Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:PS. Vill men få en uppfattning om hur vitt brus låter så skall man dock inte
spektralanalysera det med konstant bandbredd (X Hz) utan med konstant
relativ bandbredd (XHz/Hz = X-del av oktav).
Då ser man att man faktiskt hör vitt brus mest i registret över 10 kHz, även
när man tar med örats frekvensberoendekänslighet i ekvationen (ett ungt
öras).
/iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Nästa steg är att titta spektralt med samma bandbredd på ett vitt brus om
-96 dB. Jag tror många skulle bli förvånade över att få se hur lågt det ligger
i nivå med samma mätmetod, och med konstant relativ bandbredd (som nog
ännu bättre representerar hur man hör om tar hänsyn till hörkänsligheten i
huvudet) t ex 1/24 oktav.
Seså; in i labbet med dig och mät, så vi kan få se hur det ser ut!
IngOehman skrev:Det som är nyfiken bör mäta. Jag vet ju hur det ser ut
IngOehman skrev:Om du skall beskylla folk för tankegrodor och ihopblandningar, så se i
varje fall till att ha rätt.
Du måste nog läsa mitt inlägg minst en gång till.
Jag talar uteslutande om CD-systemet och vad man kan göra när man
skapar filer att spela av. Det borde räcka för att du skall förstå att detta
inte har något överhuvudtaget med översampling eller få-bitsomvandlare
att göra. Glöm DACen helt och hållet. Den har inte med frågan att göra.
Detta handlar bara den information som ligger i den lagrade filen.
- - -
Och DSD, hur kom det in?
BertilAlving skrev:Även om bruset inte har medelvärdesbildats för att få en jämnare och mer lättavläst kurva, så syns det att kurvan lutar en smula uppåt mot högre frekvenser. Det finns en naturlig förklaring till detta fenomen, är helt säker på att t.ex. Svante känner till vad det handlar om men däremot är jag inte helt övertygad om att Ingvar har lösningen till fenomenet, vi får se.
BertilAlving skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Nästa steg är att titta spektralt med samma bandbredd på ett vitt brus om
-96 dB. Jag tror många skulle bli förvånade över att få se hur lågt det ligger
i nivå med samma mätmetod, och med konstant relativ bandbredd (som nog
ännu bättre representerar hur man hör om tar hänsyn till hörkänsligheten i
huvudet) t ex 1/24 oktav.
Seså; in i labbet med dig och mät, så vi kan få se hur det ser ut!IngOehman skrev:Det som är nyfiken bör mäta. Jag vet ju hur det ser ut
Är det inte märkligt att IÖ ständigt säger sig veta allt och har sedan 30 år tillbaka gjort alla tänkbara mätningar och undersökningar?..
BertilAlving skrev:Ingvar, visserligen har du både hög IQ och mycket kunskap om ganska mycket, men du borde tänka till lite grann och inse att du faktiskt ibland har rejält fel och att du inte alls alltid är så insatt i saker på det sätt du försöker påskina. Säger det som ett gott råd.
BertilAlving skrev:Du tycks sakna kunskap om vilka nivåer dagens sofistikerade former av ditherbrus hamnar på, och speciellt den "psykoakustiska" varianten som jag använde som exempel (visst kan man kalla den "audiologiskt utformad", som jag tror du ansåg var ett korrektare ordval...
BertilAlving skrev:...men det finns faktiskt skäl att kalla den för just "psykoakustiskt utformad" av vissa orsaker som jag inte tänker gå in på nu och som jag till och med tror du saknar insikter om).
BertilAlving skrev:Om vi nu analyserar vitt brus som ligger på nivån -xx dBFS med samma parameterinställningar som mina andra exempel, då kan man väl räkna ut med arsl*t att det kommer att bli ett vågrätt taggigt streck någonstans under nivån -xx dBFS, och då säger du att "Jag tror många skulle bli förvånade över att få se hur lågt det ligger i nivå med samma mätmetod" men det intressanta tar du inte upp (eftersom du säkert inte har en aning om det), nämligen hur lågt det hamnar i förhållande till mina exempel.
BertilAlving skrev:Att du själv aldrig någonsin presenterar ett endaste mätdiagram (med undantag av små plottriga frekvenskurvor av högtalare, uppmätta med en teknik som man insåg vara föga användbar efter 1950-talet) måste bero på, vad jag kan förstå och känner till, att du inte ens äger vare sig hårdvara eller mjukvara för att kunna göra några avancerade mätningar. Trots detta pratar och skriver du ständigt om "Alla förstärkare jag mätt på..." och "Jag har kollat på en mängd digitalomvandlare..." och "Jag gick igenom ett stort antal mikrofoner..." och "Tvärtom, mina mätningar visar..." osv.
BertilAlving skrev:Det är inte alls så att jag är känsligare än andra att bli drabbad av din pekpinnemässiga besserwisser-attityd, men däremot är jag inte rädd för att påtala det olämpliga med att agera som du ofta gör och jag är inte heller rädd för att tala om att kejsaren har inga kläder. Så det så!
BertilAlving skrev:Ingvar, ta en funderare över om du verkligen tillför något när du med näbbar och klor försöker visa att du är (som du själv tror) den högst lysande stjärnan på audiohimlen. Jag tycker du och jag har haft en väldigt trivsam relation under många av de tidigare åren, men jag vill nu informera dig om att din allmänna attityd dessvärre inte går i en bättre riktning alltmedan tiden går.
IngOehman skrev:Men skälet till att man ser (tycker sig se) en svag uppförsbacke när man
betraktar vitt brus analyserat med konstant bandbredd på sådan där skala
brukar vara att oftigheten att nå höga toppar är samma per Hz. Det gör
att det sker mycket oftare i det högre registret när man tittar på det på
en log-skala.
IngOehman skrev:Artefakter hos mätprogram är legio.
Morello skrev:Hade en kollega vid namn Arto förut. När han kodade fel sa vi att det blev en artofakt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Artefakter hos mätprogram är legio.
Mja, nu var det jag just beskrev en finess...
Det var ett medvetet val, för i majoriteten av mätningarna man gör är de starka spektrala komponeterna viktigast. Om man ritar ut alla FFT-värden så blir det en enda stor yta, vilket gör det omöjligt att rita flera kurvor ovanpå varandra.
I det här fallet gick det ändå hyfsat, men betänk vad som skulle ha hänt om blå kurva hade legat under röd...
Menmen, smaken är som baken, det den ena tycker är en artefakt tycker andra är bra.
IngOehman skrev:Min poäng är bara att det kanske hade varit bättre att redovisa effektmedelvärdet i varje band och från dessa skapa kurvan. Det hade även givit dig de egenskaper som du söker.
Svante skrev:IngOehman skrev:Min poäng är bara att det kanske hade varit bättre att redovisa effektmedelvärdet i varje band och från dessa skapa kurvan. Det hade även givit dig de egenskaper som du söker.
Nej, det hade ju inte det. Det är ju inte bara brus man tittar på utan även harmonska signaler. Om jag tex är intresserad av att se lutningen på -6 dB/oktav för en sågtandsvåg så syns den utmärkt med metoden jag har valt. Om jag skulle visa effektmedelvärdet så skulle kurvan få en "knäck" när flera deltoner börjar dela på en pixel.
Svante skrev:Det där valet dyker upp stup i ett när man ska visa brus eller periodiska signaler. Och det handlar ju om huruvida signalen är smalbandigare än analysbandbredden eller inte. Varje gång.
Det går liksom inte att komma runt det, det finns inget sätt som är rätt. Man måste bara förstå vad programmet man använder gör.
Isaac skrev:"Ingen" vet hur bra människan kan komma att höra i framtiden, varför inte använda bästa tänkbara i upplösning i förhållande till övrig teknisk utrustning och situation, även om man själv inte hör något.
Är det helt omöjligt att vi i framtiden skulle kunna komma att konvertera PCM-data direkt till en signal anpassad för och till hörselcenter/känselcenter.
Mvh.
chrnee skrev:
Att alla rapporter ute på nätet om hur mycket bättre 24-bitar låter antingen får tillskrivas en bättre master för 24-bitarsutgåvan alternativt placeboeffekten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster