Semantik: Tonkurva/frekvensrespons

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Semantik: Tonkurva/frekvensrespons

Inläggav Piotr » 2016-03-14 18:48

petersteindl skrev:@ Piotr: Ett Bodediagram är en plott av frekvenssvaret G(iω). Enkelt skrivet så består Bodediagram av en amplitudkurva och en faskurva där båda är som funktion av frekvens. Ett Bodediagram har ett motsvarande stegsvar.

[ Bild ]

En sinussignal med frekvens ω som skickas in i ett LTI-system G(s) förstärks med en faktor |G(iω)| och fasförskjuts arg(G(iω)) radianer.

G(iω) kallas frekvenssvaret. OBS! Frekvenssvaret är både fas och amplitud. Beloppet av frekvenssvaret blir |G(iω)| och argumentet av frekvenssvaret är arg(G(iω)).

Vill man göra en grafisk presentation av frekvenssvaret G(iω) så kan det företrädelsevis ske på två sätt, dels med Bodediagram, dels med Nyquistdiagram.
Nyquistdiagram gäller för det komplexa talplanet. Bodediagram presenterar amplitud och fas var för sig.
Amplitudförstärkningskurvor blir ofta ganska svårtolkade i linjär-linjär plot. Istället ritar man amplitudkurvan i log-log skala. Vidare multiplicerar man ofta förstärkningen med 20 för att erhålla en decibelskala. D.v.s., man plottar 20 log|G(iω)| med logaritmiskt växande frekvens.

Tack Peter. Känner till allt det där. Men var inte införstådd i att det fanns en standardiserad terminologi som spänner över alla områden och discipliner vad avser de två kurvorna och dess enskilda och gemensamma benämning.

När jag jobbat med Blode-plot's och läst om det så har jag för mig att jag sett både "magnitude" och "frequency response" för just det som vi här även kallar tonkurva.

Vilket organ standardiserar detta globalt? Finns det något organ motsvarande som internationella måttenhetssystemet?

Inom audioindustrin globalt så ser jag dock att frequency response i princip uteslutande används för den delen vi här kallar frekvensgång/tonkurva. Jag har aldrig stött på motsatsen och aldrig har någon kommit med både plot för "magnitude vs frequency" OCH "phase vs frequency" när man bett om (eller talat om) frequency response.

Därav min position i debatten.

Frekvensmagnitudrespons?

Ja, så får det bli.. frekvensmagnitudrespons!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 20:23

Piotr skrev:
Frekvensmagnitudrespons?

Ja, eller frekvensgång som det ju heter enligt vedertagen nomenklatur. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-14 20:58

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-14 23:14

Morello skrev:
Piotr skrev:
Frekvensmagnitudrespons?

Ja, eller frekvensgång som det ju heter enligt vedertagen nomenklatur. :mrgreen:

Förlåt.. jag menade såklart Frequencymagnituderesponse..

På svenska tycker jag vi kör Audiotonfrekvenskurvsdiagram..

.. inte!

[/slutfjamsat]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-15 02:18

Piotr skrev:
petersteindl skrev:@ Piotr: Ett Bodediagram är en plott av frekvenssvaret G(iω). Enkelt skrivet så består Bodediagram av en amplitudkurva och en faskurva där båda är som funktion av frekvens. Ett Bodediagram har ett motsvarande stegsvar.

[ Bild ]

En sinussignal med frekvens ω som skickas in i ett LTI-system G(s) förstärks med en faktor |G(iω)| och fasförskjuts arg(G(iω)) radianer.

G(iω) kallas frekvenssvaret. OBS! Frekvenssvaret är både fas och amplitud. Beloppet av frekvenssvaret blir |G(iω)| och argumentet av frekvenssvaret är arg(G(iω)).

