7hz!!..hur är det möjligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-15 23:32

BB skrev:Kan det...? Ja det kan det! Fort som f-n ner i mätlabbet. På med mätmicken! (Plus hörselskydd förstås!)
Med reservation för att micken mäter som en tomte (en svindyr B&K), noterar vi amplituder redan vid mickens mätgräns som indikerar att vi just då är exponerade för 120dB åtminstoned vid 16Hz, förmodligen mer neråt...
Mvh //BB

Gör hörselskydd eller inte någon större skillnad när det handlar om generering av illamående och panikkänslor p g a infraljud?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 23:44

Morgan skrev:Ni hade tur att långtradaren inte råkade prestera den legendomsusade "bruna tonen"... :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note
Urban Legends är underbara ibland.

Just for fun :)

Hittade nedanstående på FOI:

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____794.aspx

"Akustiska vapen
Som exempel på akustiska vapen kan nämnas infraljudsvapen. Infraljud är ljudvågor med så låg frekvens (under 20 Hertz), att det mänskliga örat inte kan uppfatta dem - man kan alltså inte höra infraljud. Däremot vet man, att människan kan påverkas av infraljud på andra sätt. Ett exempel är det infraljud som en väderfront föregås av. När en sådan front rör s ig genom atmosfären, bildas infraljud framför den, som bogvågen framför ett fartyg. Detta infraljud k an nå oss något dygn innan själva fronten kommer fram, och det finns de som anser, att den väderkänslighet som vissa människor känner av i form av t ex trötthet och huvudvärk något dygn eller några timmar för e ett hastigt omslag i vädret, beror på infraljudet , som föregår fronten.

Infraljud bildas också av vissa maskiner och har ibland ansetts vara ett hälsoproblem inom industrin. Infraljud kan färdas lång a sträckor utan att det dämpas nämnvärt. Vattenkraftverk, t ex i Norrlandsälvarna, bildar under vissa omständigheter ett kraftig t infraljud (upp till 1 megawatts effekt), som har kunnat registreras i atmosfären på upp till 500 km avstånd från kraftverken.

Akustiska vapen finns som prototyper. De finns i form av fordons- eller helikoptermonterade vapen och som handburna ”akustiska gevär”. Man har även gjort försök med akustiska ”staket” för att avspärra markområden eller byggnader.

Ljudvågorna från akustiska vapen kan påverka innerörats hårceller och ge yrsel och illamående, ungefär som åksjuka. Vissa frekvenser och intensiteter av ljudvågor kan åstad- komma resonanssvängningar i inre organ som kan leda till smärtor, kramper och till och med i vissa fall döden. Effekterna på kort och lång sikt på de olik a organen i kroppen och på de celler, som bygger upp dem, är i princip helt okända, liksom eventuella effekter på de enskilda cellernas olika beståndsdelar."

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-15 23:45

Kan bekräfta att det där med illamående inte är ovanligt, men jag känner inte till några studier som visat att det är speciellt farligt, om vi talar om rimligt kortvariga exponeringar.

Jag har exponerat mig själv för >135 dB hela registret 5 - 20 Hz, och jag har inte tagit någon skada av det, tror jag... :oops:

Tycker snarare att det var en rätt fascinerande upplevelse! :P

Jag mådde inte ett dugg illa, och inte fick jag panik heller. 8)

Kanske är det väldigt personberoende, och kanske är det dessutom så att det är delvis ett psykologiskt fenomen (att en stor del av obehagskänslorna beror på att man inte vet vad det är).
Denna parameter fanns ju inte alls med när jag gjorde det, eftersom jag stod med händerna på frekvens- och volymratten, och inte blev ett dugg överraskad av att det hände saker när jag vred på rattarna. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Även om hörseln bör förskonas från ljudtryck om 135 dB vid lite högre frekvenser, är 135 dB trots allt bara lite mer än en tusendel av en atmosfär. :o

Därför inte så märkvärdigt när de försiggår under 20 Hz, de små modulationerna.

Vädersystement hög- och lågtryck som vi exponeras för är väsentligt mycket högre ljudtryck - och vid väsentligt mycket lägre frekvenser dessutom... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-15 23:56, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 23:48

Lust skrev:
BB skrev:Kan det...? Ja det kan det! Fort som f-n ner i mätlabbet. På med mätmicken! (Plus hörselskydd förstås!)
Med reservation för att micken mäter som en tomte (en svindyr B&K), noterar vi amplituder redan vid mickens mätgräns som indikerar att vi just då är exponerade för 120dB åtminstoned vid 16Hz, förmodligen mer neråt...
Mvh //BB

Gör hörselskydd eller inte någon större skillnad när det handlar om generering av illamående och panikkänslor p g a infraljud?

Bra fråga!

Det kraftigaste sorten av mekaniska hörselskydd ger åtminstone delvis ett skydd mot inkommande lufttrycksskilnader som annars skulle nå trumhinnan ograverat.

Dock torde en hel del av energin gå direkt via skallbenet...

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-15 23:54

IngOehman skrev:Kanske är det väldigt personberoende, och kanske är det dessutom så att det är delvis ett psykologiskt fenomen (att en stod del av obehagskänslorna beror på att man inte vet vad det är).
Vh, iö

Tror att det ligger väldigt mycket i vad du säger att det kan vara personberoende Ingvar... Jag skulle nog inte klara att exponeras för de ljudtryck/frekvenser du gjorde... Fast å andra sidan, under kontrollerade betingelser... Hm..

Mvh //BB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-16 00:01

Jag tänker på att ni, när ni sprang ned i källaren den andra gången - och då hade visshet om ursprunget - kanske inte kände er ens tillnärmelsevis lika illa till mods?

Eller?

Om så är fallet tror jag att en del av obehaget kan ha legat i att den första exponeringen dels var ofrivillig, och dessutom skedde utan att ni visste vad tusan det var som hände.

Och: Hur vet du att det inte var 135 dB? Jag tänker på att den där mätmikrofonen ju kanske användes utanför sin bandbred... :wink:

Vh, iö

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-16 00:57

Jag har suttit i en bil i drygt 147dB med hörselskydd och jag tycker det var otroligt fascinerande samtidigt som det var rätt obehagligt.. Vet inte exakt vid vilken frekvens det var 147 dB eftersom mätmanicken bara registrerade maximalt ljudtryck ca 20 cm framför mig, men baslådan som användes var nog avstämd nånstans vid 45Hz.. Det kördes allehanda svep och vanlig musik så jag antar att det var under nåt av svepen som högsta noteringen gjordes.. Minns att det även med subsonicfilter aktiverat under 25Hz var rätt kraftigt ljud under denna frekvens..

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2007-01-16 01:21

Det är inga fantasier från min sida, jag har 2st EV 30W och lyssnar på dem!
Jag spelar aldrig högt och så jag vet det finns inte så mycket information på skivorna under 22 Hz!
visa kyrkoorglar kan gå ner till 16 Hz och jag har hört att det finns några som går ner till 8 Hz och de finns inspelade på CD!
Men, jag har varit några gånger och lyssnat på ett fullsize hornsystem och för skoj spelades några riktig lågbassiga skivor!Det var upplevelse!Jag har inte fått nåt skada för det!
Det är skoj att lyssna på mina högtalare min gula Alfasud inspelade med en stereo mikrofon och DAT, inifrån, med sin boxer motor på 7.500 tusen varv på treans växel och sportluftfilter, komplett Ansa avgas system och 40or Dellortos! Eller skivan "in to the red"
Boys med vanliga högtalare, släng er i väggen!!
Spiros

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2007-01-16 01:25

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-16 01:47

alfasud skrev:Det är inga fantasier från min sida, jag har 2st EV 30W och lyssnar på dem!
Jag spelar aldrig högt och så jag vet det finns inte så mycket information på skivorna under 22 Hz!
visa kyrkoorglar kan gå ner till 16 Hz och jag har hört att det finns några som går ner till 8 Hz och de finns inspelade på CD!

Då tror jag kanske att det är min (eller rättare sagt Bertil Hellstens) "pervers piporgel" du tänker på. :wink:

Den har ju med min försorg spelats lite varstans runt världen, och blivit smått berömd... Inte minst i England. :oops:

Men, jag har varit några gånger och lyssnat på ett fullsize hornsystem och för skoj spelades några riktig lågbassiga skivor!Det var upplevelse!Jag har inte fått nåt skada för det!

Sådana system kan inte flytta mer än en bråkdel av det som riktigt stora basreflexsystem förmår. Det mest ljudtryckskapabla jag exonerat mig för kan flytta 80 liter luft topp-till-topp! Försök åstadkomma med med horn...

Självklart går det också, allting går ju, men horn är ett världigt volymineffektivt sätt att åstadkomma ljudtryck. Det är därför de fungerar bäst när våglängderna är rimligt korta, för då är ju en stor grej ändå rätt liten, så att säga. :wink:

Jag tror jag talar rimligt sant om jag säger att vi för 80 liter luftförflyttning vid 16 Hz, talar om ett horn med en mynningsdiameter om sisådär 7 meter, och om man kan tänka sig ett drivelement på nära 30" behöver det "bara" vara cirkus 30 meter långt. :o

Volymen blir nog närmare trehundratusen(!) liter. 8O

För utomusbruk blir det dock en annan femma, för då handlar det inte riktigt på samma sätt om att flytta luftvolymer, utan mera om att "skapa ljudtryck där någon står och lyssnar", vilket ju kan var rätt långt brot. Hornets riktiverkan (om det är fullsize på riktigt) är då märkbar och sålunda potentiellt fördelaktig, även vid 16 Hz.

Basreflexsystem kan dock fås att prestera riktverkan de med, till och med bättre - bara att sprida dem på en tillräckligt stor yta (B*H).

Vh, iö

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2007-01-16 09:14

Tyvärr herr I Öhman
Fattar inte vad du snackar om, det är i en helt annan vetenskaplig nivå!
Matenatik och beräkningar lämnar jag till ingenjörer väl.......
om man har varit och lyssnat systemet i fråga fattar man att det finns ingen konvetionel låda som kan åstadkomma det! åtmistone en låda som man kan köpa från en hifi butik!
Sen att kvalitet på den berömda orgeln var inte så lång från verkligheten är en anna femma som bassreflex lådor kan inte ens komma i närheten om! Helt klart ljud var också, ingen nämnvärd distortion kunde spåras......
Är det samma skiva vi pratar om, så måste du lyssna från systemet i fråga, du har aldrig hört på samma sätt, trots att du har gjort skivan!
Horn-hälsningar
Spiros

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-16 15:14

Vilken egenresonans har kroppens inre organ?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-16 15:19

Lite mycket info utan faktastöd här :)

alfasud skrev:...om man har varit och lyssnat systemet i fråga fattar man att det finns ingen konvetionel låda som kan åstadkomma det! åtmistone en låda som man kan köpa från en hifi butik! Sen att kvalitet på den berömda orgeln var inte så lång från verkligheten är en anna femma som bassreflex lådor kan inte ens komma i närheten om!....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-16 15:52

IngOehman skrev:

Jag tror jag talar rimligt sant om jag säger att vi för 80 liter luftförflyttning vid 16 Hz, talar om ett horn med en mynningsdiameter om sisådär 7 meter, och om man kan tänka sig ett drivelement på nära 30" behöver det "bara" vara cirkus 30 meter långt. :o

Volymen blir nog närmare trehundratusen(!) liter. 8O

Vh, iö

Dom här är väl något mindre då, men ändå inte direkt små, 9,5 meter långa. Påstås kunna producera som mest 160dB/1 meter med 6,4 kW input. Drivs av 16 st 18-tummare, och påstås ge full effekt från 10Hz. Vad vet jag, byxorna lär väl fladdra iaf. Halva hornen på bild, det under golv.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-16 17:22

IngOehman skrev:Jag tänker på att ni, när ni sprang ned i källaren den andra gången - och då hade visshet om ursprunget - kanske inte kände er ens tillnärmelsevis lika illa till mods?
Eller?

Det är rätt svårt att avgöra så här i efterskott... Vet bara att trycket över öronen var...er... öronbedövande även andra gången :)
IngOehman skrev:Om så är fallet tror jag att en del av obehaget kan ha legat i att den första exponeringen dels var ofrivillig, och dessutom skedde utan att ni visste vad tusan det var som hände.

Touché!
IngOehman skrev:Och: Hur vet du att det inte var 135 dB? Jag tänker på att den där mätmikrofonen ju kanske användes utanför sin bandbred... :wink:

DET lär vi aldrig få veta... :lol:

Mvh //BB

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-01-16 17:32

IngOehman skrev:Kan bekräfta att det där med illamående inte är ovanligt, men jag känner inte till några studier som visat att det är speciellt farligt, om vi talar om rimligt kortvariga exponeringar.

Ingvar,

Kan du bekräfta eller dementera de uppgifter jag har fått mig serverade som indikerar att extremt höga ljudtryck kan åstadkomma näthinneavlossning? (Typ biltävlingar om vem som spelar högst).

Mvh //Bo

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-16 18:50

Jag tror helt seriöst att man kan uppleva större problem än med trumhinnorna om man sätter sig i nån av de värsta tävlingsbilarna i ljudtryck.. http://www.termpro.com/asp/leaderboard3.asp

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-01-16 19:18

hehehe 179,7db lär vara en hel del :) visst är det 80hz sinus dom lirar?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-16 19:21

Haakan_W skrev:hehehe 179,7db lär vara en hel del :) visst är det 80hz sinus dom lirar?

Är inte helt insatt i reglerna nuförtiden men jag antar det är nåt sånt.. Va lite mer sport förut tyckte jag när man skulle lira vanlig musik..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-17 01:51

alfasud skrev:Tyvärr herr I Öhman
Fattar inte vad du snackar om, det är i en helt annan vetenskaplig nivå!

Ok.

alfasud skrev:Matenatik och beräkningar lämnar jag till ingenjörer väl.......

Ok.

alfasud skrev:om man har varit och lyssnat systemet i fråga fattar man att det finns ingen konvetionel låda som kan åstadkomma det!

Jassådu... :roll: Jag är inte säker på hur du definierar ordet "fattar"... :wink:

Det är nog ordet tror du menar. 8)

alfasud skrev:åtmistone en låda som man kan köpa från en hifi butik!

Men det är väl självklart! Vad får dig att tro att jag pratade om några små hifi-lådor? 8O

Sådana brukar ju bara kunna flytta några deciliter luft - vilket är 640 000 gånger mindre akustisk effekt än vad de basreflexsystem som jag talar om, kan avge!

Jag pratar inte om någon i hifi-butiken köpbar lite bokhyllehögtalare, utan om basreflexsystem avsedda att arbeta nedåt 16 Hz, och som kan flytta 80 liter luft. Det sa jag ju - specifikt till och med!

alfasud skrev:Sen att kvalitet på den berömda orgeln var inte så lång från verkligheten är en anna femma som bassreflex lådor kan inte ens komma i närheten om!

Jaha, du säger det... :roll:

Av ditt svar att döma kan jag konstatera att du inte är en expert på basreflexprincipen och dess förmågor och begränsningar. :? Det är ju uppenbart att du tror att det du hört från basreflexlådor är represenativt för vad du tror kan uppnås. :(

Tänk om. Om du bara hört små transistorradioapparter hade du väl inte dragit slutsatsen att det är det bästa man kan uppnå med slutna lådor?

Helt klart ljud var också, ingen nämnvärd distortion kunde spåras......

Ok.

alfasud skrev:Är det samma skiva vi pratar om, så måste du lyssna från systemet i fråga, du har aldrig hört på samma sätt, trots att du har gjort skivan!

Så nu berättar du för mig vad jag inte hört? 8O Både dålig stil och dålig koll tycker jag. :(

Kan berätta att det basreflexsystem jag talar om har både blåst ut ett fönster och fått ett tak att ramla ned*.

Men du har självklart rätt i att det kan vara så att jag (kanske) inte hört det specifika system du talar om. Jag har dock hört MÅNGA hornsystem i mitt liv, även full-size-horn, alltså sådana som varit många tusen liter stora och haft mynningsareor om ett flertal kvadrat meter. Flera av dem har varit inbyggda i källare och liknande. Ett har varit inbyggt under en jättelik scen.

Något ÄKTA fullsize-horn för 16 Hz-bruk har jag dock aldrig varken sett, hört eller ens hört talas om (de blir så stora som jag beskrev i mitt förra inlägg - mynningsdiameter 7 meter, längd >30 meter om mindre än 30"-element skall kunna användas).

Vissa mindre (avkortade och/eller mynningsreducerade) horn kan dock verka såsom kvartsvågspipor i 16-Hz-registret, men eftersom det betyder att de "bara" får vara ~5,5 meter långa, behöver de drivas av MÅNGA STORA baselement, alternativt ha en alldeles för liten mynningsarea, vilket leder till ojämn tonkurva. Hur man än vänder sig... Och dessutom är sådana system inte horn i ordets rätta bemärkelse, utan kvartsvågspipor.

Hur som helst: Jag har alltså hört en hel del även extremt stora hornsystem, och jag hoppas du inte uppfattat att jag sagt att de är okapabla. Jag har ju bara sagt att hornprincipen per fysisk byggvolym kommer illa tillkorta mot ett basreflexsystem vid extremlåga frekvenser.# Ok? :P

Av ditt inlägg att döma har du ingen aning om vad för sorts system jag talar om däremot... :wink:

Vh, iö

- - - - - -

*Skall man vara noga var det faktiskt en MINDRE variant av systemet som fick taket att trilla ned. :o

#Det gör de faktiskt teoretiskt vid även lite högre frekvenser :o , men där är det svårt att jämföra principerna - eftersom de icke-hornsystemen man skulle kunna tänkas vilja jämföra hornsystemen med, av dimensioneringsskäl inte är möjliga att bygga. Simulera dem kan man dock göra, och då finner man att en basreflexlåda även i diskantregistret (om inte materialtekniska limiteringar satte gränsen) vore effektivare är ett hornsystem, vid en given totalvolym! :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-17 02:19

BB skrev:
IngOehman skrev:Kan bekräfta att det där med illamående inte är ovanligt, men jag känner inte till några studier som visat att det är speciellt farligt, om vi talar om rimligt kortvariga exponeringar.

Ingvar,

Kan du bekräfta eller dementera de uppgifter jag har fått mig serverade som indikerar att extremt höga ljudtryck kan åstadkomma näthinneavlossning? (Typ biltävlingar om vem som spelar högst).

Mvh //Bo

Bosse:

Jag har hört talas om det. Kan inte avgöra om det är ett rimligt rykte, men jag håller det inte för osannolikt.

Alla:

Det är ju rätt höga frekvenser de spelar idag sedan reglerna ändrats (och det ger "många" påfrestningar på tid, och inte tillräcklig tid att tryckutjämna kroppens kaviteter). 80 Hz och runt 1/4 atmosfär, och påfrestningarna blir rätt extrema...

Om man betänker att en atmosfär är 100 000 pascal (=N/m), det vill säga ungefär samma tryck som under en vikt om 10 ton med fotarean 1 m^2 - och att en normalmänniskas kroppsyta är just en dryg kvadratmeter - så inser man lätt att 180 dB är som om en vikt om sisådär 2,5 ton modulerades* mot kroppens sammanlagda yta.

Visst tusan lär saker kunna gå sönder. 8)

Vh, iö

- - - - -

*Det vill säga tas ömsom bort, och ömsom dubblerats... 8O

PS. För den som inte riktigt har koll på decibel-begreppet kan säga att 180 dB är en 1000 gånger högre akustisk effekt än 150 dB...

PPS. Man skall dock minnas att fullt vakuum (som nås vid sunusvåg om sisådär 191 dB RMS, vilket gör att ett permanent vakuum är ~194 dB) tål man faktiskt normalt ett litet tag, utan att dö. :o Sci-Fi-filmer där folk exploderar omedelbart när de exponeras för vakuum är inte realistiska. :wink:

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-17 09:01

Jo.. jag kan definitivt säga att disco-dunk i den bilen jag satt var betydlgit obehagligare än många bas-svep som kördes även om troligen ljudnivån var betydligt högre under de långsamma svepen ... Kändes jättejobbigt att andas, och vi var ändå en bra bit från maxvolym på huvudenheten

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2007-01-17 09:24

Ingenjör Öhman....
Du är en rolig typ väl!
Neeejjj
jag vet vad jag talar om, jag är inte mer än en vanlig simpel arbetare som har varit och lysnat en del!
Pratar du för en icke existerade bassreflex system?Eller nån som har byggd ett enda ex i Nevada önken!?Såna har jag ingen åning om, du har rätt!Men jag har lysnat en del stora högtalare byggda efter bassreflex princip!Såna har ingen chans i den (100% existerade horn) som jag pratat om!
Hmmm, om du har läst innan, jag har en 19 kubik meter bassreflex låda med 2stycken Electrovoice 30W element och det kan vara en av de största bassreflex system i Sverige, men basskvalitet snacka vi inte om här och nu!Inget välljudande bass precis, men det har att göra också med rummets begränsningar! Min "sublåda" använder jag när jag vill imponera och när jag lysnar på Monitor i P2! Cool med lite eletronica bass!
My 2cents i din akrobatik i språket......
Hälsningar
Spiros

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-17 09:45

[s]alfasub[/s] alfasud - om du missat vad de system IÖ konstruerat/säljer har för prestanda, så bör du kanske läsa på lite?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-17 10:43

alfasud - inget illa menat, men precis som Nattlorden skriver: Du måste läsa på lite, eftersom du kategoriskt avfärdar något som du inte ens lyssnat på som är synnerligen mera kapabelt än det du själv har.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-17 11:36

Alfasud,

Jag tror inte du kan jämföra din ooptimerade (?) 19 kubikmeter basreflexlåda med system som är gjorda för minimal distrotion och maximal ljudtryckshantering.

Du har helt enkelt inte nog med information, kunskap och marknadsöversikt för att göra dina jämförelser.

Be istället om information istället för att påstå saker så blir det nog bättre :) När du sedan vet vad du skall jämföra med är det ju klart enklare att påstå att någon har fel (eller inse att man kanske hade fel själv) ;)

Du får gärna berätta mer om ditt monster däremot. Hur är subbasen uppbyggt, vad har den för Q-värde, vad är dess maximala beräknade prestanda. Varför monterade du basarna i en gemensam låda, eller sitter de i separata lådor inuti monstersubben? Hur har du hanterat pipresonanser i de (troligtvis) väldigt stora basreflexrören? Vilken lufthastighet har du i porten/portarna?

Vad gjorde att du valde en sub istället för två olika så att du lättare kunde hantera rummets påverkan på basåtergivningen? Det är ju mycket bättre att ha två subbar placerade på olika platser än att ha dem strålande från samma punkt i rummet...

Vänligen
Magnus

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2007-01-17 12:28

Jag har bara hängt 2 30tummare! Öppnat några håll på måfå.
That is!
Inga optimeringar på nåt sätt!
Därför att ljudet är som det är!(har skrivit det innan)!Att jag inte ens försöker att förbättra har att göra med platsen!Om jag hade plats skulle jag bygga fs-horn!
Som sagt, jag är en plattlägare här i Malmö kommun, ingen ingenjör!
Ingenjören Öhman har inte lysnat på det aktuella systemet heller!
Men jag har lysnat en del av hans konventionela högtalare!
Spiros
PS: Vad snackar vi nu?Jag syftar på den berömda mystiska bassreflex lådan!Ett system som ska återge musik eller sinus signal?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-17 13:00

kan ett system inte återge en sinus kan det inte återge något så komplext som musik
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-17 13:32

Det förklarar allt.

Man behöver inte vara ingenjör för att vilja göra något rätt. Även det mest vedervärdiga rummet behöver man ju inte göra saker sämre än det redan är :)

Varför inte fråga folk här om hjälp? Det kan ju faktiskt hända att du får gratisråd som gör ditt system 1000-falt bättre än det är idag... oavsett rum...

ps. Ingvar har nog rätt mycket på fötterna i det han säger.

alfasud skrev:Jag har bara hängt 2 30tummare! Öppnat några håll på måfå.
That is!
Inga optimeringar på nåt sätt!
Därför att ljudet är som det är!(har skrivit det innan)!Att jag inte ens försöker att förbättra har att göra med platsen!Om jag hade plats skulle jag bygga fs-horn!
Som sagt, jag är en plattlägare här i Malmö kommun, ingen ingenjör!
Ingenjören Öhman har inte lysnat på det aktuella systemet heller!
Men jag har lysnat en del av hans konventionela högtalare!
Spiros
PS: Vad snackar vi nu?Jag syftar på den berömda mystiska bassreflex lådan!Ett system som ska återge musik eller sinus signal?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-17 13:46

Hehe, vilken rolig tråd detta va då.

:)

Jag får väl instämma, att jag inte heller hört något bashornsystem som vart kapabelt till några nämdvärda höga ljudtryck. Och jag har hört rätt stora sådanna. Min erfarenhet är att dessa hornsystem klarar en högre output rätt smalbandigt. men ändock att det inte går att jämföra med en basreflex som verkligen "pumpar" luft.

Om man tillämpar lite sund förnuft, hur de två tillvägagångssätten arbetar, så bilr det inte svårt att förstå att hornsystem inte klarar att återge lågbas så som basreflexsystem kan göra. Under 16hz då. Cirka. Efter vad jag lärt mig genom att läsa om det.

Jag bygger ju ett rätt stort bassystem (som kanske blir färdigt år 2200) och det torde väl bli kapabelt att spela bas under 20hz säkert starkare än 120db (underdrift) om jag vill det, men det vet jag ju inte om jag vill. Vill ju itne störa min granne på andra sidan kontinenten för mycket.

:wink:

De bashorn jag hört som vart ganska imponerande ljudtrycksmässigt om man ser till storleken, så rä det väl då de som återger området 45hz - 100hz tämligen kraftfullt. Kraftfullt eftersom de inte alltid ser sådär jätestora ut om man tänker på vilken output de ger.

Hornsystem är väl inte sådär lätt att konstruera, så att höra väldesignade hornsystem hör ju till det mer sällsynta. Men man kan ju välja basreflex istället :D

PS:
jo, jag skrev ju en artikel om Cosmonova förut, och där sitter det då 8st 18" -baselement i en låda (lådor), stor som en liten sommarstuga 8) Det klarade att återge lågbas, rätt ordentligt starkt. Systemet är avstämt för att kunna återge lågbas då det är mest upplevelseframkallande vid fimer o dylikt.

nu får man dock inte spela så starkt på Cosmonova, och systemet går på halvhalvhalvhalvhalvhalvhalvhalvfart hela tiden. Och det visas ingan filmer så som det gjordes för 10 år sedan, som verkligen sätter systemet på prov.

Well well..

Jag tycker det är mer intressant att tala distortion, för avsaknad av någon nämdvärd distortion, vid en ganska stark ljudstyrka, är klart fräsigare än de som återger massor med massor av distortion.

:!:
NN

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum