24-192 bättre än 16-44?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2013-05-23 13:10

Skulle vilja påstå att om man talar om ett "A-vägt" S/N-värde för 16 bitar med bra noise shaped dither så handlar det inte om 96 dB utan 120 dB (eller kanske ännu mer). Det räcker även för extrema saker.

IngOehman skrev:Min hörselkurvas tröskel ligger på nära -10 phon. Jag är inte alls unik därvid-
lag. Och ett optimalt system bör duga för alla öron, inte bara för vissa. Och
när det gäller de vägningar man gör när man skapar audiologiskt anpassade
noise-shapingar så kan man bedöma dem VÄLDIGT olika beroende på vem
som lyssnar. Jag och Bertil Alving satt för några år sedan och lyssnade på
olika formade bruskurvor, och den som han tyckte var bäst (den hade brus-
energin tryckt väldigt högt upp i registret (det kan vara den som han visar i
den här tråden, jag är inte säker) var den som jag tyckte brusade värst. Lät
som en gasläcka, med sitt ffff-ande.

Den lyssningstest du beskriver känner jag inte till. Och den ditherbruskurva jag visat i den här tråden har jag inte haft tillgång till i mer än typ 2 år, har för övrigt 2-3 olika varianter av dither beroende på programmaterial, det är inte alltid självklart att välja mest energi vid de högsta frekvenserna.
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-23 15:48

Det var ju några år sedan så det är helt okej om du glömt det. Det var nere
i din källare och högtalarna du spelade på var ett par långsmala Audio Pro.
Och jag kan väl tänka mig att det kommit lite nya kurvor sedan dess, men
totalt sätt skiljer de sig inte så mycket från varandra. Även tidiga busvägda
kurvor fanns i versioner liknande de i den graf du presenterade.

En sak som är viktig när man betraktar sådana där spektralkurvor dock, är
att förstå hur man skall läsa av dem, och vad de visar är inte sinalnivåer för
olika frekvenser i egentlig mening, utan de visar de nivåer man får med just
det smalbandiga filter som har valts för just den mätningen ifråga.

Presentera en graf för en analys gjord med en annan bandbredd så får man
en annan nivå. Och mäter man på säg ett vitt brus (vi kan kalla det för ett
ovägt brus) med liten bandbredd så får man också en graf med en nivå långt
mycket lägre än -96 dB.

Det betyder inte att brusnivån är lägre än -96, bara att mätningen på grund
av hur den är gjord visar mycket lägre värden. Så om man vill jämföra olika
"formade brus" med sådana som är raka (vitt eller rosa) med hjälp av mät-
ningar och försöka bedöma hörbarheterna av dem så behöver man mäta alla
på samma sätt.

Man kan inte avläsa grafen och se att den vid någon frekvens, säg 3 kHz, är
24 dB lägre än -96 dB och dra slutsatsen att det låter 24 dB lägre än ett vitt
brus, för även det vita bruset ligger långt under -96 dB.

- - -

Gör man en sådan där analys på en signal som består av säg tystnad plus
en sinuston som kommer inustonen att visas med rätt styrka i diagrammet,
men att mäta brus är något helt annat. Då får man lägre och lägre mätvärden
ju smalbandigare man filtrerar, så man kan inte avläsa grafen och från den se
hur starkt bruset är. De värden som visas med grafen är mycket starkt bero-
ende av mätinställningen.


Vh, iö

- - - - -

PS. Bortser man ifrån brushörbarhetsaspekten på det hela så är det förvisso
en bra ide att lägga tyngdpunkten för brusenergin vid höga frekvenser. Det är
nämligen då den kan verka biaserande och ta bort olinjäriteterna.

Så att CD-systemet har samplingsfrekvensen 44,1 kHz är en svaghet om
man vill brusforma, eftersom det register som står till förfogande för vildt
brusande är nästan noll, om inte bruset skall blir hörbart störande för unga
öron.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2013-05-23 17:26

IngOehman skrev:En sak som är viktig när man betraktar sådana där spektralkurvor dock, är
att förstå hur man skall läsa av dem, och vad de visar är inte sinalnivåer för
olika frekvenser i egentlig mening, utan de visar de nivåer man får med just
det smalbandiga filter som har valts för just den mätningen ifråga.

Presentera en graf för en analys gjord med en annan bandbredd så får man
en annan nivå. Och mäter man på säg ett vitt brus (vi kan kalla det för ett
ovägt brus) med liten bandbredd så får man också en graf med en nivå långt
mycket lägre än -96 dB.

Det betyder inte att brusnivån är lägre än -96, bara att mätningen på grund
av hur den är gjord visar mycket lägre värden. Så om man vill jämföra olika
"formade brus" med sådana som är raka (vitt eller rosa) med hjälp av mät-
ningar och försöka bedöma hörbarheterna av dem så behöver man mäta alla
på samma sätt.

Man kan inte avläsa grafen och se att den vid någon frekvens, säg 3 kHz, är
24 dB lägre än -96 dB och dra slutsatsen att det låter 24 dB lägre än ett vitt
brus, för även det vita bruset ligger långt under -96 dB.

- - -

Gör man en sådan där analys på en signal som består av säg tystnad plus
en sinuston som kommer inustonen att visas med rätt styrka i diagrammet,
men att mäta brus är något helt annat. Då får man lägre och lägre mätvärden
ju smalbandigare man filtrerar, så man kan inte avläsa grafen och från den se
hur starkt bruset är. De värden som visas med grafen är mycket starkt bero-
ende av mätinställningen.

Det du beskriver är inget okänt för mig, det är självklarheter. Precis som du skriver så är det lätt att dra förhastade slutsatser om man inte till fullo behärskar bakomliggande kunskaper när man mäter.

De grafer jag har presenterat ger fingervisningar om skillnader mellan några olika brus och jag har varit noga med att välja exakt samma parameterinställningar vid FFT-analysen. Men, min tanke har aldrig varit att man utifrån kurvorna ska kunna extrapolera siffervärden (att tro att man t.ex. kan gå in och avläsa att ditherbruset är t.ex. -138dBFS).

Det är bra att du påpekar problematiken för det finns antagligen personer som annars läser in saker som är helt vanvettiga. Det är egentligen redan ett dåligt grepp att presentera FFTn's "blockpaket" på en logaritmisk frekvensskala... men min avsikt var alltså bara att grovt illustrera var flaskhalsen ligger i kedjan mellan mikrofon och ljudfil.

Vill också passa på att förtydliga att mikrofonen blir en mindre flaskhals vid andra typer av inspelningar än utpräglat "akustiska" (dåligt ord, men jag tror innebörden förstås), typ närmikrofonupptagningar. Plus att jag märkt att man till och med på "akustiska" inspelningar ibland utför brustvätt...

Som sagt, det här är triviala saker för mig men det förtjänas att tydligt varna andra för att försöka tolka fram något som inte går att utläsa från en mätning. Kan passa på att säga att mitt uttalande om att en adekvat dithrad 16-bits fil inte har S/N 96 dB utan snarare A-vägt 120 dB härstämmar inte från mina kurvor, hoppas du förstår det, utan det är en "höftning" med empirisk bakgrund.

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18512
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2013-05-23 21:09

BertilAlving skrev:
IngOehman skrev:En sak som är viktig när man betraktar sådana där spektralkurvor dock, är
att förstå hur man skall läsa av dem, och vad de visar är inte sinalnivåer för
olika frekvenser i egentlig mening, utan de visar de nivåer man får med just
det smalbandiga filter som har valts för just den mätningen ifråga.

Presentera en graf för en analys gjord med en annan bandbredd så får man
en annan nivå. Och mäter man på säg ett vitt brus (vi kan kalla det för ett
ovägt brus) med liten bandbredd så får man också en graf med en nivå långt
mycket lägre än -96 dB.

Det betyder inte att brusnivån är lägre än -96, bara att mätningen på grund
av hur den är gjord visar mycket lägre värden.

De grafer jag har presenterat ger fingervisningar om skillnader mellan några olika brus och jag har varit noga med att välja exakt samma parameterinställningar vid FFT-analysen. Men, min tanke har aldrig varit att man utifrån kurvorna ska kunna extrapolera siffervärden (att tro att man t.ex. kan gå in och avläsa att ditherbruset är t.ex. -138dBFS).

Det är bra att du påpekar problematiken för det finns antagligen personer som annars läser in saker som är helt vanvettiga. Det är egentligen redan ett dåligt grepp att presentera FFTn's "blockpaket" på en logaritmisk frekvensskala... men min avsikt var alltså bara att grovt illustrera var flaskhalsen ligger i kedjan mellan mikrofon och ljudfil.

Detta är trivialt för er, men förtjänar att påpekas.

Ovanstående problematik kan illustreras av en bild som använts för att visa hur mycket bättre DSD är än PCM:
Bild

Här jämför man en FFT-analys av DSD med det teoretiska "bitdjupsbruset" hos PCM.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

jansch
 
Inlägg: 4047
Blev medlem: 2009-05-01

Inläggav jansch » 2013-05-23 22:57

BertilAlving och Svante - Ni som kan detta "på djupet". Anser ni att infon i denna video är helt korrekt?
Isåfall är den ju en grymt bra sammanfattning och dessutom väldigt pedagogisk och lättsmält.

http://www.xiph.org/video/vid2.shtml

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2013-05-24 00:12

jansch skrev:BertilAlving och Svante - Ni som kan detta "på djupet". Anser ni att infon i denna video är helt korrekt?
Isåfall är den ju en grymt bra sammanfattning och dessutom väldigt pedagogisk och lättsmält.

http://www.xiph.org/video/vid2.shtml

Allt i videon är fullständigt korrekt! Ger nog många en tankeställare! (Det enda som möjligen är lite väl tillspetsat är att gammaldags kassettband bara motsvarar 5-6 bitars kvantiseringsupplösning, men visst fanns det många band med så bedrövlig kvalitet).
//Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-05-24 00:25

jansch skrev:BertilAlving och Svante - Ni som kan detta "på djupet". Anser ni att infon i denna video är helt korrekt?
Isåfall är den ju en grymt bra sammanfattning och dessutom väldigt pedagogisk och lättsmält.

http://www.xiph.org/video/vid2.shtml


Ja, det där var nog det bästa jag har sett på länge. Det ligger mycket jobb bakom den videon, helt klart.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-05-24 01:16

Jäkligt bra!
Som Mythbusters i Farbror Bosse-skägg.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-24 02:25

Harryup skrev:Finns ett par olika versioner av dessa inspelningar, på nån är det riktiga kanoner (kanske vinylutgåvan) medans det på CD'n är "digtala kanoner".

Är du säker på det?

Jag trodde det var samma digitala masterband som användts till båda, men
tyvärr är kanonerna illa klippta på CD-versionen, kanske i ett försök att få
upp medelnivån.

Om jag minns rätt gjordes inspelningen digitalt från början, men på ett äldre
system än CD-systemet (det var i själva verket 4 år före CDns introduktion).
Jag tror det var ett 16-bitarssystem med med 50 kHz samplingsfrekvens.

Soundstream tror jag det hette. Och egentligen tror jag det var ett fyrkanals-
system, men jag tror att inga eller få inspelningar med utrustningen från den
tiden var vanliga fyrkanalsinspelningar, utan det vanliga var nog att de fyra
kanalerna användes för att skapa inspelningsflexibilitet, det vill säga man tog
och spelade in fyra kanaler med avsikt att senare mixas till två.

Att man i konverteringen till CD många år senare så illa har klippt signalen
under kanonskotten tycker jag är mycket beklagligt. :(

- - -

Sen har de ju släppt ytterligare en inspelning av samma verk, i flerkanal och
så, och vad den har för kanonljud vet jag ingenting om. Men mig veterligt är
den ursprungliga 1978-inspelningen, även i CD-version, med riktiga kanoner,
ehuru som sagt illa misshandlade av klippning.

Nämnas kan att det redan för 1978-utgåvan annonserades "digital cannons",
men detta endast i betydelsen att de var digitalt inspelade.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-24 03:05

BertilAlving skrev:
IngOehman skrev:En sak som är viktig när man betraktar sådana där spektralkurvor dock, är
att förstå hur man skall läsa av dem, och vad de visar är inte sinalnivåer för
olika frekvenser i egentlig mening, utan de visar de nivåer man får med just
det smalbandiga filter som har valts för just den mätningen ifråga.

Presentera en graf för en analys gjord med en annan bandbredd så får man
en annan nivå. Och mäter man på säg ett vitt brus (vi kan kalla det för ett
ovägt brus) med liten bandbredd så får man också en graf med en nivå långt
mycket lägre än -96 dB.

Det betyder inte att brusnivån är lägre än -96, bara att mätningen på grund
av hur den är gjord visar mycket lägre värden. Så om man vill jämföra olika
"formade brus" med sådana som är raka (vitt eller rosa) med hjälp av mät-
ningar och försöka bedöma hörbarheterna av dem så behöver man mäta alla
på samma sätt.

Man kan inte avläsa grafen och se att den vid någon frekvens, säg 3 kHz, är
24 dB lägre än -96 dB och dra slutsatsen att det låter 24 dB lägre än ett vitt
brus, för även det vita bruset ligger långt under -96 dB.

- - -

Gör man en sådan där analys på en signal som består av säg tystnad plus
en sinuston som kommer inustonen att visas med rätt styrka i diagrammet,
men att mäta brus är något helt annat. Då får man lägre och lägre mätvärden
ju smalbandigare man filtrerar, så man kan inte avläsa grafen och från den se
hur starkt bruset är. De värden som visas med grafen är mycket starkt bero-
ende av mätinställningen.

Det du beskriver är inget okänt för mig, det är självklarheter. Precis som du skriver så är det lätt att dra förhastade slutsatser om man inte till fullo behärskar bakomliggande kunskaper när man mäter.

De grafer jag har presenterat ger fingervisningar om skillnader mellan några olika brus och jag har varit noga med att välja exakt samma parameterinställningar vid FFT-analysen. Men, min tanke har aldrig varit att man utifrån kurvorna ska kunna extrapolera siffervärden (att tro att man t.ex. kan gå in och avläsa att ditherbruset är t.ex. -138dBFS).

Det är bra att du påpekar problematiken för det finns antagligen personer som annars läser in saker som är helt vanvettiga. Det är egentligen redan ett dåligt grepp att presentera FFTn's "blockpaket" på en logaritmisk frekvensskala... men min avsikt var alltså bara att grovt illustrera var flaskhalsen ligger i kedjan mellan mikrofon och ljudfil.

Vill också passa på att förtydliga att mikrofonen blir en mindre flaskhals vid andra typer av inspelningar än utpräglat "akustiska" (dåligt ord, men jag tror innebörden förstås), typ närmikrofonupptagningar. Plus att jag märkt att man till och med på "akustiska" inspelningar ibland utför brustvätt...

Som sagt, det här är triviala saker för mig men det förtjänas att tydligt varna andra för att försöka tolka fram något som inte går att utläsa från en mätning. Kan passa på att säga att mitt uttalande om att en adekvat dithrad 16-bits fil inte har S/N 96 dB utan snarare A-vägt 120 dB härstämmar inte från mina kurvor, hoppas du förstår det, utan det är en "höftning" med empirisk bakgrund.

Mvh,
Bertil

Då tvingar du mig att ifrågasätta din empiri.

Eller också måste jag utgå ifrån att du menar något annat än du skriver.

- - -

Kanske menar du inte A-vägt när du skriver det, utan snarare något i stil
med "min upplevelse är att det låter som -120 dB".

Om du ändå vidhåller att det är A-vägning du talar om så måste jag be dig
att förnya din bekantskap med A-vägningen, det vill säga studera kurvor
som visar vad olika vägningar betyder, t ex vad A-vägning är för något.

Och såhär är det: A-vägning tar mindre hänsyn till vissa frekvenser än till
andra. Ju lägre vägningskurvan är vid respektive frekvens, desto mindre
tar vägningen hänsyn till energin vid nämnd frekvens. Och energin med de
mest HF-dominerade brusformningsfunktionerna hamnar mycket högt upp i
frekvens, men ändå inte högre än i trakterna av 20-22 kHz (eftersom det
är där CD-systemets bandbredd tar slut) och där uppe ger en A-vägning
en minskning av nivån med -10 dB. Det betyder att även om ALL energi
flyttats upp till den översta oktaven (brus som är smalbandigare än en si-
sådär en oktav börjar bli en dålig biaseringssignal för digitala trappolinjäri-
teter) så vinner man inte mera än 10 dB - men - därtill så förlorar man ju
samtidigt brus-nivå också när man brusformar, alltså jämfört med endast
den kvantiseringsdistorsion man får utan dither-brus*.

Hur mycket man förlorar beror på hur bra man vill motverkan trappstegens
märkbarhet. För att slippa ifrån olinjäriteter behövs mindre dithernivå än om
man även vill slippa den brusmodulation som annars drabbas signalen som
funktion av vad relativt trappstegen man är (den som vill lära sig mera kan
kanske söka på triangulärt och rektangulärt brus, där det senare är star-
kare för samma toppamplitud, men också en effektivare medicin).

Så vill man ha omodulerat ljud så talar vi en en ovägd brusnivå avsevärt
(nåja) högre än -96 dB. Det finns många alternativa algoritmer, men de
som läker bort diskontinuiteterna bäst ger ovägd brusnivå (alltså oavsett
hur bruset än är brusformat) om cirka -90 till -93 dB. Så detta är alltså
utgångspunkten.

Och igen - hur de än är brusformade så påverkar inte den siffran.

Är de sedan brusformade på något audiologiskt sätt (jag har sett att termen
psykoakustiskt användts, men det är en audiologisk kompensation vi talar om
här) så kan vi om vi tittar på resultatet A-vägt - i bästa fall vinna 10 dB.

Då talar vi om runt -100 till -103 dB och inga -120 dB.

- - -

Vän av ordning kan såklart resa kommentaren att den A-vägda kurvan ju i
basområdet är avsevärt mycket mera nivåfallen, men det hjälper föga, ty
att lägga energin där blir ickefungerande som dither för högre frekvenser.

Det är ju lite synd för annats hade man kunnat lägga ett dither-brus om
-90 till -93 dB vid säg 5 Hz. Det skulle nog ingen kunna höra. ;)

Förklaringen till att man inte man dithra med varken för smalbandigt eller
med lägre frekvens än de signaler som skall dithras blir för omfattande här,
men jag hoppas att de som själva inte kan bedöma saken litar på det jag
säger.


Vh, iö

- - - - -

*Många blir förvånade över att även rätt svaga men komplexa musiksignaler
kan ge en effektiv korsvis biasering till varandra, och att det därför är en
avsevärt lågbrusigare upplevelse att lyssna på många signaler, även väl-
digt svaga, HELT UTAN dither!

Så i debatten om vilka dither-brus-brusformningar som är bäst, är det inte
helt fel att inte på förhand döma ut att inte använda dither alls... Det är
ju något man kan göra efteråt hellre. :) Alltså efter att man undersökt det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-24 03:59

jansch skrev:BertilAlving och Svante - Ni som kan detta "på djupet". Anser ni att infon i denna video är helt korrekt?
Isåfall är den ju en grymt bra sammanfattning och dessutom väldigt pedagogisk och lättsmält.

http://www.xiph.org/video/vid2.shtml

Nu frågade du ju inte mig, men jag tror att i princip allt som innehölls i
den där videon, och lite till, gicks igenom, på väldigt liknande sätt (med
reservation för vad mediet tillåter) i de artiklar jag skrev i ämnet i MoLt
för över 20 år sedan, alltså i början av 90-talet. Inklusive att det är fel
eller i varje fall potentiellt bedrägligt att betrakta/illustrera samplen med
en trappstegskurva.

Men - eftersom du skrev HELT korrekt, så måste jag väl peka på några
små detaljer.

1. I videon påstås att man når en perfekt fyrkantsvåg om man adderar ett
ändligt antal övertoner, och det är en populär tes. Men i verkligheten så är
det så att man med oändligt många övertoner ändå får en översläng med
ett antal procent. Dock går arean mot noll då utsträckningen av den där
kvarvarande överslängen i tiden går mot noll, men animeringen visar inte
ett korrekt förlopp.

2. Videon visar vad som händer i frekvensdomän när man adderar dither till
signalen, men inte i tidsdomän (i varje fall inte så att man tydligt ser vad
som sker). Och i verkligheten så är det förvisso i frekvensdomän visningen
bra illustrerar hur örat uppfattar det hela, men här krävs att tittaren tror
på det. Och det kan jag tycka är lite fel då man för de andra diskussion-
erna lite "i onödan" visade vågformer (vars hörbarhet även de är av liten
betydelse) så kan jag tycka att man borde ha gjort det även i det fallet.
Och då är det så att man faktiskt kan skilja mellan en analog signal (med
samma brusspektrum) och en digital som har biaserats med dither. De två
brusen givna samma spektrum har nämligen inte samma vågform*. Men de
låter likadant, tror jag nog att man vågar säga. Men som sagt det påstods
att trappstegen inte finns i den analoga utgångssignalen, men trappstegen
kan faktiskt synas med optimalt dither.

3. Man kan diskutera om det verkligen är riktigt att tala om upplösning
mätt i bitar för kassetten som medie, när bruset som finns där inte ligger i
mediet utan är en artefakt från produktionen, läs den kopieringsprocess
(med ett bristfälligt masterband allt som oftast, och en höghastighetskopi-
eringsprocess därtill) som man brukade använda för förinspelade säljband.

Det fanns några saker till, men sammanfattningsvis tycker jag det är en
bra grundkurs som går igenom fundamenta. Men den påstår mer än för-
klarar varför. Men det kan vara ett bra ställe att starta på.

Det man sett tror man (förhoppningsvis) och det man tror blir man nyfiken
på (igen - förhoppningsvis) snarare än misstanksam mot. Misstro kan vara
ens värsta fiende, så den som vill lära sig på riktigt bör alltid börja med att
tömma bägaren på alla förutfattade meningar, och det tycker jag den där
videon för på ett alldeles utmärkt sätt!


Vh, iö

- - - - -

*Och faktum är att det faktiskt är bra att de digitala brusvågformerna ser
ut som de gör, för det gör verkan av biaseringen effektivare än om man
hade lagt på ett analogt brus (med samma spektrala fördelning) före en
hypotetiskt ideal AD.

(I praktiken handlar det ju oftast om en process där man konverterar från
ett digitalt format (högupplöst, så högupplöst att dither inte ens har varit
aktuellt vid AD-omvandlingen) till ett annat med lägre upplösning.)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-05-24 11:30

IngOehman skrev:1. I videon påstås att man når en perfekt fyrkantsvåg om man adderar ett
ändligt antal övertoner, och det är en populär tes. Men i verkligheten så är
det så att man med oändligt många övertoner ändå får en översläng med
ett antal procent. Dock går arean mot noll då utsträckningen av den där
kvarvarande överslängen i tiden går mot noll, men animeringen visar inte
ett korrekt förlopp.


Det där bara måste jag ju utmana... :D

Du påstår att om man summerar oändligt många övertoner (oändligt, inte bara "många") får en översläng. Den enda rimliga tolkningen av det är att det finns en tidpunkt på kurvan som den har ett värde som är större än "1".

Då undrar jag, vilken är denna tidpunkt?

Mitt svar på frågan är att den oändliga summans värde i "språnget" är odefinierat. Det är varken -1, 0, +1 eller något överslängt. Värdet är odefinierat, precis som i den riktiga, teoretiska fyrkantvågen. Strax före respektive strax efter är värdena -1 resp. +1, också precis som för fyrkantvågen.

Alltså, om man summerar oändligt många deltoner får man en perfekt fyrkantvåg.

På vägen dit däremot, om man bara tar "många" deltoner, kommer man hela tiden att ha en kontinuerlig vågform med en översläng som är lika stor hela tiden. Det kanske var det du menade, men inte det de menade i filmen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-05-24 12:16

Jag vill nog backa lite på mitt senaste inlägg, efter att ha läst på lite.

Man får förstås definiera en funktion hur man vill, och jag har nog alltid tänkt mig en (teoretisk) fyrkantvåg som en funktion som bara antar värdena +1 resp -1 och att funktionen inte är definierad i språnget. När jag surfar runt lite verkar det vanligare att man definierar värdet i språnget till noll.

...vilket efter lite eftertanke är det juså även med en summa av sinusar. I språnget har ju faktiskt samtliga sinusar värdet noll, och summan av till och med oändligt många nollor blir ju noll*. Inte 1 eller -1 eller en överslängs värde.

...så även med det synsättet är värdet summan identiskt med fyrkantsvågens värde i varje tidpunkt. Och är det det så måste de ju vara samma.


* Här har vi inte en variabel som går mot noll, när den andra går mot oändligheten utan en variabel som är noll och antalet går mot oändligheten. Därför blir gränsvärdet noll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Keba » 2013-05-24 13:52

Hej! Förfärligt länge sen jag kommenterade nåt. Men angående överslängar när fyrkantvåg aproximeras med sinusar föreslår jag alla intresserade som vill lära mer att läsa på t.ex. wikipedia om Gibbs phenomenon. Tankeväckande egenskap tycker jag!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-24 16:28

Svante skrev:Jag vill nog backa lite på mitt senaste inlägg, efter att ha läst på lite.

Man får förstås definiera en funktion hur man vill, och jag har nog alltid tänkt mig en (teoretisk) fyrkantvåg som en funktion som bara antar värdena +1 resp -1 och att funktionen inte är definierad i språnget. När jag surfar runt lite verkar det vanligare att man definierar värdet i språnget till noll.

...vilket efter lite eftertanke är det juså även med en summa av sinusar. I språnget har ju faktiskt samtliga sinusar värdet noll, och summan av till och med oändligt många nollor blir ju noll*. Inte 1 eller -1 eller en överslängs värde.

...så även med det synsättet är värdet summan identiskt med fyrkantsvågens värde i varje tidpunkt. Och är det det så måste de ju vara samma.


* Här har vi inte en variabel som går mot noll, när den andra går mot oändligheten utan en variabel som är noll och antalet går mot oändligheten. Därför blir gränsvärdet noll.

Ja, det är som jag säger.

Den som tvivlar på riktigheten i att en överläng alltid kvarstår när man låter
antalet (udda) övertoner gå mot ändligheten (där varje övertons amplitud är
1/n där n är tontalet) kan lägga fyrkantvågen åt sidan ett ögonblick och istäl-
let tänka sig ett ensamt steg.

Då är det lätt att förstå att ökning av antal övertoner blir samma sak som att
elasticera oscilloskopsbilden. Man kan osynliggöra vågningarna (där ju över-
slängen är en konsekvens) genom att visa ofantligt lång tid på Y-axeln, men
överslängens höjd rår man inte på. "Felarean" i procent per period går dock
mot noll när övertonerna får mot oändligheten.

Fast det finns förstås ett sätt att ta bort överslängen - nämligen att öka bryt-
hastigheten (till mer än 6 dB per oktav) efter ett ändligt antal övertoner. :)

Gör man så så går dock inte felarean mot noll. :( Hur man än änder sig... ;)

Har nog skrivit om detta flera gånger tidigare här på faktiskt och även i MoLt
för många år sedan.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BertilAlving
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 2007-09-26
Ort: Stockholm

Inläggav BertilAlving » 2013-05-24 18:13

IngOehman skrev:Då tvingar du mig att ifrågasätta din empiri.

Eller också måste jag utgå ifrån att du menar något annat än du skriver.

- - -

Kanske menar du inte A-vägt när du skriver det, utan snarare något i stil
med "min upplevelse är att det låter som -120 dB".

Om du ändå vidhåller att det är A-vägning du talar om så måste jag be dig
att förnya din bekantskap med A-vägningen, det vill säga studera kurvor
som visar vad olika vägningar betyder, t ex vad A-vägning är för något.

Självklart är jag väl förtrogen med vad A-vägning innebär! När jag skrev det du anmärker på så hade jag tänkt sätta uttrycket A-vägning inom citationstecken för att visa att jag inte menade att det skulle tydas bokstavligen, precis som jag gjorde när jag skrev "A-vägning" lite tidigare i tråden. MEN JAG GLÖMDE CITATIONSTECKNEN DEN HÄR GÅNGEN, det borde man väl nästan ha kunnat räkna ut ändå...

//Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-05-24 18:56

BertilAlving skrev:
IngOehman skrev:Då tvingar du mig att ifrågasätta din empiri.

Eller också måste jag utgå ifrån att du menar något annat än du skriver.

- - -

Kanske menar du inte A-vägt när du skriver det, utan snarare något i stil
med "min upplevelse är att det låter som -120 dB".

Om du ändå vidhåller att det är A-vägning du talar om så måste jag be dig
att förnya din bekantskap med A-vägningen, det vill säga studera kurvor
som visar vad olika vägningar betyder, t ex vad A-vägning är för något.

Självklart är jag väl förtrogen med vad A-vägning innebär! När jag skrev det du anmärker på så hade jag tänkt sätta uttrycket A-vägning inom citationstecken för att visa att jag inte menade att det skulle tydas bokstavligen, precis som jag gjorde när jag skrev "A-vägning" lite tidigare i tråden. MEN JAG GLÖMDE CITATIONSTECKNEN DEN HÄR GÅNGEN, det borde man väl nästan ha kunnat räkna ut ändå...

//Bertil


Det här är Faktiskt.se, här får vi gliringar om vi råkar skriva att vi spelar högt när vi spelar starkt och en preposition kan diskuteras i dagar. Annars är det rätt trivsamt här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-05-24 19:48

IngOehman skrev:
Svante skrev:Jag vill nog backa lite på mitt senaste inlägg, efter att ha läst på lite.

Man får förstås definiera en funktion hur man vill, och jag har nog alltid tänkt mig en (teoretisk) fyrkantvåg som en funktion som bara antar värdena +1 resp -1 och att funktionen inte är definierad i språnget. När jag surfar runt lite verkar det vanligare att man definierar värdet i språnget till noll.

...vilket efter lite eftertanke är det juså även med en summa av sinusar. I språnget har ju faktiskt samtliga sinusar värdet noll, och summan av till och med oändligt många nollor blir ju noll*. Inte 1 eller -1 eller en överslängs värde.

...så även med det synsättet är värdet summan identiskt med fyrkantsvågens värde i varje tidpunkt. Och är det det så måste de ju vara samma.


* Här har vi inte en variabel som går mot noll, när den andra går mot oändligheten utan en variabel som är noll och antalet går mot oändligheten. Därför blir gränsvärdet noll.

Ja, det är som jag säger.

Den som tvivlar på riktigheten i att en överläng alltid kvarstår när man låter
antalet (udda) övertoner gå mot ändligheten (där varje övertons amplitud är
1/n där n är tontalet) kan lägga fyrkantvågen åt sidan ett ögonblick och istäl-
let tänka sig ett ensamt steg.

Då är det lätt att förstå att ökning av antal övertoner blir samma sak som att
elasticera oscilloskopsbilden. Man kan osynliggöra vågningarna (där ju över-
slängen är en konsekvens) genom att visa ofantligt lång tid på Y-axeln, men
överslängens höjd rår man inte på. "Felarean" i procent per period går dock
mot noll när övertonerna får mot oändligheten.

Fast det finns förstås ett sätt att ta bort överslängen - nämligen att öka bryt-
hastigheten (till mer än 6 dB per oktav) efter ett ändligt antal övertoner. :)

Gör man så så går dock inte felarean mot noll. :( Hur man än änder sig... ;)

Har nog skrivit om detta flera gånger tidigare här på faktiskt och även i MoLt
för många år sedan.


Vh, iö


Jag är med på precis allt det du skriver där, men du undviker den viktigaste frågan:

Svante skrev:Det där bara måste jag ju utmana... :D

Du påstår att om man summerar oändligt många övertoner (oändligt, inte bara "många") får en översläng. Den enda rimliga tolkningen av det är att det finns en tidpunkt på kurvan som den har ett värde som är större än "1".

Då undrar jag, vilken är denna tidpunkt?


Och om inte tidpunkten finns, finns då överslängen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-05-24 19:51

hifikg skrev:
BertilAlving skrev:
IngOehman skrev:Då tvingar du mig att ifrågasätta din empiri.

Eller också måste jag utgå ifrån att du menar något annat än du skriver.

- - -

Kanske menar du inte A-vägt när du skriver det, utan snarare något i stil
med "min upplevelse är att det låter som -120 dB".

Om du ändå vidhåller att det är A-vägning du talar om så måste jag be dig
att förnya din bekantskap med A-vägningen, det vill säga studera kurvor
som visar vad olika vägningar betyder, t ex vad A-vägning är för något.

Självklart är jag väl förtrogen med vad A-vägning innebär! När jag skrev det du anmärker på så hade jag tänkt sätta uttrycket A-vägning inom citationstecken för att visa att jag inte menade att det skulle tydas bokstavligen, precis som jag gjorde när jag skrev "A-vägning" lite tidigare i tråden. MEN JAG GLÖMDE CITATIONSTECKNEN DEN HÄR GÅNGEN, det borde man väl nästan ha kunnat räkna ut ändå...

//Bertil


Det här är Faktiskt.se, här får vi gliringar om vi råkar skriva att vi spelar högt när vi spelar starkt och en preposition kan diskuteras i dagar. Annars är det rätt trivsamt här.


???

Det är väl det som ÄR det trivsamma?

:D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28185
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-05-24 19:52

Svante skrev:
hifikg skrev:
Det här är Faktiskt.se, här får vi gliringar om vi råkar skriva att vi spelar högt när vi spelar starkt och en preposition kan diskuteras i dagar. Annars är det rätt trivsamt här.


???

Det är väl det som ÄR det trivsamma?

:D


Ja, du ser, men du får betänka att jag ännu är nybörjare här. Har inte fyllt två år än...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-25 14:27

Nästa steg är att titta spektralt med samma bandbredd på ett vitt brus om
-96 dB. Jag tror många skulle bli förvånade över att få se hur lågt det ligger
i nivå med samma mätmetod, och med konstant relativ bandbredd (som nog
ännu bättre representerar hur man hör om tar hänsyn till hörkänsligheten i
huvudet) t ex 1/24 oktav.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28422
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-05-25 15:32

IngOehman skrev:Nästa steg är att titta spektralt med samma bandbredd på ett vitt brus om
-96 dB. Jag tror många skulle bli förvånade över att få se hur lågt det ligger
i nivå med samma mätmetod, och med konstant relativ bandbredd (som nog
ännu bättre representerar hur man hör om tar hänsyn till hörkänsligheten i
huvudet) t ex 1/24 oktav.


Seså; in i labbet med dig och mät, så vi kan få se hur det ser ut! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-26 00:42

Det som är nyfiken bör mäta. Jag vet ju hur det ser ut.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28422
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-05-26 08:29

IngOehman skrev:Det som är nyfiken bör mäta. Jag vet ju hur det ser ut.


Nu är du ogin, varför inte dela med sig? Alla har inte nödvändig utrustning och kunskap för mäthantverket, men kanske ändå har tillräckligt med hjärnceller för att titta på resultatet.

Jag tycker att Svante och Bertil visar detta här i tråden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12045
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-26 14:23

Kan man inte bevisa det analytiskt ?

Användarvisningsbild
sebatlh
 
Inlägg: 2265
Blev medlem: 2008-06-02
Ort: Knutby

Inläggav sebatlh » 2013-05-26 14:52

Jo, det är väl redan beskrivet av IÖ tidigare i tråden.

Anta att vi har vitt brus och att vi mäter energin i bruset mellan 20-20kHz till 1 enhet.
Då följer att om vi gör en smalbandig mätning av samma brus (säg 20Hz fönster) så är energin i det fönstret bra mycket mindre än 1.
Minskar vi fönstret till 10Hz så blir det då än mindre energi.

Det samma gäller för rosa brus eller vilket brus som helst. Så länge signalen är slumpmässig så gäller detta. Alltså, mindre fönster -> lägre uppmätt energi.

Om det inte gäller, då blir det svårt att summera ihop allt till 1 lixom :-)

Musik är lite annorlunda då vi spelar specifika toner.

Eller så har jag tänkt fel igen, men då rättar väl någon mig :P
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-26 14:58

Ditt inlägg var i allra högsta grad rätttänkt!

Precis så är det ju.

Och då brus till sin natur är stokastiskt så betyder en halvering av band-
bredden (0-10 kHz och 10-20 kHz) att varje halva blir -3 dB jämfört med
den ursprungliga totalen. Fortsätter man att halvera tills man når ned till
10 Hz så får man nivån (för tydlighets skulle utgår jag ifrån att ursprungs-
bandbredden var 20,48 kHz):

10,24 kHz ger -3 dB

5,12 kHz ger -6 dB

2560 Hz ger -9 dB

1280 Hz ger -12 dB

640 Hz ger -15 dB

320 Hz ger -18 dB

160 Hz ger -21 dB

80 Hz ger -24 dB

40 Hz ger -27 dB

20 Hz ger -30 dB

10 Hz ger -33 dB

Har analysen skett med 10 Hz bandbredd så visar -129 dB (ovägt vitt
brus, alltså -129 dB vid alla frekvenser) alltså att brusnivån är -96 dB.

- - -

Jag förstår inte vad PerStrömgren menar.

Han har samma möjligheter som jag att hitta och presentera de mätningar
han vill se.

Då tycker jag det är rimligare att han själv åstadkommer det om han vill se
dem än att försöka få någon annan att göra det.

Om någon inte nöjer sig med att tro på det jag säger så är det orimligt att
jag därför skall vara förpliktigad att bevisa det. Men i brist på mätning så
kan jag kanske få hänvisa till definitionen på vitt brus, eller till detta:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitt_brus

Tyvärr hittade jag ingen graf med vitt brus analyserat med konstant relativ
bandbredd. Men den som verkligen vill hitta en lyckas nog.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-05-26 15:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12045
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-26 15:05

Du kan aldrig bevisa att ditt påstående stämmer ;)
Tufft jobb mao...

(annat än analytiskt)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-26 15:11

Jepp! ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-05-26 15:18

PS. Vill men få en uppfattning om hur vitt brus låter så skall man dock inte
spektralanalysera det med konstant bandbredd (X Hz) utan med konstant
relativ bandbredd (XHz/Hz = X-del av oktav).

Då ser man att man faktiskt hör vitt brus mest i registret över 10 kHz, även
när man tar med örats frekvensberoendekänslighet i ekvationen (ett ungt
öras).

/iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster