Wikipedia skrev:Measurement is the process or the result of determining the ratio of a physical quantity, such as a length or a mass, to a unit of measurement, such as the metre or the kilogram. The science of measurement is called metrology.
Moderator: Redaktörer
Wikipedia skrev:Measurement is the process or the result of determining the ratio of a physical quantity, such as a length or a mass, to a unit of measurement, such as the metre or the kilogram. The science of measurement is called metrology.
Almen skrev:Jag har i en tidigare diskussion om detta argumenterat för att man förvisso skulle kunna kalla det för mätning (det blev inte så mycket mer av diskussionen, men ett frö kanske ändå såddes). Så jag hävdar inte att de är väsenskilda, men att man ändå bör göra en distinktion.
Jag jämförde då F/E-lyssning med mätning av resistans med hjälp av en wheatstonebrygga. Där justerar man en potentiometer tills det inte blir utslag på en mätare. Då använder man synen för att försöka detektera rörelse på en visare, ungefär samma som vid F/E-lyssningen. Men den stora skillnaden är att man då har ett värde på potentiometern. Vid normal LTS-F/E-lyssning relaterar man inte det detekterade till något uppmätt värde. Jag kan verkligen inte med bästa vilja kalla en detektion för ett uppmätt värde.
Nattlorden skrev:Varken en överföringsfunktion eller jämförelsen större eller minde än något annat är ett mått.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Varken en överföringsfunktion eller jämförelsen större eller minde än något annat är ett mått.
Det krävs alltså att något är exakt (utan värdetal) för att man ska kunna kalla det en mätning enligt dig?
Om vi nu ska fortsätta denna OT-diskussion.
(min understryk)Wikipedia skrev:Measurement is the process or the result of determining the ratio of a physical quantity, such as a length or a mass, to a unit of measurement, such as the metre or the kilogram. The science of measurement is called metrology.
Almen skrev:Svante skrev:Almen skrev:Jag tror inte folk får en bättre förståelse för F/E-lyssning om LTS går ut med att man mäter upp färgningen på förstärkare.
Visst, det går att semantiskt hårdra det, men som sagt, varför?
Det handlar inte om semantiska spetsfundigheter.
Den högre förståelsen är för mätningar, allmänt. Jag kan mycket väl förstå att det på en lekmannanivå kan vara enklare att låtsas att mätning med apparater och mätning med hörsel är väsensskilda. Men när någon säger att det är fel att att säga att de inte är väsensskilda då måste jag protestera.
Jag har i en tidigare diskussion om detta argumenterat för att man förvisso skulle kunna kalla det för mätning (det blev inte så mycket mer av diskussionen, men ett frö kanske ändå såddes). Så jag hävdar inte att de är väsenskilda, men att man ändå bör göra en distinktion.
Jag jämförde då F/E-lyssning med mätning av resistans med hjälp av en wheatstonebrygga. Där justerar man en potentiometer tills det inte blir utslag på en mätare. Då använder man synen för att försöka detektera rörelse på en visare, ungefär samma som vid F/E-lyssningen. Men den stora skillnaden är att man då har ett värde på potentiometern. Vid normal LTS-F/E-lyssning relaterar man inte det detekterade till något uppmätt värde. Jag kan verkligen inte med bästa vilja kalla en detektion för ett uppmätt värde.
Man skulle kunna argumentera vidare med att det är det subjektiva intrycket av färgningen som är det uppmätta. Men pratar en psykolog/audiolog verkligen om mätvärden när en testperson gör en subjektiv utsaga? Vad är mätvärdet på en subjektiv utsaga?
Nattlorden skrev:Antar du ger full pott till elever med fel svar på tentor också om det är ungefär lika kreativa?
single_malt skrev:Nattlorden skrev:Antar du ger full pott till elever med fel svar på tentor också om det är ungefär lika kreativa?
Antar att du försökte lära din pappa hur man gjorde barn också
Nattlorden skrev:Antar du ger full pott till elever med fel svar på tentor också om det är ungefär lika kreativa?
Svante skrev:Men jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Men jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
Eftersom du själv sitter och jobbar på att vara kreativ istället för att ha rätt, menar jag... Då bör du ju bedömma andra med samma måttstock?
Om du fick en lång utläggning om varför ljusgrönt var rätt svar t.ex. Din punkt 1 ovan ligger på ungefär samma nivå.
Svante skrev:Hur skulle du mäta hur bra en ljudproduktion är? Med voltmeter?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Hur skulle du mäta hur bra en ljudproduktion är? Med voltmeter?
Det skall inte mätas alls. Det får bedömas på andra sätt än med mätetal.
Vilken enhet ville du ha det i? Vad skulle svaret 142,7 säga dig?
Svante skrev:Skall och skall...
Om någon bestämmer sig för att mäta det med en VAS mellan 0 och 1000 och man får svaret 142,7 så vet man att den var ganska dålig. Vanligt när man mäter med VAS är att man använder enheten mm eller så låter man storheten vara dimensionslös.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Skall och skall...
Om någon bestämmer sig för att mäta det med en VAS mellan 0 och 1000 och man får svaret 142,7 så vet man att den var ganska dålig. Vanligt när man mäter med VAS är att man använder enheten mm eller så låter man storheten vara dimensionslös.
Om storheten är dimensionslös kan jag inte se att det någonsin skulle kvala in till att vara ett mått.
Nattlorden skrev:Begränsat utfall är också god indikation på att det inte är ett mått.
KarlXII skrev:Finns ju flera sätt att få tyckande till en regelrätt mätning.
Här är ett till:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_opinion_score
Svante skrev:Vinkel är en sådan
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vinkel är en sådan
Beror på hur du väljer att mäta den, den går att mäta i SI-enheter om du vill.
Svante skrev:Nej, en vinkel är ALLTID dimensionslös. Däremot finns det olika enheter för den, tex grader och radianer. Mäter man i radianer är vinkeln förhållandet mellan bågens och radiens längder. Meter per meter.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Skall och skall...
Om storheten är dimensionslös kan jag inte se att det någonsin skulle kvala in till att vara ett mått.
Begränsat utfall är också god indikation på att det inte är ett mått.
wikipedia skrev:The definition of measurement in the social sciences has a long history. A currently widespread definition, proposed by Stanley Smith Stevens (1946), is that measurement is "the assignment of numerals to objects or events according to some rule". This definition was introduced in the paper in which Stevens proposed four levels of measurement. Although widely adopted, this definition differs in important respects from the more classical definition of measurement adopted in the physical sciences, which is that measurement is the numerical estimation and expression of the magnitude of one quantity relative to another (Michell, 1997).
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nej, en vinkel är ALLTID dimensionslös. Däremot finns det olika enheter för den, tex grader och radianer. Mäter man i radianer är vinkeln förhållandet mellan bågens och radiens längder. Meter per meter.
Inga som helst problem att mäta en vinkel i meter för att sedan kunna räkna om den till en annan form som du trivs mer med.
Svante skrev:Hmm, det är svårt att förstå vad du menar när du inte skriver fullständiga meningar, men menar du på fullt allvar att du vill mäta vinklar i meter?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nej, en vinkel är ALLTID dimensionslös. Däremot finns det olika enheter för den, tex grader och radianer. Mäter man i radianer är vinkeln förhållandet mellan bågens och radiens längder. Meter per meter.
Inga som helst problem att mäta en vinkel i meter för att sedan kunna räkna om den till en annan form som du trivs mer med.
Användare som besöker denna kategori: exmag och 16 gäster