alfasud skrev:Tyvärr herr I Öhman
Fattar inte vad du snackar om, det är i en helt annan vetenskaplig nivå!
Ok.
alfasud skrev:Matenatik och beräkningar lämnar jag till ingenjörer väl.......
Ok.
alfasud skrev:om man har varit och lyssnat systemet i fråga fattar man att det finns ingen konvetionel låda som kan åstadkomma det!
Jassådu...

Jag är inte säker på hur du definierar ordet "fattar"...
Det är nog ordet tror du menar.
alfasud skrev:åtmistone en låda som man kan köpa från en hifi butik!
Men det är väl självklart! Vad får dig att tro att jag pratade om några små hifi-lådor?
Sådana brukar ju bara kunna flytta några deciliter luft - vilket är 640 000 gånger mindre akustisk effekt än vad de basreflexsystem som jag talar om, kan avge!
Jag pratar inte om någon i hifi-butiken köpbar lite bokhyllehögtalare, utan om basreflexsystem
avsedda att arbeta nedåt 16 Hz, och som kan flytta 80 liter luft. Det sa jag ju - specifikt till och med!
alfasud skrev:Sen att kvalitet på den berömda orgeln var inte så lång från verkligheten är en anna femma som bassreflex lådor kan inte ens komma i närheten om!
Jaha, du säger det...
Av ditt svar att döma kan jag konstatera att du inte är en expert på basreflexprincipen och dess förmågor och begränsningar.

Det är ju uppenbart att du tror att det du hört från basreflexlådor är represenativt för vad du tror kan uppnås.
Tänk om. Om du bara hört små transistorradioapparter hade du väl inte dragit slutsatsen att det är det bästa man kan uppnå med slutna lådor?
Helt klart ljud var också, ingen nämnvärd distortion kunde spåras......
Ok.
alfasud skrev:Är det samma skiva vi pratar om, så måste du lyssna från systemet i fråga, du har aldrig hört på samma sätt, trots att du har gjort skivan!
Så nu berättar du för mig vad jag inte hört?

Både dålig stil och dålig koll tycker jag.
Kan berätta att det basreflexsystem jag talar om har både blåst ut ett fönster och fått ett tak att ramla ned*.
Men du har självklart rätt i att det kan vara så att jag (kanske) inte hört det specifika system du talar om. Jag har dock hört MÅNGA hornsystem i mitt liv, även full-size-horn, alltså sådana som varit
många tusen liter stora och haft mynningsareor om ett flertal kvadrat meter. Flera av dem har varit inbyggda i källare och liknande. Ett har varit inbyggt under en jättelik scen.
Något ÄKTA fullsize-horn för 16 Hz-bruk har jag dock aldrig varken sett, hört eller ens hört talas om (de blir så stora som jag beskrev i mitt förra inlägg - mynningsdiameter 7 meter, längd >30 meter om mindre än 30"-element skall kunna användas).
Vissa mindre (avkortade och/eller mynningsreducerade) horn kan dock verka såsom kvartsvågspipor i 16-Hz-registret, men eftersom det betyder att de "bara" får vara ~5,5 meter långa, behöver de drivas av MÅNGA STORA baselement, alternativt ha en alldeles för liten mynningsarea, vilket leder till ojämn tonkurva. Hur man än vänder sig... Och dessutom är sådana system inte horn i ordets rätta bemärkelse, utan kvartsvågspipor.
Hur som helst: Jag har alltså hört en hel del även extremt stora hornsystem, och jag hoppas du inte uppfattat att jag sagt att de är okapabla. Jag har ju bara sagt att hornprincipen
per fysisk byggvolym kommer illa tillkorta mot ett basreflexsystem vid extremlåga frekvenser.# Ok?
Av ditt inlägg att döma har du ingen aning om vad för sorts system jag talar om däremot...
Vh, iö
- - - - - -
*Skall man vara noga var det faktiskt en MINDRE variant av systemet som fick taket att trilla ned.
#Det gör de faktiskt
teoretiskt vid även lite högre frekvenser

, men där är det svårt att jämföra principerna - eftersom de icke-hornsystemen man skulle kunna tänkas vilja jämföra hornsystemen med, av dimensioneringsskäl inte är möjliga att bygga. Simulera dem kan man dock göra, och då finner man att en basreflexlåda även i diskantregistret (om inte materialtekniska limiteringar satte gränsen) vore effektivare är ett hornsystem, vid en given totalvolym!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).