Trekamp Genelec-KEF-Ino

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-22 12:42

Naqref skrev:
Lazyworm skrev:Jag har gjort mätningar på ett par olika och skulle gissa att mikrofonen placerats minst 15grader off-axis från diskanten för att få den kurvan?

Mätproceduren är presenterad i förstainlägget. ;)

Fast inte detaljerad nog. Vi vill ha en mikrofonsvepbana med tider och koordinater så vi kan programmera vår ASEA-robotarm att duplicera denna exakt vid varje ommätning. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-11-22 12:42

petersteindl skrev:Jag undrar om inte skillnaden mellan närfält och fjärrfält definieras av rumsradien.

På rumsradien är nivån på direktljudet = nivån på reflexerna. Proportionen är 1:1 mellan direktljud och reflekterat ljud. Vid ett mätförfarande med rundkännande mikrofon torde rumsradien kanske vara kring 1 meter från högtalaren. Därefter ökar reflexernas andel kraftigt.

Mvh
Peter

Närfält och fjärrfält kan användas i minst två olika bemärkelser. Det jag avser är dock det du beskriver.

Den andra betydelsen är när man befinner sig i närfältet av högtalaren och har en geometrisk dämpning skiljt från 1/r. I fjärrfältet har man en geometrisk dämpning som motsvarar 1/r. D v s man har en sfärisk utstrålning (kan vara delar av en sfär och inte nödvändigtvis 4 pi steradianer) och där dämpningen ökar med 6dB vid en avståndsfördubbling.

När det gäller hur mycket kvoten mellan direkt och reflekterat ljud är så kan man rimligt lätt räkna ut det. Om man ponerar att man har en kvot på 1:1 vid en meter så har man en kvot på 1:2 vid två meter och 1:4 vid fyra meter. Det följer av samma geometriska dämpning som beskrivs ovan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2013-11-22 12:47

Naqref skrev:
Lazyworm skrev:Jag har gjort mätningar på ett par olika och skulle gissa att mikrofonen placerats minst 15grader off-axis från diskanten för att få den kurvan?

Mätproceduren är presenterad i förstainlägget. ;)

hallå där killen :)
Lade till en edit i mitt inlägg, såg det efter ett litet tag :pz.

Jäkla lurigt med sånt där. Svårt nog att tolka kurvor on-axis och med fasta vinklar vertikalt och hotizontellt. Att snurra micken sådär godtyckligt gör ju det ännu vanskligare.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-22 12:58

Nattlorden skrev:
paa skrev:Jag tror inte huvudintrycket av hur diskantljudet låter beror på saker vid 16 kHz.

Inte för min del i alla fall (baserat på senaste hörseltesten)...

Nej, nivån i musiken är i regel inte skyhög vid de frekvenserna heller.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-11-22 13:06

majjen04 skrev:Inte så moget svar kanske, trodde ej att du var kvar i anala stadiet dvs din kiss och bajs humor passar inte in på dina annars"seriösa" svar.

Jag tror det var Behringers ECM8000-mikrofonen som avsågs - den är inget vidare.

I övrigt tycker jag att tråden har tagit sig trots allt. Grafpro tycker jag har gjort ett gott arbete i det att han klart redovisar de förutsättningar under vilka han gjort mätningarna och hur han resonerar. Han recension av de olika högtalarnas företräden och svagheter lämnar dock mycket att önska. Jag skulle faktiskt vilja beteckna den som direkt klandervärd och att IÖ:s reaktion var lika väntad som eftersträvad. Det första jag tänkte efter Grafpros inledande inlägg var: Popcorn!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-22 13:11

DQ-20 skrev:I övrigt tycker jag att tråden har tagit sig trots allt. Grafpro tycker jag har gjort ett gott arbete i det att han klart redovisar de förutsättningar under vilka han gjort mätningarna och hur han resonerar. Han recension av de olika högtalarnas företräden och svagheter lämnar dock mycket att önska. Jag skulle faktiskt vilja beteckna den som direkt klandervärd och att IÖ:s reaktion var lika väntad som eftersträvad. Det första jag tänkte efter Grafpros inledande inlägg var: Popcorn!

Grafpro har redovisat de mätningar han gjort och sedan dragit sina slutsatser från detta. På vilket sätt är detta klandervärt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-22 13:21

DQ-20 skrev:
majjen04 skrev:Inte så moget svar kanske, trodde ej att du var kvar i anala stadiet dvs din kiss och bajs humor passar inte in på dina annars"seriösa" svar.

Jag tror det var Behringers ECM8000-mikrofonen som avsågs - den är inget vidare.

I övrigt tycker jag att tråden har tagit sig trots allt. Grafpro tycker jag har gjort ett gott arbete i det att han klart redovisar de förutsättningar under vilka han gjort mätningarna och hur han resonerar. Han recension av de olika högtalarnas företräden och svagheter lämnar dock mycket att önska. Jag skulle faktiskt vilja beteckna den som direkt klandervärd och att IÖ:s reaktion var lika väntad som eftersträvad. Det första jag tänkte efter Grafpros inledande inlägg var: Popcorn!

/DQ-20

Tycker du Grafpros inlägg hade en något tendentiösa touch :)
Hur ser du på distorsionsmätningarna då?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-22 13:39

Eri skrev:
grafpro skrev:
Distorsion är mätt med 2,8V och för Genelec med uppskattad motsvarande volym. Jag håller med om att det vore relevant med en mätning också på högre nivå. Ska göra det när jag får tid.

Jag saknar uppgift om vid vilket ljudtryck distorsionsmätningarana är gjorda vid. En spänningsuppgift säger ju ingenting.

Tillsammans med "mätkurvorna" så säger nog "En spänningsuppgift", nog så mycket, gissar jag* . . . typer.

*Som f.ö. är totalt fåvitsk när det gäller högismätningar. Så egentligen bör jag nog hålla truten i denne tråden . . . typ :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-22 14:55

Eri skrev:
grafpro skrev:
Distorsion är mätt med 2,8V och för Genelec med uppskattad motsvarande volym. Jag håller med om att det vore relevant med en mätning också på högre nivå. Ska göra det när jag får tid.

Jag saknar uppgift om vid vilket ljudtryck distorsionsmätningarana är gjorda vid. En spänningsuppgift säger ju ingenting.

Jag förmodar att du menar ljudtryck vid 1 meters mikrofonavstånd.

Jag vet inte om mikrofonavståndet är nämnt i distorsionsmätningen.

Uppges inte mikrofonavståndet så ger inspänningen mer info.

Själv mäter jag distorsion dels vid 2,8 volt RMS dels 5 volt RMS.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-22 15:11

Med 2,8V borde man hamna på högtalarnas känslighet i ljudtryck. Och distorsionen är väl samma då oavsett avstånd.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-22 15:24

Martin skrev:Med 2,8V borde man hamna på högtalarnas känslighet i ljudtryck. Och distorsionen är väl samma då oavsett avstånd.

2,83 volt blir 1 watt vid nominell impedans på 8 ohm och 2 watt vid 4 ohm. Mäter man distorsion på 1 meter och har kalibrerat mikrofon och mätsystem så fås känsligheten vid 2,83 volt inspänning.

Man kan tänka sig att mäta olika högtalare på 1 meter och vid t.ex. 90 dB SPL. Då kommer inspänningen behövas justeras för varje högtalare. En del föredrar sådana jämförelseinställningar vid distorsionsmätning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-11-22 15:26

sprudel skrev:Tycker du Grafpros inlägg hade en något tendentiösa touch :)

Jag vet inte om tendensiös är rätta ordet. Snarare taskig och öppet fientlig. Distortionssiffrorna har jag svårt att tolka. Man kan ju ha teknikestetiska synpunkter på det men det ju främst en fråga för lyssningstest. Man kan inte på grundval av mätningar bedöma en högtalare eller förstärkare utan mätningarna bör vara ett komplement för att söka förklaringar till lyssningsintrycken. Man kan fråga sig om piP låter påtagligt oren i diskanten? Även om man accepterar Grafpros mätningar som helt korrekta så skiljer Genelec ut sig med kraftigt beskuren bas vilket jag personligen inte ser som en utpräglad monitoregenskap. Om jag inte missminner mig brukar också Inos modeller finnas i monitorurförande med annan diskant med jag känner inte till hur det ser ut i fallet med piP.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2013-11-22 15:32

Nattlorden skrev:Fast inte detaljerad nog. Vi vill ha en mikrofonsvepbana med tider och koordinater så vi kan programmera vår ASEA-robotarm att duplicera denna exakt vid varje ommätning. :mrgreen:

Tack. Just vad jag känner inför åtskilliga inlägg. Kanske struntar jag ändå i att skära loss en bit av tapeten för att skicka till akustisk analys. Kanske kan det kvitta vad man kallar mätning på 1m kontra mätning på 2m. Kanske behövs inte mer information om mätnivå än att den är 2,8V.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-22 16:00

grafpro skrev:
Nattlorden skrev:Fast inte detaljerad nog. Vi vill ha en mikrofonsvepbana med tider och koordinater så vi kan programmera vår ASEA-robotarm att duplicera denna exakt vid varje ommätning. :mrgreen:

Tack. Just vad jag känner inför åtskilliga inlägg. Kanske struntar jag ändå i att skära loss en bit av tapeten för att skicka till akustisk analys. Kanske kan det kvitta vad man kallar mätning på 1m kontra mätning på 2m. Kanske behövs inte mer information om mätnivå än att den är 2,8V.

