Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Jo, jag vet att det går med Eagle. Vi caddar 4-lagers ytat på jobbet i fullversionen. Fast det är andra än jag som brukar jobba med sånt. Mitt gebit är programmering.
Mvh,
/Bosse
Ragnwald skrev:Om det var mig du frågade, så är schemat igång jo, men utan opampar än så länge.
bomellberg skrev:Nu blev jag lite nere. Kopplade in RCA-honan mot X6 med de förslagna 10K och 1K (jag tog 1.2K), signal på mittstiftet och jord på pinne 3. Slog på steget och fick jättemycket brum till svar.
Jag kan inte fatta vad det är, så fort jag tar bort kopplingen i X6 så blir det tyst. RCA-jorden har ingen koppling till chassit, däremot har pinne 3 på X6 koppling mot chassit.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Jag kan inte fatta vad det är, så fort jag tar bort kopplingen i X6 så blir det tyst. RCA-jorden har ingen koppling till chassit, däremot har pinne 3 på X6 koppling mot chassit.
bomellberg skrev:Kanalerna sitter ju långt ifrån varandra. Det är säkert 30 cm mellan mina RCA kontakter, vilket ger en stor loop. Precis där emellan kommer strömmen in med sitt 50Hz. På min LYNX drog jag ena rca-jorden till chassijord och blev av med brummet.
bomellberg skrev:Men på A500:an är ju RCA:ernas jord är ju redan kopplad till chassijord. Hur ska jag nu bli av med brummet?
bomellberg skrev:Ja, i och för sig så är de isolerade, men de har ändå "kontakt" med chassiet genom pinne 3. Visserligen genom ett 1K motstånd men ändå.
Jag kan ju mäta om jag har stor potentialskillnad mellan min rca-jord och chassi. Om det bara är millivolt så drar jag ett potentialutjämningsmotstånd på ca 30R till chassiskruven (där säkerhetsjorden går in, den grön/gula).
Låter det bra? Vill ju inte göra chassit strömförande i onödan.
Mvh,
/Bosse
Fjonkalicious skrev:Utan att ha sett kortet eller hur du dra RCA:n så kommer här världens skummaste idé. Vet knappt varför jag skriver den. Om vi antar att du har ett kort som är skruvat i botten på chassit och du försöker koppla tvärsöver ovanför kortet där strömmen går. Kan du inte dra kabeln bakom kortet och på så vis undvika loopen?
De brukar sitta på distanser ibland.
Ni är välkomna att skratta.
Flint skrev: Jag har inte fått någon klar bild av hur bomellberg exakt kopplar och hur mycket mer som är med än bara slutsteget. Men det verkar som om han inte har någon signalkälla inkopplad och får brum ändå. Vi frågar honom. Brummar A500 i sig själv utan någon insignalkabel ansluten?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster