Det knasigaste med Vespor är att tyngdpunkten förskjuts sidledes när
man tankar!
Dartman skrev:De gånger jag kan hjälpa någon till ökad kunskap ser jag det som en förmån. Oavsett hur liten eller stor delmängd av den totala kunskapen/förståelsen (om man nu kan tillåta sig ett sådant begrepp) jag därmed bidrar med så är det ju en ökning av den frågandes kunskap. Det tycker jag är fint.
Jag förstår ivrandet för djup förståelse, men tror det är lätt hänt att man stänger ute människor. Man lär sig krypa innan man går, liksom. Dessutom är olika människor olika intresserade av att gå på djupet. Skall de då stängas ute? Jag tycker inte det.
Om nå'n vill lära sig lite om en Vespamotors uppbyggnad (för att ta nå't jag faktiskt kan en del om) så tror inte jag att denne är behjälpt av att jag börjar argumentera kring olika spolningsprinciper i förbränningsrummet. Nä, det är nog bättre att vi kollar lite på hur den funkar i grova drag först. Om intresset sedan djupnar, ja då, då djupnar vi i diskussionen.
Så tror jag, i alla fall idag.
/Jonas
Det där låter som ett prima exempel på det jag pratar om!
Alltså att undersöka själv, titta på verkligheten, inte förenkla (även om
du väljer att kalla det "i grova drag") och att inte låtsas som om svaret
är komplett när det inte är det - och at inte låtsas som om svaret är
enkelt när det är komplext.
Det behöver ju inte betyda att man måste ta allting på samma gång.
Du nämner själv spolningsprinciperna, och det är väl BRA att du INTE
känner att du måste hålla det hemligt att det kan finnas sådana saker
att ta hänsyn till, av rädsla för att skrämma bort någon?
Men varifrån tusan kommer tanken att folk skräms bort av att förstå att
saker är komplicerade? Menar att det snarare gör frestelsen större, om
eleven VILL lära sig något, vill säga. Om inte kan jag undra om det inte
är så att det är det som eleven vill lära sig saker om, är det man borde
leta upp?
Tror inte på att slösa tid på att tvinga ointresserade. ALLA människor
har en fantastisk förmåga att lära sig det de är intresserade av. Det är
där man bör satsa! Det borde skolan lära sig.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).