Tell skrev:Eller har du några mätningar eller blindtest att stödja dina påståenden med?
Du kan börja å läsa databladet.
Varför tror du de finns så många olika op.
Me ditt tänk så skulle de bara behövas en typ av op.
Åter igen: prova själv.
Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Eller har du några mätningar eller blindtest att stödja dina påståenden med?
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Har du någonsin provat olika op?
Ja har ett Asus Xonar som går å byta op i å de blir små skillnader i ljudet mellan olika op.
Nej för jag har aldrig sett några bevis för att det ska ge någon märkbar skillnad. Det enda jag ser är att folk som du eller LeifB som säger att det gör skillnad, men med på sin höjd ganska luddiga beskrivningar på vad som sker vilket för mig inte är nåt annat än anekdoter som inte säger nåt. Möjligheten att det är placebo är alltså tämligen hög. Eller har du några mätningar eller blindtest att stödja dina påståenden med?
Du å dina mätningar.
Du har ju inte själv provat.
Chris71 skrev:Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Har du någonsin provat olika op?
Ja har ett Asus Xonar som går å byta op i å de blir små skillnader i ljudet mellan olika op.
Nej för jag har aldrig sett några bevis för att det ska ge någon märkbar skillnad. Det enda jag ser är att folk som du eller LeifB som säger att det gör skillnad, men med på sin höjd ganska luddiga beskrivningar på vad som sker vilket för mig inte är nåt annat än anekdoter som inte säger nåt. Möjligheten att det är placebo är alltså tämligen hög. Eller har du några mätningar eller blindtest att stödja dina påståenden med?
Här kommer ett blindtest, kanske det enda du någonsin varit med om:
Hörde du skillnaden?
Du har ju faktiskt inte ett enda relevant argument att komma med, din enda retorik är att hävda anekdotiska slutsatser utan något som helst underlag.
Kurvan som jag presenterade kommer från en av de största GPU tillverkarna i världen och visar prestanda inom arbetstemperatur spannet, och nej svärtan ändras inte, den försvinner helt men under en väldigt kort stund så du hinner inte se de.
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:
Du å dina mätningar.
... om varken mätdata eller blindtest stödjer vad du påstår så FINNS DET INTE. Vad är det som är så svårt att förstå? Så gott som all hifi-elektronik idag är så pass bra att påståenden som era _måste_ stödjas av mer än bara era anekdoter eftersom bias och placebo ofta har en större roll att spela än vad faktiskt prestanda har.Chris71 skrev:Tell skrev:
Här kommer ett blindtest, kanske det enda du någonsin varit med om:
Hörde du skillnaden?
Du har ju faktiskt inte ett enda relevant argument att komma med, din enda retorik är att hävda anekdotiska slutsatser utan något som helst underlag.
Kurvan som jag presenterade kommer från en av de största GPU tillverkarna i världen och visar prestanda inom arbetstemperatur spannet, och nej svärtan ändras inte, den försvinner helt men under en väldigt kort stund så du hinner inte se de.
Jag vet inte vad du mumlar om, men det är i rang med resten av mumlet i tråden.
Och folk undrar varför det går så dåligt för Faktiskt? Dagisnivå är vad det är.
Imperial-Blomman skrev:Du gapar om blindtest.
Hur skulle de va om du ordna ett blindtest själv.
Åsså tagga ner å respektera andras åsikter.
Du beter dej väldigt illa nu.
Imperial-Blomman skrev:Bevisbörda.
Ere en rättegång?
Imperial-Blomman skrev:Bevisbörda.
Ere en rättegång?
I-or skrev:Om någon fortfarande är intresserad av sakfrågan så hör man inte skillnad mellan enstaka hyggligt välpresterande operationsförstärkare i en adekvat konstruerad apparat. THD runt -90 till -100 dB är yttepyttelite.
Om man däremot som i äldre musikstudior nyttjar något hundratal operationsförstärkare så kan dock ganska tydliga ljudande skillnader uppstå.
(Ja, jag har både mätt och lyssnat och kommit till den inte alltför kontroversiella slutsatsen att med en adekvat implementering kan förstärkarsteget göras transparent.)
distad skrev:Imperial-Blomman skrev:Bevisbörda.
Ere en rättegång?
Allt är en rättegång här. Bevisa det du hör....Det har gått för långt, helt enkelt. Att man inte kan höra skillnad på OP ampar, är ju
Tell skrev:I-or skrev:Om någon fortfarande är intresserad av sakfrågan så hör man inte skillnad mellan enstaka hyggligt välpresterande operationsförstärkare i en adekvat konstruerad apparat. THD runt -90 till -100 dB är yttepyttelite.
Om man däremot som i äldre musikstudior nyttjar något hundratal operationsförstärkare så kan dock ganska tydliga ljudande skillnader uppstå.
(Ja, jag har både mätt och lyssnat och kommit till den inte alltför kontroversiella slutsatsen att med en adekvat implementering kan förstärkarsteget göras transparent.)
Ja det är liknande siffror jag vill minnas jag också sett förr. Sen påståenden att stereobild och liknande skulle ändras är ju helt utanför kartan om nu inte crosstalken skulle öka MARKANT vid byta av OP-amp.distad skrev:Imperial-Blomman skrev:Bevisbörda.
Ere en rättegång?
Allt är en rättegång här. Bevisa det du hör....Det har gått för långt, helt enkelt. Att man inte kan höra skillnad på OP ampar, är ju
Pja om jag bestämt skulle påstå att min Golf tar en Koenigsegg på Nurburgring, att jorden är platt eller att jag kan gå på vatten så lär ju ni högst antagligen vilja se bevis för det, inte sant? Påstå något som går emot etablerad vetenskap så behövs det mer än bara dina ord.
Tell skrev:Pja om jag bestämt skulle påstå att min Golf tar en Koenigsegg på Nurburgring, att jorden är platt eller att jag kan gå på vatten så lär ju ni högst antagligen vilja se bevis för det, inte sant?
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Pja om jag bestämt skulle påstå att min Golf tar en Koenigsegg på Nurburgring, att jorden är platt eller att jag kan gå på vatten så lär ju ni högst antagligen vilja se bevis för det, inte sant?
Nä inte när de kommer från dej![]()
Tell skrev:Vad jag ska svara Peter vet jag inte riktigt.
distad skrev:Tell skrev:Vad jag ska svara Peter vet jag inte riktigt.
Nä, för du har inget att komma med.... Men kör du på med dina grejer, mätningar och blindtest om du blir lycklig av det. Andra kanske gör andra val och det får du acceptera varken du vill eller inte och andra kommer skriva ner sina upplevelser/intryck varken du vill det eller inte också. Sedan får du kalla det för dagisnivå om du vill. Personligen så skiter jag i vad du "tycker" för du är en totalt fyrkantig person som inte har den minsta förståelse eller respekt för andras val och ödmjukhet är något som du aldrig kommer nära när du bara trampar på som du gör.
Tell skrev:distad skrev:Tell skrev:Vad jag ska svara Peter vet jag inte riktigt.
Nä, för du har inget att komma med.... Men kör du på med dina grejer, mätningar och blindtest om du blir lycklig av det. Andra kanske gör andra val och det får du acceptera varken du vill eller inte och andra kommer skriva ner sina upplevelser/intryck varken du vill det eller inte också. Sedan får du kalla det för dagisnivå om du vill. Personligen så skiter jag i vad du "tycker" för du är en totalt fyrkantig person som inte har den minsta förståelse eller respekt för andras val och ödmjukhet är något som du aldrig kommer nära när du bara trampar på som du gör.
Välj vad ni vill, bara inte kom och påstå saker som är osanna om ni vill slippa bli motsagda.
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Har du någonsin provat olika op?
Du å dina mätningar.
Morello skrev:Planlöst byte av komponenter anstår endast amatörer och charlataner. En riktig konstruktör arbétar efter helt andra metoder; man måste rimligtvis börja med att kartlägga apparaten så som den ser ut idag, varefter eventuella brister ringas in och omkonstruktionen kan påbörjas. När sedan omkonstruktionen är slutförd och implementerad måste man förstås validera arbetet medelst mätutrustning.
Den som plan- och kravlöst byter operationsförstärkare kan med lite otur skapa en oscillator, ty vissa operationsförstärkare är mer känsliga för mönsterkortets konstruktion samt avkoppling till matningsspänning.
LeifB skrev:Har väl ca 10 opampar.
Alla lät bättre än 5532.
Nästan alla lät ungefär likadant i Pioneer PD7700.
Dubbla 627 var dem som stack ut.
Var nog mest tur.
Imperial-Blomman skrev:Givetvis ska en op sitta i en optimal krets.
Bara för att dom har samma pinout så innebär de inte att dom funkar optimalt överallt.
Ja har aparater me 5532 å dom skulle ja inte byta mot bättre.
Men många aparater har möjlighet t enkelt op byte.
Då måste man kolla databladen innan man byter å de ere inte så många som gör.
De e åxå det som gör att dom låter olika.
Morello skrev:Planlöst byte av komponenter anstår endast amatörer och charlataner. En riktig konstruktör arbétar efter helt andra metoder; man måste rimligtvis börja med att kartlägga apparaten så som den ser ut idag, varefter eventuella brister ringas in och omkonstruktionen kan påbörjas. När sedan omkonstruktionen är slutförd och implementerad måste man förstås validera arbetet medelst mätutrustning.
Den som plan- och kravlöst byter operationsförstärkare kan med lite otur skapa en oscillator, ty vissa operationsförstärkare är mer känsliga för mönsterkortets konstruktion samt avkoppling till matningsspänning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster