Göra diffusor av bambukäppar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Göra diffusor av bambukäppar?

Inläggav zartok » 2014-10-12 17:07

Ja... Det har jag inte ens tänkt på. Jag har ett stentak, men det skulle absolut fungera att studsa ljudet uppåt. Jag har aldrig hört talas om en sån lösning, men varför inte?

Det har får bilden av är att man vill höra diffuserat ljud. Dämpning bak är det flera som inte rekommenderar och jag upplever själv att dämpning bak kan upplevas som överdämpning i ett rum. Skulle en takstuds inte innebära att det skulle riskera att låta överdämpat, eller tar sig ex vis diskant igenom även skivor som är ämnade att rikta bort ljud?

Konstruktionen låter iaf enkel. Fyra stolpar och några skivor som riktas snett mot taket :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-12 18:05

zartok skrev:Ja... Det har jag inte ens tänkt på. Jag har ett stentak, men det skulle absolut fungera att studsa ljudet uppåt. Jag har aldrig hört talas om en sån lösning, men varför inte?

Det har får bilden av är att man vill höra diffuserat ljud. Dämpning bak är det flera som inte rekommenderar och jag upplever själv att dämpning bak kan upplevas som överdämpning i ett rum. Skulle en takstuds inte innebära att det skulle riskera att låta överdämpat, eller tar sig ex vis diskant igenom även skivor som är ämnade att rikta bort ljud?

Konstruktionen låter iaf enkel. Fyra stolpar och några skivor som riktas snett mot taket :)

Obs att jag frågar helt öppet eller snarare okunnigt. Jag menar inte att det är en vettig idé, man har väl kanske av en anledning inte sett den så ofta, eller någonsin, så frågan är öppen mot alla läsare som förstår sådana här saker bättre. Jag tänkte bara, som du, "varför inte..." eftersom en bristfällig difussion (pga för lite plats, okunskap, estetik osv) kan bli sämre än inget.

Jag undrar också om det kan bli samma effekt som överdämpning, men det skulle väl i så fall gå att ha lite avvikande sgmentr som är parallella med väggen - när man inte längre försöker diffusera, som verkar vara svårt att få till tillräckligt bra på kort håll, så tänker jag att man kraftigt minskar risken att det blir sämre än inget.

Men vi behöver input från nån som vet mer.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-12 18:43

Ok. Jag tolkar att precis alla här inne är allsmäktiga och ubervetande. Vi verkar ha samma tankegångar kring lösningen, så någon kanske sitter inne på mer info.

Tills dess kan jag fråga om någon känner till om det finns träskivor som är tunna som plywood (3-4mm eller så) men inte är plywood? Skulle vara bra att använda, men jag vill verkligen inte jobba med just plywood. Det känns som att det är spintrigt och sånt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-12 23:34

Om jag hinner iväg imorgon så ska jag åka och känna på lite olika träalternativ. Jag hoppas att det kan finnas något som jag känner skulle passa, annars blir det plasten misstänker jag.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-13 14:58

Varit och beställt material till två prototyper nu. Kom sen på att dom blir så långa så jag kommer kapa dom i mitten. 122 cm ner till knappt 61.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-15 09:07

Liten uppdatering: idag kommer jag hämta ut mina plankor och sätta igång. Kanske sätta igång. Tanken är att rita vart bitarna ska sitta och sen limma dom med limpistol. Detta eftersom det kommer gå mycket snabbare att sätta ihop dom och dessutom så bör det ge möjligheter att återanvända delarna utifall prototypen inte skulle ge önskar effekter.

Jag ska nog testa göra den hela skivan först, 122 cm och se om materialet är styvt nog. Om inte så blir det 61cm. Jag tror att jag får vara hemma med dessa, men det är inte klart ännu. Vi får se. Slipper jag snickeriet så kommer det gå mycket snabbare att testa olika kombinationer.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-10-15 21:19

Byggt en vinge att ha som referens för mina egna vingar. Kört med limpistol, kändes som den enklaste lösningen.

edit: då jag inte sett en vinge här i norrland så har jag byggt hur jag tänker mig att vingarna ska se ut iaf. typ. det är typ en massa bågar överallt :D

Föregående

Återgå till Teknikforum