adzer skrev:Richard. Finns det en enda sak som folket på faktiskt har rätt om i din mening?
Du kan inte dra alla faktisktmedlemmar över en kam.
Moderator: Redaktörer
Richard skrev:adzer skrev:Richard. Finns det en enda sak som folket på faktiskt har rätt om i din mening?
Du kan inte dra alla faktisktmedlemmar över en kam.
chrnee skrev:Nej, de flesta ljudtekniker utanför faktiskt.se är rörande överens om att 24 bitar/ 192 khz låter hörbart bättre, om det kompenseras för exakt lika volym och om det är samma mixning som jämförelsen 16 bit/ 44.1 khz.
chrnee skrev:chrnee skrev:Nej, de flesta ljudtekniker utanför faktiskt.se är rörande överens om att 24 bitar/ 192 khz låter hörbart bättre, om det kompenseras för exakt lika volym och om det är samma mixning som jämförelsen 16 bit/ 44.1 khz.
Finns det några blindtest gjorda under de förutsättningarna som visar på om dessa ljudtekniker verkligen kan avgöra skillnaden? Annars tycker jag faktiskt inte sådant "tyckande" är så mycket värt...
chrnee skrev:Richard skrev:Nej, de flesta ljudtekniker utanför faktiskt.se är rörande överens om att 24 bitar/ 192 khz låter hörbart bättre, om det kompenseras för exakt lika volym och om det är samma mixning som jämförelsen 16 bit/ 44.1 khz.
Finns det några blindtest gjorda under de förutsättningarna som visar på om dessa ljudtekniker verkligen kan avgöra skillnaden?
Annars tycker jag faktiskt inte sådant "tyckande" är så mycket värt...
Jag tror många underskattar placeboeffekten och att man faktiskt kan höra saker ibland bara för att man vill höra dem...
Richard skrev:Jag rekommenderar dig därför att lyssna själv. På ett diskussionsforum om hifi kan vad som helst påstås. Om du misstror majoriteten av sveriges ljudtekniker så är det enda du kan göra att undersöka saken själv.
chrnee skrev:Richard skrev:Jag rekommenderar dig därför att lyssna själv. På ett diskussionsforum om hifi kan vad som helst påstås. Om du misstror majoriteten av sveriges ljudtekniker så är det enda du kan göra att undersöka saken själv.
Jag misstror ingen. Man hör det man hör, men jag blir ändå nyfiken på om ett blindtest skulle överensstämma med vad folk (ljudtekniker eller ej) tror sig höra... Jag är inte en person som tror på auktoriteter och blir inte övertygad av formuleringar som "majoriteten av sveriges ljudtekniker tycker" etc...
Richard skrev:Ett blindtest säger enligt min mening nästan ingenting om hur det låter. Det kan bli placebo åt båda hållen. De som lyssnar kan ha inställningen att det inte går att höra någon skillnad innan testen, och då blir det ett nollresultat.
Richard skrev:Det krävs en bra anläggning för att höra skillnad på sämre, samt bättre.
chrnee skrev:Richard skrev:Ett blindtest säger enligt min mening nästan ingenting om hur det låter. Det kan bli placebo åt båda hållen. De som lyssnar kan ha inställningen att det inte går att höra någon skillnad innan testen, och då blir det ett nollresultat.
Om det vetenskapliga utvalet består av personer som påstår sig kunna höra skillnad så får du väl inte det problemet...?
Richard skrev:Eftersom jag ö.h.t. Inte tror på blindtester eftersom alla effekter av dem inte kommer fram så bra som en långtidslyssning, så rekommenderar jag dig att testa själv.
Richard skrev:chrnee skrev:
Att alla rapporter ute på nätet om hur mycket bättre 24-bitar låter antingen får tillskrivas en bättre master för 24-bitarsutgåvan alternativt placeboeffekten?
Nej, de flesta ljudtekniker utanför faktiskt.se är rörande överens om att 24 bitar/ 192 khz låter hörbart bättre, om det kompenseras för exakt lika volym och om det är samma mixning som jämförelsen 16 bit/ 44.1 khz.
Jag påstår att man oftast kan höra skillnaden direkt om du har en god anläggning. Det är ingen placeboeffekt.
Richard skrev:Om du misstror majoriteten av sveriges ljudtekniker så är det enda du kan göra att undersöka saken själv.
Jocke skrev:Man kan höra skillnad på all bearbetning oavsett om det är mellan olika format eller om det handlar om hur signaler summeras. Bearbetning av data kan göras på olika sätt med samma resultat... nästan!
Piotr skrev:Jocke skrev:Man kan höra skillnad på all bearbetning oavsett om det är mellan olika format eller om det handlar om hur signaler summeras. Bearbetning av data kan göras på olika sätt med samma resultat... nästan!
Vet inte om du skojar eller inte men det är iaf. ett falskt påstående. Tvärtom kan du göra enormt mycket med ljud som syns i mätningar men som inte kan detekteras med hörseln.
/Peter
Piotr skrev:Jo, självklart finns det saker och ting man hör skillnad på, det har det nog aldrig varit något tvivel om.
Vad det gäller mp3 är jag helt nöjd med det resultat som Lame ger och har därför aldrig jämfört med andra konverterare.
/Peter
Piotr skrev:Rickard, det är är old news.
Om du inte klykat det än så handlar det om pengar, dels att sälja en ny spelare som ingen egentligen behöver och naturligtvis att få sälja hela sin katalog ännu en gång.
NY är en husgud här när det gäller musik men när det gäller audio engineering så kanske han inte står så högt i kurs..
Jag tror inte NY deltagit i korrekta vetenskapliga lyssningstester och hans påstående att CD är för dåligt är rent trams.. i synnerhet när det gäller mycket av just hans egen musik.
Han körde samma snack för 15 år sen sisådär när DVD-A och SACD var på g.
/Peter
Richard skrev:Piotr skrev:Rickard, det är är old news.
Om du inte klykat det än så handlar det om pengar, dels att sälja en ny spelare som ingen egentligen behöver och naturligtvis att få sälja hela sin katalog ännu en gång.
NY är en husgud här när det gäller musik men när det gäller audio engineering så kanske han inte står så högt i kurs..
Jag tror inte NY deltagit i korrekta vetenskapliga lyssningstester och hans påstående att CD är för dåligt är rent trams.. i synnerhet när det gäller mycket av just hans egen musik.
/Peter
Men han har ju kontrakt med de tre största bolagen och återutgivning av 8000 äldre skivor i ett nytt high resolution format ?
Detta kan absolut bli något !
Många är väldigt missnöjda med cd- ljudet och allmänt känt gillar ju de flesta vinylen bättre, kan de åstadkomma något liknande med detta så blir det intressant.
Piotr skrev:Richard skrev:Piotr skrev:Rickard, det är är old news.
/Peter
Men han har ju kontrakt med de tre största bolagen och återutgivning av 8000 äldre skivor i ett nytt high resolution format ?
Ja..?Detta kan absolut bli något !
Det betvivlar jag starkt. SACD och DVD-A slog aldrig och om man vill ha hirez så finns ju redan FLAC som är öppet för smartphones och datorer.Många är väldigt missnöjda med cd- ljudet och allmänt känt gillar ju de flesta vinylen bättre, kan de åstadkomma något liknande med detta så blir det intressant.
Eller så är det så att många som inte förstår skillnaden mellan mastring och apparater för återgivning är missnöjda.
Det nya från NY/Pono kommer garanterat inte ändra på detta då det ju blir "bra CD-ljud" och inte "Vinylljud".
/Peter
Richard skrev:mp3 tjänas det inga pengar på.
Richard skrev:Eftersom jag ö.h.t. Inte tror på blindtester eftersom alla effekter av dem inte kommer fram så bra som en långtidslyssning, så rekommenderar jag dig att testa själv.
Svante skrev:Richard skrev:Eftersom jag ö.h.t. Inte tror på blindtester eftersom alla effekter av dem inte kommer fram så bra som en långtidslyssning, så rekommenderar jag dig att testa själv.
Hur många gånger ska vi behöva säga till dig att det inte finns något som hindrar att man gör en långtidslyssning blind?
.
sprudel skrev:Svante skrev:Richard skrev:Eftersom jag ö.h.t. Inte tror på blindtester eftersom alla effekter av dem inte kommer fram så bra som en långtidslyssning, så rekommenderar jag dig att testa själv.
Hur många gånger ska vi behöva säga till dig att det inte finns något som hindrar att man gör en långtidslyssning blind?
.
Fast det blir lite besvärligare än de vanliga LTS-lyssningarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster