Schimpans-AB skrev:Vid studioinspelningar används studiomonitorer för att analytiskt väga/värdera/lägga ut de inspelade instrumenten. Sk multimono till en master som man sedan söndermastrar….Här kan också sker processing här och där. På min tid körde man mest pingpong på Revor.
Håller inte med om denna beskrivning. Känner inte till eller har träffat på
någon inspelningstekniker som arbetar så.
Även studioinspelingar brukar monitorlyssnas med de flesta objekten spel-
ade i två kanaler och i de fall något är döttV eller döttH så är ändå reverb
stereofoniskt. Alltså således att man betraktar varje ljud som något som
är förefintligt i det akustiska rum man skapar när fonogrammet skapas.
Som om det vore en inspelning av en akustisk händelse man lyssnar på,
även om den skapas delvis i mixerbordet.
Men det finns ingen fundamental skillnad i monitorernas uppgift. Den är
alltid att "visa" fonogrammet - monitorera.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).