Jo, alltså... Jag skulle vilja ha svar på den nedanstående från Svante.
Svante skrev:Ja, nu har vi nattmanglat, jag, IÖ och några till. Det framstår klart att jag behöver förtydliga min kritik en aning.
Kritiken gäller alltså att testförfarandet inte är transparent. Det går inte för en utomstående bedömmare att avgöra om den statistiska behandlingen är riktig. För mig som akademiker som själv skriver och även granskar vetenskapliga artiklar är det viktigt. Jag vill som läsare, givet oändliga resurser, utifrån beskrivningen av försöket kunna reproducera det och då kunna förvänta mig samma resultat. Det är en av den akademiska världens grundbultar vid skrivandet av vetenskapliga rapporter.
Matematiken för att beräkna statistisk signifikans är inget mysterium, ej heller någon hemlighet. Däremot är det orimligt att LTS har ansvaret att utbilda alla i det.
Förutsättningarna för de tester LTS gjort genom året är mycket enkla:
1. Testning sker blint,
2. Vi rapporterar endast undantagsvis några fynd om de har lägre statistisk signifikans än 99% (och i de fallen gör vi det alltid med detta faktum klargjort i artikeln).
3. Statistisk signifikans räknas ut enligt rådande matematiska lagar.
Den som vill lära sig hur man beräknar statistisk signifikans får göra det själv. Det låter sig inte göras utan att hopskriva en hel lärobok i ämnet. Hur statistik beräknas kan inte sammanfattas i några tabeller, med mindre än att man gör tumregler av det (bara godkänner typfall), och något sådant vill jag inte vara inblandad i, eftersom det skadar detektionströskeln*.
Svante skrev:Men, och det är också viktigt, det betyder inte att den statistiska behandlingen och slutsatserna i LTS tester historiskt har varit felaktiga. Är det så att vi litar på testledarens förmåga att bedömma konfidensen, så är testerna ok. Och kanske kan man tycka att det är rimligt, det är ju ändå ganska mycket annat man måste lita på, som att han verkligen har lyckats med att ordna så att nivåmatchningen ligger inom någon tiondels dB, tex.
Jag vet inte hur du tror att din text tolkas, men du måste inse Svante, att för alla som läser det du skriver är det såhär:
1. Svante är kunnig,
2. Svante är klok,
3. Svante är god,
4. Svante
har varit med på LTS' apparattester,
Allt det ovanstående är ju sanningar. Och det femte elementet är detta:
5. Svante krititserar LTS' apparattester och han säger att man inte
kan räkna ut den statistiska signifikansen från det material som funnits - det vill säga han påstår (med såväl insikt i testförfarandet som i de faktiska utfallen i F/E-lyssningarna) att det har funnits osanningar i MoLt.
Förstår du Svante, att det, givet element 1-4, inte finns något annat sätt att tolka det du skriver, än det jag skriver under 5?
Eftersom du har fel (ja, så är det!) och jag sett att du är ovillig att låta folk få en sannare bild av verkligheten har jag flera gånger ställt dig en fråga - som
varje gång fått stå obesvarad.
Jag har valt att fråga dig istället för att själv svara på frågorna - för jag tycker det är
du som skall säga svaret, inte jag.
Så länge frågan är obesvarad kan man bara dra en slutsats av det du skrivit: Du har med det du skrivit berättat att du inte bara saknar förtroende för att jag tagit mitt ansvar och/eller har förmågan att göra det, och har sett till så att det som stått i MoLt varit garanterat sant och vetenskapligt vederhäftigt.
Du har till och med sagt att det som stått inte varit sant, för påstår jag SS = >99% och det (som du säger) inte går att beräkna signifikansen så är det jag skriver inte sant. Och med detta har du tillintetgjort de >14 års arbete som jag lagt ned på apparattester för Ljudtekniska Sällskapet.
(Det är den enda tolkningen av ditt påstående om att det inte går att beräkna statistiska sigifikansen - vilket du påstått att "man inte kan". Om jag säger att du har fel så blir det en ny oändlighetsdebatt, så det är bättre att du säger det, så är frågan avklarad sen).Nu kommer jag att ställa dig frågan igen (det blir flera frågor denna gång, svara gärna på
ALLA, och helst genom att börja med JA eller NEJ, så ditt svar blir tydligt) och det blir för övrigt antagligen sista gången jag frågar detta:
Du Svante, som varit med på några av LTS lyssningstester, har du NÅGON ENDA GÅNG stött på ett resultat som du vet inte ger en statistisk signifikans om >99%, men som ändå kommit i MoLt och påståtts ha en statistisk signifikans högre än 99%?Eller med andra ord: Finns det någon grund, i form av ett faktiskt fall, för dig att ifrågasätta om jag tagit mitt ansvar att upprätthålla en adekvat vetenskaplig hantering av mätdata?Eller handlar det bara om att just du inte tycker dig kunna bedöma signifikansen på plats, som jag har gjort? (Utöver att jag förstås kontrollräknat i de fall det finnits minsta tveksamhet.) (Denna sista kräver en följdfråga, som jag ställer strax...)
Att ställa dessa frågor känns minst sagt olustigt, eftersom jag ju gör det för att jag vill ha fram att de antydningar/framställningar du kommit med inte varit vad jag tycker är ärliga - utan de har varit avsiktligt färgade (=du har kanske skrivit dem i affekt, med avsikt att skada mig och/eller LTS? Även om du gjort det med en "god" avsikt - nämligen för att få fram en förändring).
Oavsett vilket behöver alla få veta hur det är nu, när affekten (förhoppningsvis) är överspelad.
Jag förstår om frågorna är lika olustiga att svara på också, av samma skäl, men jag hoppas du gör det ändå.
Som en avslutning på detta (jag frågar dig bara så att jag skall slippa påstå något - jag vill ju hellre att
du klargör för dem som läser den här tråden, det som jag vet att de inte vet) så vill jag även ställa en fråga som klargör hur verkligheten sett ut - den verklighet som jag noterat att du inte berättat om spontant.
Jag vill fråga dig detta:
Är det sant att du vid ett antal tillfällen kommit med (enligt dig "svårbedömda") exempel på fall till mig, där jag ombetts att uttala mig om den statistiska signifikansen - och att jag svarat dig ögonblickligen (med antingen ett exakt svar, eller med ">X%")?Är det också sant att du ännu inte har ett enda exempel på att du (efter att ha gått hem och räknat på det hela (och ägna uppgiften din fulla uppmärksamhet)) funnit att mitt ögonblickliga svar varit felaktigt?Kort sagt: Är det riktigt att jag så vitt du känner till ALDRIG har kommit med någon enda felaktig bedömning avseende statistisk signifikans? (Och att jag svarat ögonblickligt, medan du ägnat åtskillig tid på att undersöka om svaren varit riktiga?)
Är glad om du startar dina svar med JA eller NEJ.
Ber om ursäkt för att frågorna är så ledande, men jag skriver dem så för att du inte skall svara på något annat än jag det jag frågar om.
Och igen: Jag ställer dessa frågor, för innan du svarat på dem tror jag faktiskt att det är svårt för dem som läser denna tråd att veta hur de skall tolka det du skrivit.
Efter att anklagelserna om opåliglighet nått dessa nivåer, jag talar då inte bara om det du skrivit, utan även om inlägg från n3mmr, berma med flera, tycker jag det är viktigt att alla får klart för sig vilken sakgrunden är (eller rättare sagt hur obeflntlig den är) för dig att offentligt ifrågasätta pålitligheten. För jag tror faktiskt att de flesta fått uppfattningen att du har någon substans (annan än förtroendebrist) att basera din kritik på.
Svante skrev:Och man ska heller inte glömma att om man tittar på vad alternativen är, med de tester som görs i andra tidskrifter, så är det ingen tvekan om vilket testförfarande som är bäst.
Det gläder mig.
Tror dock att man som läsare lätt uppfattar den formuleringen som:
"Det
är dåligt, men alla andra är ännu sämre".
Vh, iö
- - - - -
*Kan/bör tillägga att jag aldrig har velat ha ansvaret för de här sakerna, men eftersom jag har fått det ändå, så förbehåller jag mig rätten att göra det så bra jag kan - det vill säga inte ändra saker till det sämre bara för att någon har någon ogenomtänkt synpunkt.
Kort sagt: Om någon anser att det skall göras på annat sätt så vill jag:
1. Att den som tycker det skall se ut på något annat sätt är beredd att hålla i ansvaret för det görs på annat sätt.
2. Gärna också se några hållbara argument för det!
(Men det är inte absolut nödvändigt om den som vill göra ändringarna tänker ta ansvaret för arbetet, och stå till svar för metoderna.)
Hur som helst önskar jag LTS lycka till med detta i framtiden.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).