Henrik36 skrev:95E9DD5C-1B7E-45F0-BF49-615446F13C14.jpeg
Gjorde en lite snabb mätning, Gröna frekvensgången är utgångkort med 3st LME4972 och Orange är 3st Opa1612. Uppbyggnaden och layout på båda utgångskorten är lika, några värden på några kondnigar skiljer.
Mätningen har utförts med REW genom toslink med 48KHz och det är ganska zoomat, annars inga ändringar alls. Vågorna på frekvensgången är mitt mätkort som har tyvärr, men det är lika för båda Opa.
Men mellan LME4972 och Opa1612 i utgångskortet på vår Dac så hörs det och mäts skillnad till 1612 s fördel
Nä, nu får du skärpa dej!
Om man får olika frekvensgång i två kretsar, motsvarade din bild, måste man försöka identifiera problemet!
- Det första man måste göra är att kontatera att man opererar kretsen inom de specifikationer som gäller för kretsen.
- nästa nivå är att kontrollera om kompenstionskretsar påverkar resultatet.
- till sist och väldigt ovanligt (om inte kretsen är fake), är den är trasig.
Att en OPamp inte följer "perfekt" ( i princip ointressanta/mininimala frekvensavvikeleser) är det fysikaliskt omöjligt så länge man tar hänsyn/accepterar utlovade specifikationer.
Man måste helt enkelt "göra sin hemläxa" och utgå ifrån verkliga specifikationer, inte någon fantasifull drömvärld.
Om jag får se kretslösningen inklusive ktrestkorts-lay out kan jag tala om för dej (och flera andra på faktiskt.io kan göra det) vad du gjort för fel.
Dålig liknelse:
Varför är en Rolls Royce så jävla dålig på att köra off road? Eller varför ä är det så svårt att kamma sig med en höräfsa, den är ju jättedyr = bra?