Solros med frön ordnade i 21 spiraler medsols och 34 spiraler motsols ut från centrum framifrån betraktat. Naturen är bäst
Mvh
Peter
Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jag kommenterar inte metadebatten för det förlänger den bara.
IngOehman skrev:Kokböcker brukar inte innehålla så mycket om filter överhuvudtaget,
med notera bara undantag i form av t ex kaffefilter.
Vh, iö
petersteindl skrev:Jag kanske bör nämna att det finns andra typer av spiraler. Här är ett exempel.
Solros med frön ordnade i 21 spiraler medsols och 34 spiraler motsols ut från centrum framifrån betraktat. Naturen är bäst![]()
Mvh
Peter

jonasp skrev:IngOehman skrev:Kokböcker brukar inte innehålla så mycket om filter överhuvudtaget,
med noterbara undantag i form av t ex kaffefilter.
Vh, iö
Åjo!
http://www.amazon.com/Loudspeaker-Desig ... 1882580109
paa skrev:Svante skrev:aisopos skrev:Ett första ordningen filter (6dB/okt) är väl alltid ett butterworth ?
Ja. Och Bessel, och Chebychev.
Ett första ordningen filter kan bara ha en enda typ av överföringsfunktion. Det enda som kan skilja är brytfrekvensen.
De olika filtertyperna (butterworth, bessel, etc) är olika sätt att optimera tonkurvan för filtret, exklusive brytfrekvensen. För första ordningens filter finns inget kvar att optimera och alla filter blir lika. Till och med ett första ordningens Svantefilter måste vara likadant.
Men hur blir första ordningens seriefilter då?
aisopos skrev:Ett chebychev sägs ju dela brantare och med mer rippel i passbandet.
Så ett 1'a ordningens chebychev delar brantare och med mer rippel än en ett 1'a ordningens butterworth?
Eller var det också en tumregel jag ska kasta?
(Jag har inga tummar kvar ...)
IngOehman skrev:Svante skrev:I kokboksfiltervärlden är det rätt klart att udda ordningens filter ska vara butterworth och jämna ordningens filter ska vara kvadratiskt Butterworth (=Linkwitz-Riley). Det är enda sättet* att få |H(jw)|=1, alltså att alla frekvenser kommer igenom lika starkt.
Ingalunda!
Det vill säga, med reservation för att jag inte missförstår dig.
Det finns faktiskt ett oändligt antal kombinationer av filter som tillsammans
(summerade) ger en rak tonkurva.
För varje filterhalva finns det dessutom oändligt många filterhalvor som det
går att kombinera med - och få rak tonkurva!
Även om man förutsätter att filtrets halvor är symmetriska med varandra
(vilket det väl egentligen inte finns skäl att förutsätta) så finns det dock
andra sorts filter än de du nämnde, som tillfredsställer att |H(jw)|=1.
Igen - sagt med reservation för att jag kan ha missförstått eller missat
något av det du skrev.
Vh, iö
Svante skrev:*Om flankerna i filtret ska motsvara filtrets ordningstal, dvs att ett 4:e ordningens filter ska luta med 24 dB/oktav i spärrbanden i båda filtergrenarna.
IngOehman skrev:jonasp skrev:"Computers are useless. They can only give answers" - Pablo Picasso
Förbaskat klokt sagt av honom!
IngOehman skrev:Du kan till och med ställa frågor till en sten.
Utmaningen är att skapa de viktiga frågorna.
Vh, iö
Svante skrev:Spänningsdelare för växelspänning, 1:a ordn LP, RC-filter:
- Kod: Markera allt
----
-----| |--------+----------
---- |
R |
|
-------
U1 C U0
-------
|
|
|
|
-------------------+----------
U0/U1=Zc/(Zr+Zc)=(1/jwC) / (R+1/jwC) =1/(1+jwRC)
Svante skrev:Ett andra ordningens delningsfilter:
^^^
------ --------+------+---------
L | |
| |
| -
------- | |
U1 C | | R Ul
------- | |
| -
| |
| |
| |
-----------------+------+---------
Ul/U1=
=((1/jwC)//R) / (jwL + R//(1/jwC))=
=...=
=1 / ( 1 + jwL/R - w²LC)
Det kan kanske vara en fördel, det är inte alltid jag vill att allt skall summera till 1. Målkurvan kan vara nåt annat än ett rakt streck.Svante skrev: En HP och LP chebychev summerar inte till 1.
phon skrev:Det kan kanske vara en fördel, det är inte alltid jag vill att allt skall summera till 1. Målkurvan kan vara nåt annat än ett rakt streck.Svante skrev: En HP och LP chebychev summerar inte till 1.
^^^
L | |
| |
| -
------- | |
U1 C | | R Ul
------- | |
| -
| | |
R2 | | |
| | |
| <
< < L3
L2 < <
< |
| |
\
\____________paa skrev:phon skrev:Det kan kanske vara en fördel, det är inte alltid jag vill att allt skall summera till 1. Målkurvan kan vara nåt annat än ett rakt streck.Svante skrev: En HP och LP chebychev summerar inte till 1.
Vilket är den viktigaste avvikelsen från ett rakt streck på målkurvan, skulle du säga?
Martin skrev:Man kan ju också, även om de är akademiskt intressanta, frångå specialfallen lustiganamnfiltrena och justera på fri hand.
Martin skrev:
^^^
L | |
| |
| -
------- | |
U1 C | | R Ul
------- | |
| -
| | |
R2 | | |
| | |
| <
< < L3
L2 < <
< |
| |
Ul/U1=
=((1/jwC+R2+jwL2)//(R+jwL3) / (jwL + (R+jwL3)//(1/jwC+R2+jwL2))
Martin skrev:
\
\____________
Du måste hålla med om att de är alla döpta efter herrar med lustiga namn. Finns många tillämpningar för sådana filter rakt av, men i många fall kan de behöva justeras och finputsas efter andra önskemål, löptidsfasskillnad mellan element kan vara en sådan.Morello skrev:Martin skrev:Man kan ju också, även om de är akademiskt intressanta, frångå specialfallen lustiganamnfiltrena och justera på fri hand.
"Lustiganamnfilter" låter lite respektlöst.![]()
Har du verkligen studerat dessa filter och förstått vad som kännetecknar dem?
IngOehman skrev:- - - - -
....
STEREOSYSTEMFEL*
...
*För den konstruktör som förstår dem/bryr sig om dem/tror på dem.
Jocke skrev:Martin skrev:
^^^
L | |
| |
| -
------- | |
U1 C | | R Ul
------- | |
| -
| | |
R2 | | |
| | |
| <
< < L3
L2 < <
< |
| |
Ul/U1=
=((1/jwC+R2+jwL2)//(R+jwL3) / (jwL + (R+jwL3)//(1/jwC+R2+jwL2))
Antar att R och L3 i det här fallet är elementets impedans.Martin skrev:
\
\____________
Undrar varför jag inte kan spåra L2 i kurvan...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster