Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ett annat problem är att de är så estetiskt katastrofala, vilket tarvar att baffeln förses med tyg.
I-or skrev:Oavsett utvecklingskostnaden är det alldeles orimliga priser för dessa element. Tillverkningskostnaden blir inte påtagligt mycket högre än för vilket hyggligt standardelement som helst.
I-or skrev:Nej, tillverkningskostnaden blir inte astronomiskt mycket högre. Material och tillverkningsprocesser är ungefär desamma som i vilket bättre element som helst. Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt). Bara som ett litet exempel kan man utan problem producera ett hyggligt 8-tumselement för ett högvolymspris om ca 10 USD. Detta inkluderar förstås inte bara direkta tillverkningskostnader, utan även utvecklingskostnader, overheadkostnader och vinst. Högtalarelement som sitter i TV-apparater eller enklare högtalare har ofta ett högvolymspris direkt från tillverkaren om någon enstaka USD.
I-or skrev:Nej, tillverkningskostnaden blir inte astronomiskt mycket högre. Material och tillverkningsprocesser är ungefär desamma som i vilket bättre element som helst. Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt). Bara som ett litet exempel kan man utan problem producera ett hyggligt 8-tumselement för ett högvolymspris om ca 10 USD. Detta inkluderar förstås inte bara direkta tillverkningskostnader, utan även utvecklingskostnader, overheadkostnader och vinst. Högtalarelement som sitter i TV-apparater eller enklare högtalare har ofta ett högvolymspris direkt från tillverkaren om någon enstaka USD.
I-or skrev:Jo, men detta är endast exempel och priset fördubblas mellan tummen och pekfingret vid låga, men fortfarande massproducerade, volymer och går inte upp med en faktor 10. Om man tänker tillverka elementen ett och ett så bör man nog lägga ned hela produktområdet direkt, det var länge sedan som man allmänt sett slutade med den typen av tillverkning av lätt insedda skäl.
Högvolym innebär att man har täckning för minst en massproduktionslina som rullar under åtminstone någon månad och handlar i det här sammanhanget om beställningar om sådär 10 000 enheter per år, men om man ska närma sig de allra lägsta priserna så ska man nog lägga beställningar på över 100 000 enheter per år.
avr7000 skrev:I-or skrev:Oavsett utvecklingskostnaden är det alldeles orimliga priser för dessa element. Tillverkningskostnaden blir inte påtagligt mycket högre än för vilket hyggligt standardelement som helst.
Njaaa... Tillverkningskostnaden är nog lite högre med de extra grejer som sitter i och ljudmässigt är de lätt värda vad de kostar.
I-or skrev:Producentpriserna inom audioområdet i allmänhet har redan gått upp med kanske 20 % och ibland flera hundra procent om man innefattar vissa elektronikkomponenter. Detta är dock huvudsakligen en effekt av ett vansinnigt centralbanksagerande som för att minska covideffekterna på ekonomin har ökat penningmängden i stora delar av västvärlden, men framförallt USA (huvudsakligen via s.k. helikopterpengar) med häpnadsväckande 40 %.
Detta kan naturligtvis endast leda till inflation, men eftersom det handlar om en engångseffekt är det sannolikt ett övergående problem, men det finns naturligtvis andra problemområden också, bl.a. långvarigt låga räntor, vilket har lett till alldeles för billiga investeringar i allt möjligt.
Om vi släpper nationalekonomin, så kan det konstateras att all massproduktion av dignitet inom området sker i Asien idag. Det finns en del tillverkare kvar i Europa och USA, men dessa producerar ganska små volymer och, märk väl, fortfarande typiskt till någorlunda rimliga priser. De riktigt, riktigt låga priserna uppnår man dock först när produktionslinorna når sådär en miljon enheter per år om man talar om någonting som liknar normala högtalarelement (jag undantar alltså mikrohögtalare som sitter i mobiltelefoner och laptops, vilka kan tillverkas i volymer om 100 miljoner enheter årligen i helautomatiserad produktion). Enskilda High End-tillverkare köper nog aldrig in mer än sådär 10 000 enheter av en viss typ per år på högtalarsidan. Däremot har multiroomhögtalare, soundbars m.m. helt andra volymer. Enbart Sonos omsätter över 1 miljard dollar per år, vilket förstås betyder att man hanterar multimiljonvolymer på elementsidan.
Det är dock inte så att produktionskostnaden faller till noll när man går från 10 000 till 100 000 enheter, utan snarare som jag skrev ovan att man kanske når en halvering eller så, vilket möjligen närmare kan halveras en gång till om man når 1 000 000 enheter. Det finns således inget tillverkningsmässigt motiverat skäl till att Purifys element ska kosta över 7000 kr till konsument, utan detta är från min horisont ett typiskt tecken på att man försöker prisa sig fram till en ultrapremiumposition på marknaden, något som är ganska vanligt i branschen.
hifikg skrev:avr7000 skrev:I-or skrev:Oavsett utvecklingskostnaden är det alldeles orimliga priser för dessa element. Tillverkningskostnaden blir inte påtagligt mycket högre än för vilket hyggligt standardelement som helst.
Njaaa... Tillverkningskostnaden är nog lite högre med de extra grejer som sitter i och ljudmässigt är de lätt värda vad de kostar.
Du gör mig grymt nyfiken, när uppstår nästa lyssningstillfälle månne?
Kraniet skrev:Erin har mätt på fler av purifi-elementen
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 04-nab-02/
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 04-naa-08/
https://www.erinsaudiocorner.com/driveu ... 8-nfa-01a/
I-or skrev:Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt).
petersteindl skrev:Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.
Vad gäller konsumentpriser:
Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.
Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms 6000 kr ex moms pris till återförsäljare = 3000 kr pris till distributör = 1800 kr tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr. TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.
En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.
Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.
I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.
Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.
Prisbild är en svår konst att bemästra.
DQ-20 skrev:I-or skrev:Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt).
Nu kan jag ju väldigt lite om högtalare men lite mer om ekonomi. Högt pris är ingen egenskap som människor värderar positivt i sig (typ "Giffen goods"). Vad som hänt är att Purify utnyttjar sitt temporära och begränsade monopol från en teknisk innovation och prissätter så som monopolister brukar göra. Prissättning av nya innovationer har väldigt lite med kostnader att göra till skillnad från mer mogna produkter med jämförbara prestanda. Eftersom det saknas direkt konkurrens handlar det mindre om hur kunderna värderar fördelarna relativt konkurrenternas produkter. Det är endast genom konkurrenternas innovationer som dessa monopolvinster kan försvinna från produktmarknaden. Frågan jag ställer mig är vem kommer att försöka? I övrigt delar jag uppfattning med Morello i frågan om estetik. Jag tycker de är "grymmefula" och känner mig lite obehaglig till mods när jag ser dem.
/DQ-20
petersteindl skrev:Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.
Vad gäller konsumentpriser:
Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.
Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms 6000 kr ex moms pris till återförsäljare = 3000 kr pris till distributör = 1800 kr tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr. TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.
En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.
Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.
I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.
Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.
Prisbild är en svår konst att bemästra.
dewpo skrev:
Exemplet, Vilket jag tolkar som korrekt? Ger talesättet "Att leva på marginalen" en helt ny innebörd Är det rimligt att en återförsäljare tjänar dubbelt upp på ett element jämfört med tillverkaren?
dewpo skrev:petersteindl skrev:Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.
Vad gäller konsumentpriser:
Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.
Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms 6000 kr ex moms pris till återförsäljare = 3000 kr pris till distributör = 1800 kr tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr. TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.
En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.
Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.
I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.
Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.
Prisbild är en svår konst att bemästra.
Exemplet, Vilket jag tolkar som korrekt? Ger talesättet "Att leva på marginalen" en helt ny innebörd Är det rimligt att en återförsäljare tjänar dubbelt upp på ett element jämfört med tillverkaren?
petersteindl skrev:dewpo skrev:petersteindl skrev:Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.
Vad gäller konsumentpriser:
Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.
Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms 6000 kr ex moms pris till återförsäljare = 3000 kr pris till distributör = 1800 kr tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr. TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.
En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.
Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.
I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.
Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.
Prisbild är en svår konst att bemästra.
Exemplet, Vilket jag tolkar som korrekt? Ger talesättet "Att leva på marginalen" en helt ny innebörd Är det rimligt att en återförsäljare tjänar dubbelt upp på ett element jämfört med tillverkaren?
Av någon outgrundlig anledning blir det faktiskt viss balans. Jag har själv haft butik i centrala Stockholm 1980 - 1986. Butiken hette Ljudbutiken AB. Under 30 % snittmarginal är det nästan omöjligt att överleva i detaljistled.
30 % marginal innebär att man köper för 100 kr och säljer för 143 kr + moms = 179 kr.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst