Lite förenklat man kan säga att problemet med det aktuella fallet är att vi inte vet vad vi behöver veta för att kunna räkna på fallet.

Då går det inte att räkna på.
DQ-20 skrev:Jag tycker poängen är att man kan ge fan i att räkna när det saknas så pass mycket viktig information och Bayes har inte så mycket att göra med det du skriver. En "prior" skulle i detta fall gälla själv sakfrågan: hur stora är mina förväntningar på att de som ligger i just den här brunnen är judar INNAN jag tittar på bevisen. Posterior är vad jag tror när jag titta på bevisen. Är min tro stark åt ena eller andra hållet och de empiriska bevisen är inkonklusiva så får min "prior" stort genomslag på min "posterior". Vilket är som människor brukar bete sig. Det var därför Laplace menade att statistik var "förnuftets matematik".
/DQ-20
Exakt!
Svante skrev:Jadå.
Det jag invände emot var att de i programmet gjorde ett resonemang med 5% av icke-judar och 30% av judar hade genen och att de tog det som att det var nära säkerställt att personerna var judar. Jag punkterade det genom att invända att om judar utgör 1% av befolkningen, vilket är mer än vad det framställdes som i programmen så är (med endast dessa indata) sannolikheten mycket liten att de var judar.
Och jag envisas med att hävda att det inte går att räkna ut någon sannolikhet.
Det är som det är, och det de data vi har visar är att vi faktiskt inte vet hur det är trots att det är på ett visst sätt (det kan vara 100% judar, eller 0 % judar, eller vad som helst däremellan), och därmed ipso facto heller inte kan säga hur sannolikt det är att det är si eller så.
Svante skrev:Jag invände alltså mot retoriken/bevisföringen, jag försökte inte primärt räkna ut en hållbar sannolikhet. Ska man räkna behöver man bättre indata. Jag misstänker att det som behövs inte finns.
Bra sagt där på slutet, men har du glömt att du ändå gjorde just det som du säger att du inte försökte göra?
Strunt samma - bra att vi är överens om att det inte går att räkna med dessa indata.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).