Det är här jag tror vi divergerar.Svante skrev:n är inte oändligheten, n går mot oändligheten. Det är det som gör att man kan förkorta n/n till 1 innan man går i limes. Om n vore oändligheten så skulle man inte kunna räkna med n som ett tal, för oändligheten är ju inte ett tal.
Enligt mig är oändligheten snarare ett koncept än ett tal som inte är ett tal.
Alltså, man kan göra omskrivningen "för obegränsat stora n". Så fourierserien är en obegränsat lång serie, vilket innebär att överslängen hamnar obegränsat nära noll.
Det är helt riktigt inte en specifik punkt, och det är väl därför ingen kan svara på frågan vart överslängen hamnar (vilket t ska in i f(t)).
Längden på serien är inte definierad, och därmed är inte punkten för överslängen det heller. Men den finns där enligt gränsvärdet.
Jag kanske borde kunna bevisa att toppen försvinner, men jag har inget bättre "bevis" än frågan "om nu toppen finns, dvs om funktionen ger värdet 1,19 för någon tidpunkt, vilken är denna tidpunkt?" Kan man inte ge denna tidpunkt (i form av ett tal) så menar jag att toppen inte finns.
En funktion ger ju bara ett värde för varje värde man serverar till den.
Se ovan. Har vi verkligen en väldefinierad funktion eller har vi en klass av funktioner som alla är en godtyckligt lång summa av sinusar?
Jag kanske har helfel däremot och överbevisas gärna :-)