petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:
I början och mitten på 70-talet upplevde i alla fall jag att de där sista och svåraste frågorna på vissa tentor var ganska kuggfrågebetonade, tvetydiga och väldigt luriga. Man var tvungen att tänka förbi en massa standardbetonande saker. Då kunde man få en sjua i betyg på tentor men aldrig mer än 5 i slutbetyg. Det sista frågorna på tentor var som en slags överkurs för supereliten. Det kanske inte är så numera?
Jag ställer frågan på detta sätt eftersom jag anser att det inte duger att enbart visa en tonkurva på högtalare och tro att den visar frekvenssvaret. Åtminstone ser inte jag det på så sätt. Då måste även faskurvan visas. Men så sker ju i stort sett aldrig. Impulssvar visas dock lite oftare. Om man endast visar en tonkurva och samtidigt säger att det är frekvenssvaret utan att visa en faskurva så måste det röra sig om en tonkurva på ett minimumfassystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Ptja... Frågan är ju bara intressant ur ett definitionsperspektiv. Alltså vad ord definieras som.
...
Precis, men det är ju just det som denna tråd handlar omDet är utifrån det perspektivet jag skriver.
Med vänlig hälsning
Peter
Hmm, ja och ok, vad jag far efter... Alltså, det finns en gräns man kommer till ibland när en person säger att ordet betyder ditt och en annan säger att ordet betyder datt. Eller att företeelsen heter ditt och den andra säger datt. Då blir det meningslöst att ta reda på vem som har rätt (även om det kan vara intressant att leta reda på de vanligaste användningarna av ordet), och i stället försöka begripa vad det är man försöker beskriva med orden. Ibland trillar det faktiskt ut en del förståelse av en sådan process, och i ett öppet debattklimat ibland även en konsensus om ordens betydelse, nästan som en bieffekt.
Insikten som den här snart tio år gamla tråden har gett mig är att jag gillar "tonkurva" eftersom det är väldefinierat vad man menar med ordet, men att det till sin uppbyggnad inte är bättre än något av de andra orden. Och att om jag idag ska behöver beskriva noggrannare vad kurvan visar så säger jag "nivå som funktion av (logaritmiskt ritad) frekvens". Typ.