alla hans övriga programvaror skarpt.

Man kan ställa in maximal tillåten flödeshastighet, så man har full kontroll. När jag jämförde de båda lösningarna hade jag standard-room-gain iklickat, och man kan kanske tycka att den ger lite väl mycket bidrag. Det återspeglas i att dimensioneringen har en tonkurva som kraftigt stiger mot låga frekvenser. I praktiken studerar jag frekvensgången i fritt fält och med ett intervall av rumsbidrag innan jag anser mig vara nöjd med en dimensionering. För slutna lådor med "infra-lyft" är kanske utgångstonkurvan mindre viktig eftersom man ändå justerar in den för det aktuella rummet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-19 09:19

I-or skrev:
Nattlorden skrev:Eller så nyttjar man samma totalvolym på baslådorna och tar 4st slutna av lilla storleken och lägger ett infra-lyft på signalen...

Absolut, har man råd med dubbla kostnaden för element och förstärkeri bör man göra precis så!

Det finns som bekant inte några genvägar till det perfekta ljudet. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-19 09:58

I-or skrev:

Tja.... det är dyrare att köpa mer boyta/bovolym oftast...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Teknikforum