Jag tycker nattlordens inlägg var jättekul och med glimten i ögat :)

Några dyker alltid upp när det blir kritiskt tal om ino, dom verkar inte göra annat än att sitta å bevaka detta, dom inläggen tycker jag du gör bäst i att ignorera
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-11-22 16:04

petersteindl skrev:
Eri skrev:
grafpro skrev:

Jag förmodar att du menar ljudtryck vid 1 meters mikrofonavstånd.

Jag vet inte om mikrofonavståndet är nämnt i distorsionsmätningen.

Uppges inte mikrofonavståndet så ger inspänningen mer info.

Själv mäter jag distorsion dels vid 2,8 volt RMS dels 5 volt RMS.

Mvh
Peter

Jo jag menar ljudtryck vid 1 meters avstånd. Jag menar också att olika högtalare har ju olika känslighet så då måste ljudtrycket bli olika med samma spänning.
När jag mätte distorsionen på mina egna trevägare hade jag mikrofonen på 30 cm avstånd och mätte upp ljudtrycket med en ljudtrycksmätare på en meters avstånd. Jag undrar vad som anses om en sån mätning.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-22 16:13

DQ-20 skrev:
sprudel skrev:Tycker du Grafpros inlägg hade en något tendentiösa touch :)

Jag vet inte om tendensiös är rätta ordet. Snarare taskig och öppet fientlig. Distortionssiffrorna har jag svårt att tolka. Man kan ju ha teknikestetiska synpunkter på det men det ju främst en fråga för lyssningstest. Man kan inte på grundval av mätningar bedöma en högtalare eller förstärkare utan mätningarna bör vara ett komplement för att söka förklaringar till lyssningsintrycken. Man kan fråga sig om piP låter påtagligt oren i diskanten? Även om man accepterar Grafpros mätningar som helt korrekta så skiljer Genelec ut sig med kraftigt beskuren bas vilket jag personligen inte ser som en utpräglad monitoregenskap. Om jag inte missminner mig brukar också Inos modeller finnas i monitorurförande med annan diskant med jag känner inte till hur det ser ut i fallet med piP.

/DQ-20

När jag lyssnat på både piP och i16s vid ungefär lika tidpunkter, samma dag, samma setup så upplever jag ju i16 s som oerhört ren om jag får uttrycka mig så, avslappnat. piP låter mer orent.
Innan jag skaffade i16s upplevde jag inte piP som oren, enbart en skön högtalare med mycket musikalitet, bra bas och ärlig. Det är därför jag funderar på distorsionsmätningen. Måste göra en ny lyssning med piP.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-11-22 16:15

felpost...
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-11-22 16:59

@Grafpro
Hur upplever du de olika högtalarna i just en monitorsituation?
Korrelerar mätning med upplevelse?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-11-22 17:07

Angående närfält, rumsradie med mera.
Jag tycker det belyser en intressant parameter. Det måste vara otroligt viktigt att energikurvan och direktljudet är snarlika om man bygger en monitor.
Annars borde karaktären hos ljudet förändras betydligt bara man lutar sig lite tillbaka i stolen. Det vore en katastrof...
Ok att man måste sitta i mitten, men det är lite enklare att hålla koll på själv.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-22 17:21

sebatlh skrev:Angående närfält, rumsradie med mera.
Jag tycker det belyser en intressant parameter. Det måste vara otroligt viktigt att energikurvan och direktljudet är snarlika om man bygger en monitor.
Annars borde karaktären hos ljudet förändras betydligt bara man lutar sig lite tillbaka i stolen. Det vore en katastrof...
Ok att man måste sitta i mitten, men det är lite enklare att hålla koll på själv.

Det funkar inte riktigt som du möjligtvis(?) tror. Den mänskliga hörseln hör inte frekvenskurvor på samma sätt som en mätmik gör som sedan ritar en enda kurva på ett papper.

Mänskliga hörseln har förmåga att skilja på direktljud och reflekterat ljud på olika sätt beroende på hur tätt i tiden som reflexerna kommer. Det är därför svårt att säga med en enda kurva hur det kommer att bli. Det blir olika i olika rum och beroende på var man placerar miken. Därför kan jag tycka att det behövs fler kurvor än en enda som beskriver olika saker, exempelvis direktljud i olika utstrålningsriktningar, men också kompletterat med energikurva. Energikurvan är dock lurig eftersom den blir olika beroende på det rum man mäter högtalaren i. I detta fall kan Grafpros kurvor vara något mellanting, vilket jag tycker en "bild" som är varken eller och därför oinformativ.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-22 17:22

celef skrev:Jag tycker nattlordens inlägg var jättekul och med glimten i ögat :)

Så hoppas jag att grafpro tolkade det också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-11-22 17:31

Har för mig att i studiosammanhang ofta skär i basen för att underlätta vägningen i analysinstrumentet studiomonitorn? Kanske nån uppdaterad person kan kommentera detta?
Sedan säljs ju sk studiomonitorer för amatörer med möe bass :D till glada amatörer som betalar dyrt för skräp.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-22 17:36

Schimpans-AB skrev:Har för mig att i studiosammanhang ofta skär i basen för att underlätta vägningen i analysinstrumentet studiomonitorn? Kanske nån uppdaterad person kan kommentera detta?
Sedan säljs ju sk studiomonitorer för amatörer med möe bass :D till glada amatörer som betalar dyrt för skräp.

Förklara vad du menar med "vägningen i analysinstrumentet studiomonitorn".

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-11-22 17:42

Johan_Lindroos skrev:Det funkar inte riktigt som du möjligtvis(?) tror. Den mänskliga hörseln hör inte frekvenskurvor på samma sätt som en mätmik gör som sedan ritar en enda kurva på ett papper.

Mänskliga hörseln har förmåga att skilja på direktljud och reflekterat ljud på olika sätt beroende på hur tätt i tiden som reflexerna kommer. Det är därför svårt att säga med en enda kurva hur det kommer att bli. Det blir olika i olika rum och beroende på var man placerar miken. Därför kan jag tycka att det behövs fler kurvor än en enda som beskriver olika saker, exempelvis direktljud i olika utstrålningsriktningar, men också kompletterat med energikurva. Energikurvan är dock lurig eftersom den blir olika beroende på det rum man mäter högtalaren i. I detta fall kan Grafpros kurvor vara något mellanting, vilket jag tycker en "bild" som är varken eller och därför oinformativ.

Det där är jag väl delvis medveten om.
Men borde det inte vara extra kinkigt för en högtalare där lyssningsavståndet varierar så mycket och där lyssningen sker så nära rumsradien?
Hobbyrum är dessutom ofta (tror jag i varje fall) ganska små så man kan nog få rätt många reflexer tätt inpå direktljudet.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-11-22 17:54

sebatlh skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det funkar inte riktigt som du möjligtvis(?) tror. Den mänskliga hörseln hör inte frekvenskurvor på samma sätt som en mätmik gör som sedan ritar en enda kurva på ett papper.

Det där är jag väl delvis medveten om.
Men borde det inte vara extra kinkigt för en högtalare där lyssningsavståndet varierar så mycket och där lyssningen sker så nära rumsradien?
Hobbyrum är dessutom ofta (tror jag i varje fall) ganska små så man kan nog få rätt många reflexer tätt inpå direktljudet.

Jag förstår inte din fråga. Förklara gärna lite mer runtomkring hur du resonerar.

Om vi återgår till att du vill mena/anser/tror att det är viktigt att direktljudskurva och energikurva är snarlika, så gäller det i princip för det stora flertalet högtalare att dessa kurvor INTE är lika, eftersom högtalare i allmänhet har olika direktivitet för olika frekvenser.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-11-22 17:55

Vid studioinspelningar används studiomonitorer för att analytiskt väga/värdera/lägga ut de inspelade instrumenten. Sk multimono till en master som man sedan söndermastrar….Här kan också sker processing här och där. På min tid körde man mest pingpong på Revor.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-22 18:00

Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-22 18:09

Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?

Mvh/Harryup

Eller bortförklara! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-11-22 18:41

Harryup skrev:Finns det något i Grafpros mätmetodik som förklara mängden dist?

Mvh/Harryup

nej det tror inte jag, men jag tror heller inte att disten är absolut, man får läsa av den relativt dom andra testobjekten

och det beror på mätprogrammet, används istället clio eller atb eller ap så kan man få absoluta mättal
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-22 19:17

Schimpans-AB skrev:Vid studioinspelningar används studiomonitorer för att analytiskt väga/värdera/lägga ut de inspelade instrumenten. Sk multimono till en master som man sedan söndermastrar….Här kan också sker processing här och där. På min tid körde man mest pingpong på Revor.

Håller inte med om denna beskrivning. Känner inte till eller har träffat på
någon inspelningstekniker som arbetar så.

Även studioinspelingar brukar monitorlyssnas med de flesta objekten spel-
ade i två kanaler och i de fall något är döttV eller döttH så är ändå reverb
stereofoniskt. Alltså således att man betraktar varje ljud som något som
är förefintligt i det akustiska rum man skapar när fonogrammet skapas.

Som om det vore en inspelning av en akustisk händelse man lyssnar på,
även om den skapas delvis i mixerbordet.

Men det finns ingen fundamental skillnad i monitorernas uppgift. Den är
alltid att "visa" fonogrammet - monitorera.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-11-22 21:19, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum