dämpa vibrationer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-12-24 11:30

Isidor - finns det någon tanke bakom 2 st 12 mm? Är det för att det blir bra nog då, eller anser du båda bör vara lika tjocka? Instinktivt skulle jag vilja ha olika tjocklekar på dem... (vad nu nästa tjocklek kan vara? 15?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-12-24 14:56

dga2 kostar ca 600 kr exklusive moms för 12 kg. alltså cirka 900-1000 kr med moms plus frakt (ASG). Han på swedac är väldigt trevlig och lätt att ha och göra med. "vi" högtalarbyggare är en känd kundgrupp också så det hela är väldigt avslappnat. Enklaste om man inte har företag är att man betalar in på deras postgiro och sen så skickar han grejjorna. Inga postavgifter elelr annat bara frakt. Väldigt smidigt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-25 18:39

Hej!
Jag ska tillverka sandwichlådor till ATC-basar i början av januari. Har av "instruktören" A. Sagren blivit rekommenderad urethanegummibaserad massa istället för swedacs lim, samt att även själva lådan ska fogas ihop mjukt. Den sista punkten är jag osäker på och ber att få återkomma med besked...

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-12-25 22:09

Nattlorden,

Samma tjocklek i täckskikten är viktigt för att förlusterna skall bli så höga som möjligt. Med denna konfiguration hamnar det viskoelastiska skiktet i skjuvcentrum som sig bör. Man måste komma ihåg att sandwichen i hela det intressanta frekvensområdet böjsvänger som en enhet - dämpskiktet är enbart där för att höja förlusterna, inte för att vibrationsisolera. Sedan kan man naturligtvis tänka sig andra tjocklekar och även andra material än MDF i täckskikten. 2x12 mm MDF är dock gott nog även för den mest ambitiösa konstruktion man kan tänka sig.

Kraniet,

Bra pris för större kvantiteter m.a.o. 12 kg lär räcka ganska långt. Swedac brukar helst vilja sälja lite större mängder. Själv har jag aldrig handlat privat därifrån, bara i professionella sammanhang.

patrikf,

Visst kan det fungera bra med en polyuretanbaserad produkt också om den är av rätt typ. Skillnaderna blir dock i sammanhanget marginella och man bör vara försiktig med polyuretanbaserade limmer eller "klet" rent arbetsmiljömässigt.

För övrigt vill man garanterat inte ha elastiska fogar i lådan. Om någon påstår något annat får han nog vara så vänlig och presentera en omfattande utredning om varför detta skulle vara att föredra, inkluderande beräkningar och mätresultat. Ingen seriös ingenjör skulle nämligen föreslå detta. Elastiska fogar ger upphov till klart lägre resonansfrekvenser med därpå följande högre ljudeffektavstrålning och koncenterar även vibrationsenergin till baffeln, vilket ger högre hörbarhet.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-26 03:03

Isodor, jag ska klargöra det hela, det är som sagt var eventuellt ett missförstånd från min sida!

Föregående

Återgå till Teknikforum