Svante skrev:Jag är benägen att hålla med Morello här, förr kunde det ju stå vettiga saker i reklamen. Det fanns tom någon lag som sade att det som står i reklamen skulle vara sant. Den är väl bortkollrad av nån EU-anpassning nu, kan jag tro. Handelshinder, eller nåt.
Nä, det har aldrig funnits någon lag att det som står i en annons ska vara sant. Däremot får man inte ljuga eller snacka skit om sina konkurrenter. Man får inte heller göra direkta påståenden som man inte har belägg för. Tex "Detta schampoo eliminerar mjäll". Ja, om det nu inte gör så förstås. Det gäller fortfarande.
Utom för reklam om politik eller partier. Där gäller inte marknadsföringslagen. Påstår jag att min tvål förebygger handsvett kan jag bli fälld om jag inte kan påvisa funktionen. Om jag på en valaffisch säger att jag ska genomföra nåt program och sedan inte gör så trots valvinst och makt att genomföra förslaget - så händer nada. Jag får inte ljuga om en tvål men däremot om vårt lands skötsel.
Svante, "förr" kunde det stå vettiga saker i reklamen, jovisst. Det kan det idag också. Även förr kunde det stå totalt galna saker i reklamen, precis som idag. Någon som minns hur det gjordes reklam för radioaktivitet som botemedel för allehanda krämpor? Ormolja? Gummiband att hänga under bilen för att undvika åksjuka?
Men av någon märklig anledning är det OK för diverse sk experter att uttala sig om ditten och datten och lura folk äta det ena eller det andra, eller låta bli att äta det ena eller det andra, experter (ofta professorer och andra potentater på våra högskolor) uttalar sig om saker som senare visar sig vara helt galet. Här gäller inga marknadsföringslagar minsann. Hur fel man än har.
Vi har åsiktsfrihet, den gäller även representanter för företag. Så länge de som hävdar något inte arbetar under falskt flagg kan vi andra bedöma deras utsago med hänsyn till deras bakgrund. Självklart bedömer jag en rektors uttalande om vårt skolsystem annorlunda än om en fd elev hyser åsikter. Dvs jag försöker värdera åsikterna med hänsyn till deras (bedömmda) erfarenhet och bakgrund. Så gör man givetvis med reklam också. Man vet (eller borde veta) att det är en partsinlaga från någon som talar i egen sak. Om en uppfinnare av "nåt" beskriver sin skapelse ska man också vara medveten om att det är en partsinlaga. Precis som när någon beskriver sig själv vid en jobbintervju.
Nä, fan, det var inte bättre förr.
/ B