Moderator: Redaktörer
schmutziger skrev:den här tråden har börjat att dista lavinartat...
hur väljer man tex komponenter map tex effekttålighet?
hur mäter man på bra sät`t är väl också relevant?
Det kan väl vara ett första ordningens Bessel också? Även om dom råkar vara identiska.aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
aisopos skrev:schmutziger skrev:den här tråden har börjat att dista lavinartat...
hur väljer man tex komponenter map tex effekttålighet?
hur mäter man på bra sät`t är väl också relevant?
Jag håller med om disten.
Men jag undrar lite också över de olika filtertopologierna; Butterworth, bessel, Chebyshev och L-R + ev andra jag inte vet...
Vad skiljer och varför ska man välja en före en annan?
Bill50x skrev:Svante skrev:Ja, och man kan förvränga volymen också, men inte heller det är distorsion.paa skrev:Distordera betyder förvränga. Det går utmärkt att förvränga tonkurvan, men det är inte så ordet brukar användas, och det kommer bara att skapa förvirring.
Definitionsmässigt, jo. Om ett fonogram inte återges i skala 1:1 i alla avseenden, då har man dist. Detta är hårdraget men tänk tanken hela vägen. OM vi nu accepterar "disten" lägre volym, vilka annan dist kan vi acceptera som beror av denna lägre volym?
/ B
Svante skrev:(Jag ser framför mig hur Bill50x drar upp volymen, någon ropar "F*N VAD DET DISTAR", Bill50x svarar "JA, VISST ÄR VOLYMEN HÖG?")
Svante skrev:(Jag ser framför mig hur Bill50x drar upp volymen, någon ropar "F*N VAD DET DISTAR", Bill50x svarar "JA, VISST ÄR VOLYMEN HÖG?")
Bill50x skrev:Och var i sammanhanget lägger vi "färgning"?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Och var i sammanhanget lägger vi "färgning"?
Färgning och dist är i min bok synonymer. Färgning upplevs säkert som ett vänligare ord av majoriteten.
Svante skrev:aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
Ja. Och Bessel, och Chebychev.
Ett första ordningen filter kan bara ha en enda typ av överföringsfunktion. Det enda som kan skilja är brytfrekvensen.
De olika filtertyperna (butterworth, bessel, etc) är olika sätt att optimera tonkurvan för filtret, exklusive brytfrekvensen. För första ordningens filter finns inget kvar att optimera och alla filter blir lika. Till och med ett första ordningens Svantefilter måste vara likadant.
paa skrev:Svante skrev:aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
Ett första ordningen filter kan bara ha en enda typ av överföringsfunktion. Det enda som kan skilja är brytfrekvensen.
De olika filtertyperna (butterworth, bessel, etc) är olika sätt att optimera tonkurvan för filtret, exklusive brytfrekvensen. För första ordningens filter finns inget kvar att optimera och alla filter blir lika. Till och med ett första ordningens Svantefilter måste vara likadant.
Men hur blir första ordningens seriefilter då?
paa skrev:Svante skrev:aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
Men hur blir första ordningens seriefilter då?
Svante skrev:aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
Svante skrev:I kokboksfiltervärlden är det rätt klart att udda ordningens filter ska vara butterworth och jämna ordningens filter ska vara kvadratiskt Butterworth (=Linkwitz-Riley). Det är enda sättet* att få |H(jw)|=1, alltså att alla frekvenser kommer igenom lika starkt.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Och var i sammanhanget lägger vi "färgning"?
Färgning och dist är i min bok synonymer. Färgning upplevs säkert som ett vänligare ord av majoriteten.
I min värld (baserad på hur åsikter uttrycks bland annat här) är färgning lika med frekvensgångsskillnader medan dist är resten, dvs olinjära förändringar.
/ B
IngOehman skrev:Svante skrev:I kokboksfiltervärlden är det rätt klart att udda ordningens filter ska vara butterworth och jämna ordningens filter ska vara kvadratiskt Butterworth (=Linkwitz-Riley). Det är enda sättet* att få |H(jw)|=1, alltså att alla frekvenser kommer igenom lika starkt.
Ingalunda!
Det vill säga, med reservation för att jag inte missförstår dig.
Det finns faktiskt ett oändligt antal kombinationer av filter som tillsammans
(summerade) ger en rak tonkurva.
För varje filterhalva finns det dessutom oändligt många filterhalvor som det
går att kombinera med - och få rak tonkurva!
Även om man förutsätter att filtrets halvor är symmetriska med varandra
(vilket det väl egentligen inte finns skäl att förutsätta) så finns det dock
andra sorts filter än de du nämnde, som tillfredsställer att |H(jw)|=1.
Igen - sagt med reservation för att jag kan ha missförstått eller missat
något av det du skrev.
Vh, iö
aisopos skrev:Ett chebychev sägs ju dela brantare och med mer rippel i passbandet.
Så ett 1'a ordningens chebychev delar brantare och med mer rippel än en ett 1'a ordningens butterworth?
Eller var det också en tumregel jag ska kasta?
(Jag har inga tummar kvar ...)
jonasp skrev:"Computers are useless. They can only give answers" - Pablo Picasso
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Och var i sammanhanget lägger vi "färgning"?
I min värld (baserad på hur åsikter uttrycks bland annat här) är färgning lika med frekvensgångsskillnader medan dist är resten, dvs olinjära förändringar.
/ B
Kraniet skrev:den här tråden verkar ju leva rätt bra av sig själv. Men då flera verkar efterlysa feedback från trådskaparen (mig) så gör jag det.
Tycker Peter Bremen, Svante och Öhman börjat bra. Kanske komplimenterar dessa tre varandra rätt så bra. Peters bild är ju föredömligt illustrerande när det kommer till vågens utseende och hur detta med fas relaterar.
...
Här kommer då frågan om vilka egenskaper man vill/bör ha också bli aktuell. Kanske är det enklaste att behandla det elektriska först. Sedan de akustiska egenskaperna och hur olika filter tacklar dessa saker.
IngOehman skrev:Ja, det är möjligt att han tänkte sig en värld där bara Butterworth- och
LR-filter finns. Men även skolböcker kan ju innehålla flera filter-sorter än
så, och de kan även tala om att polerna kan flyttas godtyckligt för att
skapa även helt andra filter än sådana som har råkat fått namn.
Kanske inkluderade han också den reservationen när jag skrev:
"Det är enda sättet* att få |H(jw)|=1, alltså att alla frekvenser kommer
igenom lika starkt."
Jag tycker dock att "enda sättet" är lite missvisande om det var med de
där reservationerna som han menade, så jag ville bara klargöra att det går
att skapa spikrak tonkurva på en förfärligt massa olika sätt - i synnerhet
när man talar enkel endimensionell filter-addering*.
Vh, iö
- - - - -
*Högtalare adderar inte så, och en massa andra egenskaper än någon sorts
"nominell tonkurva" kan påverkas och påverkas MYCKET av även rätt så små
ändringar i filter. Talar om både spridningsegenskaper, distorsion och effekt-
tålighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster