Bill skrev: Alltså, det är inte alls säkert att det är den fysiska lyssningsvinkeln som är det enda avgörande. Det kan finnas massor med faktorer som man inte ens tänker på....
IÖ skrev:
Inte alls!
Det är väl självklart att man tänker på alla dessa saker (och många, många fler!). Vad man inte bör göra däremot är att ojja sig och antyda att; huganemej - det är så komplicerat så uj vad omöjligt det är att veta någotiiiing!
Med en sådan attityd kommer man ingen vart, utan blir kvar i känslan av att problemet är subjektivt och inte lösbart på ett sådant sätt att man kan veta att man hittat rätt efteråt*.
Jag säger: Visst har det subjektiva ingredienser, men alla komplexa lösningar går att finna om man bara klarar att reda ut alla enskildheters vägningar!
Allt det du nämner (och mycket mer än detta) bör man självklart kartlägga och hantera på ett rationellt sätt. De flesta av de saker du nämner är faktiskt sådana saker som bör hanteras som oberoende parametrar, det vill säga: Om de blir allvarligt inverkande parallellvariaber i ett rum så beror det på att man inte hanterat dem varken tillfyllest eller disparat från huvudproblemet! (Vilket man borde ha göra - och alltid har gjort när man skapar en välkontemplerad akustisk lyssningsmiljö.)/quote]
Bill svarar:
Nä. Det är inte ofta du är ute och cyklar, men med tanke på den kyligare årstiden tycker jag du ska ta på dig handskar...
1) Det är INTE alls självklart att man tänker på alla de variabler som kan störa "graderna". Att DU tänker på dem betyder inte att gemene man gör så.
2) Lika fel har du i antagandet om att det hela är så komplicerat att man hellre inget gör åt problemet än att man anstränger sig att möblera för bättre ljud. Vem har påstått detta? JAG oojar mig i alla fall inte över min okunskap utan gör det bästa jag kan....
3) Nix. Jag har ingen "attityd". Jag bara menar (i all anspråkslöshet) att man inte ska tro att en förflyttning av högtalarna, i sidled med en decimeter, är det ENDA som kan tänkas påverka ljudet. För det är vad som diskuteras i denna, och en närstående tråd, nämligen vinkeln i en tänkt högtalaruppställning. Diskussionen om 23 eller 23,5 grader låter "bäst" är ju synnerligen ointreesant om man inte beaktar övriga variabler - eller?
/ B