Spara F och E? Alla F/E-klipp i första posten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-04 09:52

Det skiljde 3dB. Så här blir det när dom är normaliserade till samma 24.3dB rms.

Bild

Men jag tror att man kan dra slutsaten att PerStromgrens förstärkare lägger till mycket lågfrekvent "rumble".

//

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-04 10:07

Hur många apparater är det med i efter-kedjan egentligen, inte är det bara förstärkaren?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-04 10:29

Flint skrev:Men jag tror att man kan dra slutsaten att PerStromgrens förstärkare lägger till mycket lågfrekvent "rumble".

Det vore intressant att mäta på en fil utan musik men samma inställning på förstärkeriet i övrigt och se om lågbasökningen finns även då eller om den triggas igång av musiksignalen. Jag har en idé om varifrån den kommer.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-04 11:09

paa skrev:Hur många apparater är det med i efter-kedjan egentligen, inte är det bara förstärkaren?

Nej, det är korrekt. Kedjan ser ut så här:

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-04 11:19

PerStromgren
Det där "crop" vad innebär det? Du nämnde det i den första testen men jag fick inte riktigt klart för mig hur du menade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-04 11:32

Flint skrev:PerStromgren
Det där "crop" vad innebär det? Du nämnde det i den första testen men jag fick inte riktigt klart för mig hur du menade.

Sorry, det var nog ett dumt ord. Jag klippte ut ett avsnitt av ljudfilen, bara. Ordet används när man beskär bilder, och jag tänkte mig inte för, utan överförde ordet hit.

Vad säger man om att "klippa ut" och separat spara en bit av en ljudfil?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 11:36

Jag hade bara skrivit ".wav"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-04 11:41

Nattlorden skrev:Jag hade bara skrivit ".wav"

Vad menar du? I stället för "crop" i "Nivåreglering + crop"?

Jag släpade in ljudfilen för att göra två saker: att sätta nivån så att den stämde med CD:n samt att klippa ut en lagom snutt. Wav-format hade den redan, filen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-04 11:43

Det är ok. Man är ju inte sämre/bättre än att man kan fråga.
Det här är intressant.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 12:18

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Jag hade bara skrivit ".wav"

Vad menar du? I stället för "crop" i "Nivåreglering + crop"?

Jag släpade in ljudfilen för att göra två saker: att sätta nivån så att den stämde med CD:n samt att klippa ut en lagom snutt. Wav-format hade den redan, filen.

I stället för "Endast crop"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-04 13:14

Nattlorden skrev: I stället för "Endast crop"

Aha! Jag försökte vara litet pedagogisk och berätta vad jag använde Audacity till i de olika strömmarna, men det blev ju inte solkalrt, då.

Nå, nu är det utrett.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-04 13:19

Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.

Kan det vara ljudkortet som spökar?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-04 13:36

petersteindl skrev:Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.

Jo, jag var tvungen att lyfta litet. Mina elektrostater var litet tunna i det registret, tyckte jag! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 08:01

petersteindl skrev:Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.

Kan det vara ljudkortet som spökar?

MvH
Peter

Tror inte det eftersom skillnaden i nivå varierar mellan testerna. Jag är mer inne på att tekniken current dumping kan ställa till det lite i frekvensskalans ytterområden. Den är inte dc-kopplad vad jag har sett och kan därför som alla andra motkopplade system trillskas i ytterområdena. Har försökt simulera föregångaren Quad 405 flera gånger men det är otroligt svårt att få den kopplingen att uppföra sig som det är tänkt vilket jag har läst på nätet att även andra har haft problem med. Annars hade jag tänkt att starta en tråd om den och principen current dumping när den diskuterades här på forumet för något år sen. Jag får däremot igång principen med ekvivalenta förlustfria byggblock och då fungerar den väldigt bra som distdödare. Quad hade nog själva problem där i början för det finns många variationer på 405:ans scheman/koppling. Fördelar är sällan fria från komplikationer. Men det här är bara en spekulation. Hoppas att du PerStromgren inte tar illa vid dig av den för det är inte meningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-05 09:30

Flint skrev:Hoppas att du PerStromgren inte tar illa vid dig av den för det är inte meningen.

Inte ett dugg! Jag är välvilligt inställd till de allra flesta här, och du är definitivt en av dessa. Inget tassande är nödvändigt för min skull!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 09:37

Bra. När jag gjorde mina ljudmässiga recensioner av dina test hade jag inte gjort den visuella jämförelsen. Hade inte ens öppnat filerna i Sound Forge. Tycker att det är viktigt att hålla isär de rent subjektiva ljudintrycken från teoretiska mätmässiga värden så att de senare inte påverkar ens intryck och ger placebo.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 09:40

PerStromgren
När du gör jämförlyssningen i efterhand - gör du det med samma anläggning som testen är utförd på? Jag menar att det skulle kunna maskera ev. skillnader mellan filerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-05 09:49

Flint skrev:PerStromgren
När du gör jämförlyssningen i efterhand - gör du det med samma anläggning som testen är utförd på? Jag menar att det skulle kunna maskera ev. skillnader mellan filerna.

Nej, jag använder hörlurar, som jag alltid tyckt ge mig bättre kontakt med ljudet och mer detaljer. Att köra ljudet en sväng till genom samma anläggning inser jag försvårar jämförelsen.

Man skulle i och för sig, som jag tror Nattis föreslog, loopa signalen ett antal gånger genom samma anläggning för att förstärka skillnaden. Det vore ett intressant experiment!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 09:56

Matar du lurarna med en annan förstärkare också?
Kom på att jag nog har missat där nån gång i mina egna tester.
Lättare när man testar andra steg än det man normalt kör med.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-05 12:55

Flint skrev:Matar du lurarna med en annan förstärkare också?

Japp.

PS. Den enda gemensamma komponenten är USB-ljudkortet. Det måste jag försöka förstå litet bättre, så att jag kan mäta en loop-back. Återkommer med en ny tråd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 13:02

Va bra. :lol:

Jag har börjat med f/e-testen av mitt 2.5W rörsteg som har utg.imp nånstans 2-4ohm, minns inte, ska nog kolla det i samma vända. Ingen mening att jag döljer vad som är före och efter där för det kommer garanterat att märkas ändå. Håll i er i armstöden HiFi-gubbar. :lol:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-05 13:07

Flint skrev:Va bra. :lol:

Jag har börjat med f/e-testen av mitt 2.5W rörsteg som har utg.imp nånstans 2-4ohm, minns inte, ska nog kolla det i samma vända. Ingen mening att jag döljer vad som är före och efter där för det kommer garanterat att märkas ändå. Håll i er i armstöden HiFi-gubbar. :lol:

Det här ser jag fram emot!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 13:09

Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-05 13:20

Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?

Ja, varför inte? Problemet med den är visserligen att nivån på elbasen inte är speciellt bra balanserad mot resten av bandet, men det är ju skillnaden mellan F och E vi ska lyssna efter. Då kan det vara bara att ha något att luta sig emot i basregistret, där jag gissar att du kommer att knyckla till tonkurvan med ditt högohmiga slutsteg. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 13:31

PerStromgren skrev:

Ja, varför inte? Problemet med den är visserligen att nivån på elbasen inte är speciellt bra balanserad mot resten av bandet, men det är ju skillnaden mellan F och E vi ska lyssna efter. Då kan det vara bara att ha något att luta sig emot i basregistret, där jag gissar att du kommer att knyckla till tonkurvan med ditt högohmiga slutsteg. :)

Det kan du nog räkna med. Vi får vi höra... :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 13:56

F/e-test rör SE 6L6GC 2.5W
Lyssningsnivå något högre än min normala.
Belastning=LTS konstlast.

Före
Efter

Röd="före"

Bild

Men jag hade lite fel om utg.imp. Den ligger på 1.4ohm. Förra gången jag la ut såna här f/e-test motkopplade jag steget vilket jag hade glömt nu. Utan motkoppling ligger utg.imp på 3.5 ohm. Testen i det här inlägget är alltså gjord med motkoppling och 1.4 ohms utg.impedans. Basökningen vi diskuterade tidigare tror jag går mot sin lösning. Den verkar ha med som jag var inne på tidigare motkopplingens frekvensberoende i en icke dc-kopplad förstärkare att göra. Finns ju även i mitt rörstegsteg. Jag har aldrig tidigare kollat på det här sättet så här lågt ner i frekvens.

//

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-05 15:35

Flint skrev:F/e-test rör SE 6L6GC 2.5W
Lyssningsnivå något högre än min normala.
Belastning=LTS konstlast.

Före
Efter

Röd="före"

Bild

Men jag hade lite fel om utg.imp. Den ligger på 1.4ohm. Förra gången jag la ut såna här f/e-test motkopplade jag steget vilket jag hade glömt nu. Utan motkoppling ligger utg.imp på 3.5 ohm. Testen i det här inlägget är alltså gjord med motkoppling och 1.4 ohms utg.impedans. Basökningen vi diskuterade tidigare tror jag går mot sin lösning. Den verkar ha med som jag var inne på tidigare motkopplingens frekvensberoende i en icke dc-kopplad förstärkare att göra. Finns ju även i mitt rörstegsteg. Jag har aldrig tidigare kollat på det här sättet så här lågt ner i frekvens.

//

:lol: //lech :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-05 15:40

Flint skrev:
PerStromgren skrev:

Det kan du nog räkna med. Vi får vi höra... :lol:

Hör ingen skillnad att tala om i mina sjuttonkronorslurar.... Borde det inte blivit krokigare med LTS-lasten?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 15:46

Jag är själv förvånad men utg.imp är så pass låg så skillnaderna syns nog inte så mycket i bild av den anledningen. Däremot tycker jag att basen är något högre i nivå på lyssningen "efter" så visst hör jag skillnad.
Men jag blir lite osäker. Får köra en till vända få se.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-05 15:53

Spännande! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum