Endast för statistikkunniga (F/E-statistik)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-26 16:06

IngOehman skrev:Den övervägande delen vetenskaplig forskning som sker i världen sker helt utan redovisning. Jag undrar om det kan vara så att du blandar ihop vetenskapliga principer med akademisk praxis? Det är två helt skilda ting. Båda kan vara bra, men det är inte samma sak.

Nu måste jag protestera. Man redovisar visserligen inte rådata, men väl hur man har räknat på dem för att få fram de resultat man publicerar. I akademisk praxis ingår dessutom att man ska arkivera rådata, ofta en visst angivet antal år, för att man ska kunna utreda anklagelser om tex forskningsfusk. I många fall är de dessutom offentlig handling.

IngOehman skrev:
berma skrev:Vi, eller åtminstone jag, hoppas att det mötet resulterar i att LTS tar fram en beskrivning av sin metod och sitt sätt att räkna, samt att det publiceras.

Det är inte troligt. Dels har beskrining redan formulerats, och dels har denna debatt gjort att minst två av de inblandade har förlorat lusten att alls vara kvar och hålla på med någon LTS-verksamhet.

Tvärtom tror jag att LTS är piskade att göra en redovisning nu. Och om jag är den andra inblandade som du syftar på, så är det inte debatten om testmetoden som har fått mig att vilja avgå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-26 16:15

Förtroendet för såväl Svante som Ingmar är oantastligt. De har båda starkt bidragit till att LTS tester stått över all kritik till dags datum. Ingen tillverkare har ifrågasatt varken tillvägagångssätt eller resutltat.

LTS har tom fått förtroendet att utvärdera en produktionsförändring hos en högt aktat tillverkare vilket bara det är en garant för att branchen tar LTS samlade kunskap på högsta allvar.

Ni kan båda vara stolta för det arbete ni utfört och jag tar det för självklart att ni står över extern kritik baserad på den här tråden!

Samtidigt måste det vara tillåtet att ifrågasätta och be om underlag från oss, likväl som vi ber andra om det. Det är inte alltid kritik ges på rätt sätt, men det är en sak varje opartisk, ideel förening måste kunna hantera.

Vi skall, och vi kommer visa att vårt arbete är oantastligt, på samma sätt, och gärna ännu bättre än vi redan gjort.

Det finns en oerhörd mäng information som påvisar detta och vi får helt enkelt bli bättre på att göra det allmänt tillgängligt.

Med ödmjuka hälsningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-26 16:17

Svante:

Du protesterar mot något annat än det jag skrev. Din protest handlar ju bara om den akademiska världen, om jag förstår dig rätt, vilket var just den som jag inte pratade om.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-26 16:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-26 16:50

IngOehman skrev:Du protesterar mot något annat än det jag skrev. Din protest handlar ju bara om den akademiska världen, om jag förstår dig rätt, vilket var just den som jag inte pratade om.
Vh, iö

Aha, du menade den slutna företagsvärlden.

Då förstår jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-12-26 21:13

För det första tycker jag att artikeln i MoLt som beskriver LTS f/e-lyssningar, om det är den som gäller lämpligen borde publiceras på LTS hemsida?

Vidare om f/e-lyssningar så tror jag varken Svante eller Öhman kan lyckas få någon vetenskaplig höjd på vare sig de f/e-lyssningar som sker i LDS regi eller andra (mer?) seriösa ABX-tester. Problemet är ju att det inte är en mätning i vanlig mening utan mer en studie där man får en indikation på ett möjligt resultat. Ett nollresultat är ju som behandlats tidigare egentligen inget resultat alls.

Men också då man väl får ett resultat är det ganska värdelöst, vi kan inte få ett bra mått på hur stort felet i testobjektet egentligen är eller om det över huvud taget har någon betydelse. Här tror jag att jag har stöd i vetenskapsteorin, (Popper*), att man inte ska hålla på och mecka med den här typen av resultat utan man ska återföra observationerna på sin vetenskapliga teori och utifrån den försöka förklara resultaten. Vi har här dessutom något mycket pålitligare än en vetenskaplig teori nämligen Ingenjörskonst, i form av den undergrupp inom fysiken som kallas elektronik!

Det jag skulle vilja se är att man betraktar ett utslag i en f/e-lyssning som en indikation på att det finns någon mätbar oegentlighet i testobjektet och att man ska försöka att påvisa vad det är. d.v.s. mät på testobjektet och se vad som är felet, hittar man inget mät fler saker.

Om man till äventyrs träffar på en apparat som trots invändningfria mätdata ändå kan detekteras i en f/e-lyssning så är ju det en sensation av stora mått! Då tycker jag att man ska söka hjälp bland andra runt om i världen som sysslar med sådana här frågor och försöka utröna vad det beror på. Det måste ju vara intressant för alla.

LTS tycker jag ska släppa anspråken på vetenskaplighet utan marknadsföra sina f/e-lyssningar som det de egentligen är, dvs. ett roligt O-vetenskapligt experiment som kan ge deltagarna en väldigt bra bild av hur ”färgning” i audioutrustning yttrar sig.

Testresultat och utvärdering av kommersiella produkter bör i första hand baseras på mätdata möjligen med en kommentar om hur apparaten presterade i en f/e-lyssning. Då alltid med koppling till mätdata. dvs. hur lyssningsresultat kan härledas till mätdata.

Med vänlig hälsning
berma

*) här är jag ute på hal is, men det finns säkert någon som är mer bevandrad i vetenskapsteori hjälpa till med hur det är formulerat och var man ska läsa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-27 00:27

Du är fri att tycka vad du vill, men eftersom du saknar kunskapen att bedömma det vetenskapliga tillvägagångsättet är det svårt att föra ett resonamang med dig.

Mätningar kompletterar vanligtvis alla F/E-tester.

Skulle våra tester sakna signifikans skulle vi inte användas för att bedömma produkter under utveckling av företag, något som sker utan att föreningen alltid får redovisa resultaten öppet.

Vänligen och ödmjukt
Magnus
Senast redigerad av Kaffekoppen 2006-12-27 00:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-27 00:35

Kaffekoppen skrev:Du är fri att tycka vad du vill, men eftersom du saknar kunskapen att bedömma det vetenskapliga tillvägagångsättet är det svårt att föra ett resonamang med dig.

Det där svaret liknar Goddag yxskaft.

Om man efterfrågar just information om hur testerna går till så är det nog ungefär så det känns när man möts av det svar du ger.

"Vi säger ingegting om hur vi gör och eftersom vi inte gör det så kan jag inte diskutera med dig om det för du vet ju inte hur vi gör. "

Liiite högre nivå kan man förvänta sig här tycker jag. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-27 00:44

Det är för sent på kvällen Naqref. Jag utvecklade lite, men jag misstänker att då personen inte ens läst vare sig metodbeskrivning, testprotokoll eller testredovisningar, är det svårt att bemöta så generellla påståenden som framförs.

Då är det bättre att acceptera att han får ha sin åsikt och att han är fri att framföra den.

Han är naturligtvis välkommen att komma med konkreta exempel på när vetenskaplighet inte varit en central roll i behandlingen av en testuppgift.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-12-27 01:17

Kaffekoppen:
Jag tror inte du förstod min kritik, jag menar att alla typer av tester som görs på det här sättet blir o-vetenskapliga, oavsett om det är LTS eller någon annan som gör dom.

Orsaken är att resultaten inte går att hantera.
nollresultat=bra resultat men egentligen inget resultat alls.
icke nollresultat=är egentligen inget mått på någonting eftersom det inte går att få något mätetal på vad resultatet visar, det resultatet blir på något sätt inte något resultat det heller.

Om man vill vara vetenskaplig måste man kunna koppla resultatet till någon fysiskt mätbar storhet.

Så ser jag det i alla fall
Senast redigerad av berma 2006-12-27 01:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-27 01:18

Naqref™ skrev:"Vi säger ingegting om hur vi gör och eftersom vi inte gör det så kan jag inte diskutera med dig om det för du vet ju inte hur vi gör. "

Typ! ;-)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2006-12-27 02:32

Nja, en viss betydelse har väl testerna även om man endast undersöker hypotesen "Är denna apparat hörbart färgande?". Jag håller med om att det blir ännu intressantare om man använder testresultaten för att försöka komma på idéer om varför den är färgande, men det är inte nödvändigt (men kanske görs?).

Om man påvisar en skillnad och dessutom kan upprepa det med någon annan kringutrustning tycker jag att det är rimligt att anta att testad apparat är hörbart färgande.

Om man hittar en apparat som vid upprepade tester slinker igenom testerna och man dessutom gillar hur den låter så kan man nöja sig med det och köpa den ifall pris mm är till belåtenhet.

Jag tror att många läser in alldeles för mycket i uttalanden liknande (ej citat) "Vi har testat X och inte kunnat upptäcka någon ljudmässig påverkan från denna apparat och därmed rekommenderar vi den".

Tillägg: Jag håller med om de flesta invändningar som Svante har gällande utförandet av testerna och beskrivning av metod+utförande. Dock har jag full förståelse för att ökade krav på stringens skulle kunna medföra att färre vill hålla på med detta ideella arbete och därmed skulle det primära målet, som jag har uppfattat det - att hitta bra hifiutrustning - motverkas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-27 04:11

Ja, nu har vi nattmanglat, jag, IÖ och några till. Det framstår klart att jag behöver förtydliga min kritik en aning.

Kritiken gäller alltså att testförfarandet inte är transparent. Det går inte för en utomstående bedömmare att avgöra om den statistiska behandlingen är riktig. För mig som akademiker som själv skriver och även granskar vetenskapliga artiklar är det viktigt. Jag vill som läsare, givet oändliga resurser, utifrån beskrivningen av försöket kunna reproducera det och då kunna förvänta mig samma resultat. Det är en av den akademiska världens grundbultar vid skrivandet av vetenskapliga rapporter.

Men, och det är också viktigt, det betyder inte att den statistiska behandlingen och slutsatserna i LTS tester historiskt har varit felaktiga. Är det så att vi litar på testledarens förmåga att bedömma konfidensen, så är testerna ok. Och kanske kan man tycka att det är rimligt, det är ju ändå ganska mycket annat man måste lita på, som att han verkligen har lyckats med att ordna så att nivåmatchningen ligger inom någon tiondels dB, tex.

Och man ska heller inte glömma att om man tittar på vad alternativen är, med de tester som görs i andra tidskrifter, så är det ingen tvekan om vilket testförfarande som är bäst.

berma skrev:Kaffekoppen:
Jag tror inte du förstod min kritik, jag menar att alla typer av tester som görs på det här sättet blir o-vetenskapliga, oavsett om det är LTS eller någon annan som gör dom.

Orsaken är att resultaten inte går att hantera.
nollresultat=bra resultat men egentligen inget resultat alls.
icke nollresultat=är egentligen inget mått på någonting eftersom det inte går att få något mätetal på vad resultatet visar, det resultatet blir på något sätt inte något resultat det heller.

Om man vill vara vetenskaplig måste man kunna koppla resultatet till någon fysiskt mätbar storhet.

Så ser jag det i alla fall

Berma: Jag citerar det senare av dina inlägg eftersom det sammanfattar det första, tror jag.

Det du skriver är sant, sånär som på att F/E-lyssnande skulle vara ovetenskapligt. F/E-lyssningen kan som du säger endast visa en sak; att ett objekt påverkar signalen hörbart. Att kunna påvisa det med känd konfidens är i allra högsta grad vetenskapligt. Det finns en hel rad vetenskapliga svårigheter som tas om hand genom att göra testet blint och upprepat.

Sedan har du absolut rätt i att resultaten bör knytas till förklaringar i tex mätningar och det görs nästan untantagslöst, tror jag, i LTS tester. Dessutom försöker man beskriva den upplevda skillnaden, trots att detta blir en subjektiv skattning. Båda dessa är mer ovetenskapliga än F/E-lyssnandet, men definitivt ingenjörsmässiga och viktiga.

Ett test av en apparat bör väga samman de egenskaper som går att testa. Det vi diskuterar i den här tråden är en liten del av det, nämligen den statistiska behandlingen av data från F/E-lyssningen. Och där har jag som sagt kritik kring transparensen i testförfarandet.
Senast redigerad av Svante 2006-12-27 13:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-27 04:16

d_anders skrev:Dock har jag full förståelse för att ökade krav på stringens skulle kunna medföra att färre vill hålla på med detta ideella arbete och därmed skulle det primära målet, som jag har uppfattat det - att hitta bra hifiutrustning - motverkas.

Ja, jag tror ju inte att de föreslagna förändringarna ökar belastningen på försökspersonen alls, tvärtom så tror jag att de optimerar (=minimerar) den arbetsinsats som behövs för att uppnå en given konfidens. Dessutom tror jag att de ökar transparensen i testförfarandet.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-27 12:42

Svante: (jag har försvunnit in i städbestyr en vecka eller så. därav sent svar)

Ang tillräcklig konfidens: Mitt raljanta svar avsåg att indikera att det får diskuteras. Rimligt arbete mot rimlig tilltro. >99% verkar rimligt att uppnå, och känns rimligt bra.

Ang graden av hörbarhet: Om man har en tillräckligt stor, icke-selekterad lyssnarskara så bör antal lyssnare som hör skillnaden med en given konfidens ge ett mått på hörbarhet.

i övrigt: Självklart skall dubbelblinda tester bedrivas. De dolda agendor jag pratar om är inte medvetna agendor, utan att p g a enkelblindhetens begränsningar så kan man tänka sig att ett väsentligt bättre resultat för en av deltagarna kan bero på att den deltagaren (antagligen omedvetet) tolkar försöksledarens (också omedvetna) ledtrådar bättre än övriga.

Kanske den deltagaren ser försöksledaren bättre? Eller dom kanske känner varandra väldigt bra, så att ledtrådar är tydligare?

Det behöver inte vara dubbelblindheten som spåkar, förstår. Försöket kanske har en mekanisk brist, så att den duktige deltagaren hör ljudet mer opåverkat av testomgivningen?

F ö kan påpekas att så vitt jag vet är dubbelblinda tester ett absolut krav i farmakologisk testning. Andra testresultat accepteras inte under några omständigheter. De sökta resultatens natur påminner starkt om varandra mellan hörbarhet och medicinsk påverkan, varför kravet naturligen bör overföras oinskränkt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-27 20:34

n3mmr skrev: Ang graden av hörbarhet: Om man har en tillräckligt stor, icke-selekterad lyssnarskara så bör antal lyssnare som hör skillnaden med en given konfidens ge ett mått på hörbarhet.

Mja, det är i en intressant synpunkt, men jag är rädd att den inte är praktiskt genomförbar utan en budget. Minst 30 lyssnare skulle jag säga behövs och det får man inte tag på utan avlöning.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-28 14:01

Svante skrev:
n3mmr skrev: Ang graden av hörbarhet: Om man har en tillräckligt stor, icke-selekterad lyssnarskara så bör antal lyssnare som hör skillnaden med en given konfidens ge ett mått på hörbarhet.

Mja, det är i en intressant synpunkt, men jag är rädd att den inte är praktiskt genomförbar utan en budget. Minst 30 lyssnare skulle jag säga behövs och det får man inte tag på utan avlöning.

Jo, det är väl nåt slags invändning.

Man kanske kan ersätta "flera lyssnare" med "fler lyssningar" med "fler ljudtyper"?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-28 14:48

n3mmr skrev:
Svante skrev:

Jo, det är väl nåt slags invändning.

Man kanske kan ersätta "flera lyssnare" med "fler lyssningar" med "fler ljudtyper"?

Möjligen fler ljudtyper, men siffran man kommer fram till kommer att bli beroende av just vilka stimuli man väljer. Det är iofs sant för all typer av lyssningar, men här kommer det att vara en väsentlig del av skalan man åstadkommer.

Fler lyssningar kommer bara att höja konfidensen, vilket är ett mått på säkerheten, inte graden av färgning.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-28 14:49

n3mmr skrev:
Svante skrev:

tror det är rätt lätt att hitta 30st försökskaniner här på forumet tex

eller måste det vara guldöron ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-28 14:51

Blir för omständigt att testa så, det inser vem som helst

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-28 14:52

Kaffekoppen skrev:Blir för omständigt att testa så, det inser vem som helst

jag vet inte varför men det där är den klassiska meningen loosers har....varför skulle det vara svårt?

jag tycker det låter enkelt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-28 14:54

Haakan_W skrev:
Svante skrev:

tror det är rätt lätt att hitta 30st försökskaniner här på forumet tex

eller måste det vara guldöron ;)

Nej poängen är nog att det ska vara en icke-selekterad grupp om den ska vara något värde med mätetalet. Eller möjligen pseudo-icke-selekterad, eller balanserad, dvs att man ser till att man har allt från tondöva till guldöron med.

Sen behöver man ha nya människor för varje test, även en tondöv kan ju lära sig att bli bättre på att lyssna och det är ju inte träningseffekten man är ute efter.

Ska man testa 10 apparater per år bör man alltså ragga upp totalt 300 pers, och det blir inte kul.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-12-28 15:08

ta upp en intresseanmälan på faktiskt varje ggn det ska testas? 30 första får va med...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-28 15:20

Haakan_W skrev:

jag vet inte varför men det där är den klassiska meningen loosers har....varför skulle det vara svårt?

Handlar helt enkelt om att verkställa. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-28 16:34

Förutsättningarna för de tester LTS gjort genom året är mycket enkla:

1. Testning sker blint,

2. Vi rapporterar endast undantagsvis några fynd om de har lägre statistisk signifikans än 99% (och i de fallen gör vi det alltid med detta faktum klargjort i artikeln).

3. Statistisk signifikans beräknas enligt rådande matematiska lagar.

Den som vill lära sig hur man beräknar statistisk signifikans får göra det själv. Det låter sig inte göras utan att hopskriva en hel lärobok i ämnet.

Hur statistik beräknas kan inte sammanfattas i några tabeller, med mindre än att man gör tumregler av det (bara godkänner typfall), och något sådant vill jag inte vara inblandad i, eftersom det skadar detektionströskeln.

Förvisso kan man ersätta beräkningarna med i förväg selekterade, genomräknade villkor som blir de enda man undersöker/godkänner, men jag kan inte se att det för LTS bruk skulle leda till något annat än nackdelar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-28 19:39, redigerad totalt 3 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-28 16:35

Haakan_W skrev:

Jag väljer att kalla mig looser här :-)

Men eftersom du har obegränsat med tid över så tycker jag att du skall ta dig den tiden till att organisera och genomföra det. Att få 30 personer att vara med på ett testtillfälle och genomföra det under kontrollerade, ordnade former är inte så trivialt som det låter när man skissar det på papper.

Så Håkan, om du verkligen tycker att det är trivialt så förutsätter jag att du visar vilken looser jag är och genomför 10 tester på det här viset under 2007.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-28 16:46

Jag förstår faktiskt inte det här sambandet.

IngOehman skrev:........Det kan inte sammanfattas i några tabeller, med mindre än att man vill göra tumregler av det, och något sådant vill jag inte vara inblandad i, eftersom det skadar detektionströskeln. Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-28 16:57

Ok.

Ring så förklarar jag (gjorde jag inte det igår, när vi talades vid?).

Eller läs detta:

Antingen tänker man igenom det faktiska situationen, och räknar ut vilken statistisk
signifikans man får, och då är "modellen man använder" en lärobok i hur man räknar ut
statistisk signifikans.

Eller också förenklar man situationen så det skall bli lättare att beräkna den statistiska
signikansen - exempelvis genom att kastar man en massa komplicerade fall, förbjuder
folk att svara om de inte gör det snabbt nog, eller kanske tvingar folk att svara vare
sig de har någon uppfattning eller ej, gör tabell-mallar som är lätta att som enskildheter
granska de statistiska förutsättningarna för.
Då förlorar man detektionsförmåga. :(

Det förstnämnda fallet inkluderar att man måste lita på att någon ser till så att det
räknas rätt (och att allt annat sker korrekt också för den delen).

Den senare fallet gör slutsatserna som kommer i tryck mindre värdefulla, eftersom det är
troligt att de leder till att apparater som går att höra i F/E-lyssning ändå inte detekteras. :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Min uppfattning har varit att LTS-tekniksektion i huvudsak har ett ansvar inför LTS'
medlemmar - nämligen att undersöka och sedan berätta om apparater och deras egen-
skaper, inte att utbilda medlemmarna i matematik (statistik närmare bestämt) eller att
skriva artiklarna som övningsexempel att hitta fel i.

Min uppfattning kan ha varit helt felaktig. :?

Det skall hur som helst bli intressant att se vilken inrikning LTS kommer att ha hädanefter.
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-28 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-28 17:27

Tack, nu tror jag att både jag och andra förstår bättre hur du ser på problematiken.

Visst kommer det bli intressant att se hur LTS utvecklas. Jag kommer som medlem att följa det med intresse.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-28 17:28

Du menar som styrelsemedlem?

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:Du är fri att tycka vad du vill, men eftersom du saknar kunskapen att bedömma det vetenskapliga tillvägagångsättet är det svårt att föra ett resonamang med dig.

Det där svaret liknar Goddag yxskaft.

Om man efterfrågar just information om hur testerna går till så är det nog ungefär så det känns när man möts av det svar du ger.
"Vi säger ingegting om hur vi gör och eftersom vi inte gör det så kan jag inte diskutera med dig om det för du vet ju inte hur vi gör. "

Liiite högre nivå kan man förvänta sig här tycker jag. ;)

Jag tror du misstolkar Kaffekoppens inlägg, Naqref.

Jag tror den kunskap han menade att Berma saknade, var kunskap om vetenskapsteori. Bermas inlägg visar ju att så är fallet.

Den specifika användningen av subjektiva begrepp såsom "vetenskapshöjd" som Berma tar till, påståendet att blinda lyssningar utan graderingsmöjlighet (vilket för övrigt inte ens är en nödvändig konsekvens) i sig är ovetenskapliga, eller idén att vetenskaplighet kräver möjlighet att koppla en upptäckt till en mätbar fysisk storhet - visar ju allihopa att Berma saknar även basal insikt i vetenskapsteori, att han blandar ihop induktion och deduktion, experimentmodeller+slutsatser med teoribildning, och att det därför - precis som Kaffekoppen skriver - blir svårt att bemöta hans argument. :?

Argumenten är ju inga argument, bara missförstånd (som dessutom i flera fall bygger på hypoteser om hur testerna gått till, som är felaktigheter som tagit stöd i andras vilseledande inlägg i denna tråd).

Hur var det han sa Stenmark...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-28 19:26

IngOehman skrev:Hur var det han sa Stenmark...

- "De' ä bara å åk"? För jag antar att du inte syftar på det andra riksbekanta Stenmark citatet - "De' ä int lönt å förklara för den som int begrip", att syfta på det vore både elitistiskt och, enligt min menig, ett svagt och lite inskränkt sätt att tänka.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum