zartok skrev:Ja... Det har jag inte ens tänkt på. Jag har ett stentak, men det skulle absolut fungera att studsa ljudet uppåt. Jag har aldrig hört talas om en sån lösning, men varför inte?
Det har får bilden av är att man vill höra diffuserat ljud. Dämpning bak är det flera som inte rekommenderar och jag upplever själv att dämpning bak kan upplevas som överdämpning i ett rum. Skulle en takstuds inte innebära att det skulle riskera att låta överdämpat, eller tar sig ex vis diskant igenom även skivor som är ämnade att rikta bort ljud?
Konstruktionen låter iaf enkel. Fyra stolpar och några skivor som riktas snett mot taket

Obs att jag frågar helt öppet eller snarare okunnigt. Jag menar inte att det är en vettig idé, man har väl kanske av en anledning inte sett den så ofta, eller någonsin, så frågan är öppen mot alla läsare som förstår sådana här saker bättre. Jag tänkte bara, som du, "varför inte..." eftersom en bristfällig difussion (pga för lite plats, okunskap, estetik osv) kan bli sämre än inget.
Jag undrar också om det kan bli samma effekt som överdämpning, men det skulle väl i så fall gå att ha lite avvikande sgmentr som är parallella med väggen - när man inte längre försöker diffusera, som verkar vara svårt att få till tillräckligt bra på kort håll, så tänker jag att man kraftigt minskar risken att det blir sämre än inget.
Men vi behöver input från nån som vet mer.
Don’t just do something, sit there.