Vill man göra en grafisk presentation av frekvenssvaret G(iω) så kan det företrädelsevis ske på två sätt, dels med Bodediagram, dels med Nyquistdiagram.
Nyquistdiagram gäller för det komplexa talplanet. Bodediagram presenterar amplitud och fas var för sig.
Amplitudförstärkningskurvor blir ofta ganska svårtolkade i linjär-linjär plot. Istället ritar man amplitudkurvan i log-log skala. Vidare multiplicerar man ofta förstärkningen med 20 för att erhålla en decibelskala. D.v.s., man plottar 20 log|G(iω)| med logaritmiskt växande frekvens.

Tack Peter. Känner till allt det där. Men var inte införstådd i att det fanns en standardiserad terminologi som spänner över alla områden och discipliner vad avser de två kurvorna och dess enskilda och gemensamma benämning.

När jag jobbat med Blode-plot's och läst om det så har jag för mig att jag sett både "magnitude" och "frequency response" för just det som vi här även kallar tonkurva.

Vilket organ standardiserar detta globalt? Finns det något organ motsvarande som internationella måttenhetssystemet?

Inom audioindustrin globalt så ser jag dock att frequency response i princip uteslutande används för den delen vi här kallar frekvensgång/tonkurva. Jag har aldrig stött på motsatsen och aldrig har någon kommit med både plot för "magnitude vs frequency" OCH "phase vs frequency" när man bett om (eller talat om) frequency response.

Därav min position i debatten.

Audioindustrin är som jag ser det en hopplöst eftersatt industri med massor av reliker och lekmannamässiga och beklagliga traditioner. Det bara tuffar på i gamla spår. Som jag ser det borde nomenklaturen i audioträsket saneras. Det bästa sättet är att försöka förmedla både bredare och djupare kunskap och hoppas att någon lyssnar och tar till sig budskapet. Jag gillar ordning och reda i nomenklatur och det innefattar en stringent logik. Frekvensgång och frekvenskurva är definitivt inte logiskt korrekt när man egentligen menar amplitudkurva. Tonkurva är ett limiterat uttryck som i Sverige används av en del personer inom audio och då företrädelsevis gällande högtalare. Det är i alla fall min erfarenhet. Det räcker inte för att vara en standard.

Min position i debatten är: Riv ner allt gammalt junk och allt som leder till missförstånd eller är tvetydigt eller ologiskt eller direkt felaktigt eller konceptuellt felsorterat. Jag är inte den som rättar mig i leden och inte heller den som sväljer något som jag anser vara fel.

Däremot gäller oftast fortfarande följande tumregler 8) :
If you can't beat them, join them, and then beat them.
Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin.
If anything can go wrong, Fix it!
When given a choice - Take both!
Do it by the book...but be the author!
If it's worth doing, it's got to be done right now.
If you can't win, change the rules.
If you can't change the rules, ignore them.
When faced without a challenge, make one.
"No" simply means begin again at the next highest level.
When in doubt: THINK!

Gällande standardiseringsinstitut är väl kanske SIS · Swedish Standards Institute en spelare på brädet.
Globalt finns ISO, the International Organization for Standardization.
I Europa heter organisationen CEN som står för European Committee for Standardization. :o
Som vanligt i Europa då man ser förkortningar som inte mejkar sens så får man söka svaret i det franska språket. CEN = Comité Européen de Normalisation.

Ordning och reda - En Brunello på freda
/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-03 17:09

Uttrycket "Gain-frequency response" används utav IEC för förstärkare, for what it's worth.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-04-03 17:23

Det är väl det engelska begrepp som gäller som motsvarighet till tonkurva.

När jag ser folk skriva frekvensgång då de menar tonkurva, så får jag alltid en känsla av att de primärt lärt sig det de vet om "hifi" via de kommersiella hifi-tidningarna. Där används ju nästan allltid "frekvensgång" som om det vore en synonym till tonkurva. Trots att frekvensgång bara berättar att man visar hur något varierar med frekvensen.

Men den som säger förstärkningens frekvensgång* är självklart helt korrekt. Det är ett användbart alternativ till tonkurva.

Vh, iö

- - - - -

*Alltså "gain-frequency response".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-04 19:58

Eller så är det så enkelt att det finns folk som läser vetenskapliga böcker inom ämnet och därmed lär sig adekvat nomenklatur.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Teknikforum