Men jag tror att man kan dra slutsaten att PerStromgrens förstärkare lägger till mycket lågfrekvent "rumble".
//
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Men jag tror att man kan dra slutsaten att PerStromgrens förstärkare lägger till mycket lågfrekvent "rumble".
paa skrev:Hur många apparater är det med i efter-kedjan egentligen, inte är det bara förstärkaren?
Flint skrev:PerStromgren
Det där "crop" vad innebär det? Du nämnde det i den första testen men jag fick inte riktigt klart för mig hur du menade.
Nattlorden skrev:Jag hade bara skrivit ".wav"
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Jag hade bara skrivit ".wav"
Vad menar du? I stället för "crop" i "Nivåreglering + crop"?
Jag släpade in ljudfilen för att göra två saker: att sätta nivån så att den stämde med CD:n samt att klippa ut en lagom snutt. Wav-format hade den redan, filen.
Nattlorden skrev: I stället för "Endast crop"
petersteindl skrev:Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.
petersteindl skrev:Vad beror höjningen under 4 Hz på? Vid 2 Hz verkar höjningen vara kring 20 dB.
Kan det vara ljudkortet som spökar?
MvH
Peter
Flint skrev:Hoppas att du PerStromgren inte tar illa vid dig av den för det är inte meningen.
Flint skrev:PerStromgren
När du gör jämförlyssningen i efterhand - gör du det med samma anläggning som testen är utförd på? Jag menar att det skulle kunna maskera ev. skillnader mellan filerna.
Flint skrev:Matar du lurarna med en annan förstärkare också?
Flint skrev:Va bra.![]()
Jag har börjat med f/e-testen av mitt 2.5W rörsteg som har utg.imp nånstans 2-4ohm, minns inte, ska nog kolla det i samma vända. Ingen mening att jag döljer vad som är före och efter där för det kommer garanterat att märkas ändå. Håll i er i armstöden HiFi-gubbar.
Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?
PerStromgren skrev:Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?
Ja, varför inte? Problemet med den är visserligen att nivån på elbasen inte är speciellt bra balanserad mot resten av bandet, men det är ju skillnaden mellan F och E vi ska lyssna efter. Då kan det vara bara att ha något att luta sig emot i basregistret, där jag gissar att du kommer att knyckla till tonkurvan med ditt högohmiga slutsteg.
Flint skrev:F/e-test rör SE 6L6GC 2.5W
Lyssningsnivå något högre än min normala.
Belastning=LTS konstlast.
Före
Efter
Röd="före"
Men jag hade lite fel om utg.imp. Den ligger på 1.4ohm. Förra gången jag la ut såna här f/e-test motkopplade jag steget vilket jag hade glömt nu. Utan motkoppling ligger utg.imp på 3.5 ohm. Testen i det här inlägget är alltså gjord med motkoppling och 1.4 ohms utg.impedans. Basökningen vi diskuterade tidigare tror jag går mot sin lösning. Den verkar ha med som jag var inne på tidigare motkopplingens frekvensberoende i en icke dc-kopplad förstärkare att göra. Finns ju även i mitt rörstegsteg. Jag har aldrig tidigare kollat på det här sättet så här lågt ner i frekvens.
//
Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:Tycker du att jag ska göra testen med din storbandsmusik eller?
Ja, varför inte? Problemet med den är visserligen att nivån på elbasen inte är speciellt bra balanserad mot resten av bandet, men det är ju skillnaden mellan F och E vi ska lyssna efter. Då kan det vara bara att ha något att luta sig emot i basregistret, där jag gissar att du kommer att knyckla till tonkurvan med ditt högohmiga slutsteg.
Det kan du nog räkna med. Vi får vi höra...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster