Behringer EP2500 - under luppen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-06-09 00:20

Nu har jag provkört mitt EP2500 som "gitarr och bas"-förstärkare

Jag har byggt ett antal 2X12" gitarr/bas lådor och körde idag steget i hop med 2 st 2x12" lådor (4 st 12" element med en verkningsgrad på ca 97 dB/W stycket...)

Jag körde steget ända upp till klipp ("volymkontrollerna" i botten) och H___vete vad högt det går att spela 8O 8O 8O :twisted: :D

Jag har alltså en VOX Tonelab SE försteg, förstärkaremulator, högtalaremulator, effektbox och kör nu denna till mitt eget privata lilla PA :D

/stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-06-12 11:11

Gott om pulver i denna :D

Jag har nog lyckats få talspoletråden att lossna från bobinen på ett av elementen 8O , det rasslar lite... Skall öppna elementet o kolla lite.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-06-13 11:00

Spelar du distad gura in i det där sen också? 8O
Jag fattar inte att du törs! :o
Du använder väl öronproppar eller nåt? Det är väldigt skadligt för hörseln med sånna nivåer.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-13 11:04

:mrgreen:

Galningar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-06-13 11:46

avr7000 skrev:Gott om pulver i denna :D

Jag har nog lyckats få talspoletråden att lossna från bobinen på ett av elementen 8O , det rasslar lite... Skall öppna elementet o kolla lite.

Just att tråden lossnar kan ju även betyda att du har dålig kontroll på elementet? Fladder osv..

magnus2

Inläggav magnus2 » 2006-06-13 11:47

Spelar du distad gura in i det där sen också? Shocked
Jag fattar inte att du törs! Surprised
Du använder väl öronproppar eller nåt? Det är väldigt skadligt för hörseln med sånna nivåer.

Öronproppar skojar du !!! Vi brukar stoppa i allt vi hittar ! Jag har den stora äran att spela trummor ihop med dessa decibelmonster. Jag slår så jag har tränningsvärk i armar å nacke ett par dar efter vi har jammat. Ändå så hör dom mig Dåligt(säger dom) :D :D :D :wink:

// Magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-06-14 00:45

Magnus2 är klen helt enkelt....
trots gamla cyklist-ben, en ny DW 4000 pedal så låter det bara lite plupp plupp då han trycker till... :D

Jag tog isär högtalarelementet och det var inget fel på talspolen, förmodligen var det en av trådarna från terminal in till kon som var för lång och rasslade emot konen... Efter att ha limmat ihop elementet igen och lött fast ledarna med lämplig längd funkar det utmärk igen! 8)

Jodå vi har spelat med dist på nivåer så att steget klipper (kopplat till högtalare, 4 st 12", 2 x 4 Ohm nominellt) det borde väl betyda drygt 2 x 750 W in i element med en verkningsgrad på knappa 100dB/W...

När jag trodde att elementet gått hädan kändes det ändå som det var värt det... Att stå framför högtalarriggen o spela elbas så att det bokstavligt talat fladdrar i byxbenen :P

Vi är noga med hörselproppar, vi kör såna där "hifi"-proppar med "rak" frekvensgång och trycker in dem till dess att det smakar gummi i munnen :lol:

Jag måste säga att det är en mäktig upplevelse att spela med rent gitarrljud (odistat) på dessa nivåer. något som är omöjligt med traditionella gitarrförstärkare (om man inte stackar några gamla fender twin reverb)...
Jag har t ex en Peavey Bandit 112 (80W) som låter som full marshall dist redan vid halv volym på clean kanalen

Min Marshall JMP 2203 100W topp går inte heller den att spela rent med på någon högre volym

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-06-18 20:20

Jag tar hem en kille snart som skall borra ett 100 mm hål i betongbjälklaget ner till källaren...

Sedan kan man ha slutstegsrack där nere (under vardagsrumsgolvet med steg som kan fläkta och leva rövare bäst de vill :D )

Så nu kanske behringern får driva baslådor :P

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-06-20 03:53

Lyckos dig som har möjlighet till en sån lösning.

Själv tänker jag försöka snickra en IB i dörren bakom lyssningsplatsen och på så sätt använda mitt sovrum som högtalararlåda. Hoppas på lågt Q. :)
Det ska gå att få upp EP2500 i en garderob i sovrummet om jag drar 12 m långa interconect till den, men det är väl inga problem?

Jag har tänkt mig något i den här stilen fast mina dörrar är större på alla ledder:

Bild
Senast redigerad av AndersP 2006-06-20 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-06-20 09:39

Cool dörr det där du :D

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-06-20 16:43

Ja eller hur, fast imagefunktionen på forum verkar va lite sådär. Ska säga till nån om det.

Får väl slänga upp ett bildspel om min IB sen när den är klar. Ska bara snickra en dörr först.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-06-20 17:31

Bildadressen började med https: vilket forummjukvaran inte gillade men eftersom man kunde se bilden även när man hade samma adress fast bara http: så blidde det bättre. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-06-20 18:38

Du är skarpsynt du Nagref!
Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
styx

Inläggav styx » 2006-06-21 02:11

Ikke for å mase, men har noen målt dist i en EP2500 med økt tomgangsstrøm ennå? Eller F/E-lytting? :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-06-21 22:57

Inte vad jag känner till.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-06-21 23:14

Den verkar tåla en hel del last... :P

Jag har i kväll kört den med 8 st 12" element (gitarr o bas) och lastat den till 2 Ohm (nominellt) per kanal och kört den upp till clip. Fläkten gick som besatt men inga problem noterades :D

Den är verkligen Overkill till min gitarr-rigg så jag skall som sagt testa den till mina hembasar, får se vad som låter bäst där... Lab 1000 eller detta EP2500, -"förloraren" får driva Gitarrstacken...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-06-22 04:49

Den är verkligen Overkill till min gitarr-rigg..........

Du menar det allvarligt utan att vara ironisk eller så? :lol:

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-07-27 21:59

Börjar bli dags att koppla min EP2500 till 4 TC Sounds 15" monterade i min sovrumsdörr med steget i ett permanentliknande montage i ett till rummet hörande skåp. Ett par bytesaffärer ska till först bara..............

Projektet får konkurrens av ett eventuellt groupbuy på LTS av projektorn Panasonic 900. Förseningar fullt möjliga med andra ord.

Sen måste ju favorittråden uppas förstås........................

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-02 23:01

Haha, så här efter 5 månader måste det vara ok att lyfta tråden lite :)

Tänker i det följande beskriva mitt idiotprojekt: att flytta över EP2500 till ett nytt chassi utan fläktkylning!! Tung metall utlovas!

Har impulshandlat ett Behringer A500 att ha under byggtiden och är nu stärkt i anden och supermotiverad pga en massa brum och slapptask-bas från A500.
Orättvist att jämföra A500 med EP2500?
- Javisst, men det gör jag ändå!

Ska börja ladda upp bilder efter hand som jag lär mig hur.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-02 23:56

Här börjar jag med att lossa första kabeln - en symbolhandling av rang. Vad har jag gett mig in på?
Med så här många sladdar kräver det sin man att börja riva ett fullt fungerande slutsteg:

Bild

De två tunna sladdarna går till fläkten som vi avhandlat tidigare.

Här är jag nästan färdig med bortkopplingen. Några få sladdar återstår:

Bild

Jag märker noggrant alla sladdar så att jag kan koppla tillbaka även utan schema. Alla inkopplingspunkter på modulerna visar sig ha ett nummer:

Bild
Bild

När allt är loss visar det sig att steget är byggt av moduler och att alla sladdar är lödda på en modul i en ände och kopplade med flatstift i andra änden:

Bild

Modulerna äro: slutsteg 1 och 2, trafo, likriktarmodul, inputmodul, outputmodul och levelmodul.

Til sist blir det rejält tomt i lådan. Steget är dock lika förbaskat tungt som tidigare pga trafon.
Nästa punkt blir att svetsa ihop en ny apparatlåda av stålplåt och börja göra infästningar för mina nya monsterkylare i denna.

To be continued.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-03 00:13

menar du att det skiljer i basåtergivning mellan de två modellerna?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-03 19:54

Dom här stegen verkar definitvt behöva trimmas om.
Mätte över 1% ilsken övergångsdist idag.

Jag hade en hel rack med PA-prylar inne för service. Delningsfiltret hade ballat ur på en kanal och fick repareras. Jag kunde inte låta bli att kolla upp övergågnsdisten på Behringersteget eftersom jag tidigare testat den mindre 500-modellen (som gav ännu högre övergångsdist).
Jag informerade kunden om övergångsdisten, men de spelar sån där covermuzak och ingen hör sånt ändå genom allt annat bröl. Så den får övergångsdista vidare.

Hur som helst, några hifisteg verkar de inte vara. Inte från fabrik i alla fall.
Det är inte var dag man ser den där övergångsdistknölen så tydligt direkt på oscilloskåpet...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-03 22:48

RogerJoensson: Verkar stämma med i tråden tidigare gjorda observationer.
Morello mätte tomgångsströmmen till noll 8O :? Det är väl för att dom ska gå så kalla det går förstås. Han tog sen upp dom till 100 mA/trissa och då försvann övergångsdisten nästan helt. Läs i början av tråden.
Själv så kör jag djupbas <80 Hz med dom och hör ingen övergångsdist. Kanske fixar det hela senare i alla fall, men vill ha utfall på hur kylkapaciteten räcker till efter chassibytet innan jag börjar köra stegen varmare. Kommer tillbaka om detta senare. Kunde ju vara kul att testa dom fullrange på skoj. 8)

Dina observationer av A500 sätter jag pris på eftersom jag precis köpt en sådan. Kör den till clip med tung last här hemma och den blir på sin höjd lätt ljummen.... Borde kunna justeras lite den med 8).

Har du schema på A500? :P

profbd: Man kan väl säga att dom verkar ha lite olika benägenhet att avge ström till tunga laster :wink: , men jämförelsen är grymt orättvis.
Känslan är lite som en Volkswagen Polo vs. en Scania dragbil, med stora V8,an.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-03 23:01

det är aldrig fel med 16liters v8 på 620hk
du menar att om man inte belastar steget med brutlat låg impedans så går det bra
jag bytte mellan zakry och behringer häromdagen och tycker det är ett lyft med tajtare bas som resultat
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-03 23:20

profbd: Precis, fast jag tänker kanske mer på det överjordiska vridet än på hästkrafterna. :D 8) 8)
Jag tycker nog att Behringer A500 är den mest strömkapabla förstärkare jag provat i 2500 kr-klassen och om jag aldrig vetat vad ett stort PA-steg kunde åstadkomma hade jag aldrig klagat på A500. Det går bra med det också, även med låga impedanser, men som sagt testa kontrollen du får med ett EP2500. Tror dom kostar 4000 kr nu på Musikbörsen och betydligt mindre beggade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-04 00:54

Övergångsdisten på 500:an påverkas av volymrattens läge. Värst är det "kl 3". Uppdragen på max sjönk övergångsdisten betydligt. Mycket märkligt! Känns som om det är något skumt med konstruktionen. Kanske något skumt, internt jordfel eller nåt.

Det är en god ide att sätta gainen på max om det funkar med resten av grejorna.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-04 01:18

Man kanske skulle behålla min Behringer EP2500 trots allt. Köra med papst-fläkt, eller ngt annat tyst. Och justera upp tomgången då.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-05 00:37

Vaddå, tänkte du sälja den?

Tysta den med fläktbyte till att börja med. Kom ihåg att det ska vara 24V. Räcker inte det sätter du dit seriemotstånd i ena ledaren som går från likriktarkortet till fläkten. Testa lite olika värden. Häng med på temperaturen i början och belasta sucessivt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-05 00:54

AndersP:

Den är såld. 8O :) Har inte användning för den nu, behöver ett nytt kyl till saaben hellre. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2007-01-05 19:56

behöver ett nytt kyl till saaben hellre.

Vatusan menar du? Aircondition eller laddluftkyl? :lol:
Du har väl för tusan inte fått hål på kylarn och hamnat i kanelgruppen?
Du vet väl att man kan köra max 90 på dom flesta vägar utan att bli av med lappen nuförtiden?
Bilar bara rostar och kostar pengar. Bättre att spela välproducerade jazz- och/eller hårdrocksplattor skithögt i stället. På en dyr eller i alla fall riktigt bra ( som AndersP ) stereoanläggning med en film som omäxling då och då. Och bli riktigt himla döv när man kommer på kokkohem sen.............. Eller gruppboende eller nåt om man fortfarande lever då...............

Mottager nu dina dåliga ursäkter för bilinvesteringarna. Tänker vara kritisk bara så du vet. :D :D :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum