Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:men det är just det jag inte utgår ifrån. jag har inte "växt upp" med LP på det viset alls.. dock var jag av åsikten att CD var bättre än LP tills jag fick höra skillnaden..
mattepatte skrev:Men du kanske har växt upp med rör och vinylpåverkade ljudideal i form av dina föräldrar och musiker och deras musik etc. som valt en viss färgning p.g.a. detta.
subjektivisten skrev:Så istället för att komma med påstående om VARFÖR folk gillar t ex vinyl (ett påstående som saknar grund ... )
Kraniet skrev:Jag vet inte allt om sampling och liknande men om "ni" hävdar att cdn återger hela "förloppet" så är det nog fler än jag som behöver "skolas"..
mattepatte skrev:Kraniet:
Vad grundar du den uppfattningen på ?
Vilken musik spelar du som låter "bättre", och vad menar du med bättre ?
Vad har du för referens i förhållande till inspelningarna ?
Att koda en tredimensionell signal till en tvådimensionell dito har ingalunda någonting med CD kontra LP att göra - det du tar upp har med inspelningsteknik att göra. Låt oss tala om äpplen utan att blanda in päron
mattepatte skrev:Zubi: Mastringen av en inspelning från den tid då cd spelarn ej fanns som återgivare torde innebära...
Ett fiktivt exempel:
Förr:
En kunnig men långhårig hippie som tog hänsyn till hur det skulle låta hos Svensson avspelad på vinyl på sin Lenco med bleckburkar JBL eller Rogers
Idag:
En mer erfaren och kunnigare, men nu glesare behårad, f.d. hippie som tar hänsyn till hur det kommer att låta hos Svensson avspelad på en "ofärgande" cd eller dvd spelare och Ino Pi60s
mattepatte skrev:Zubi: Lilla trumpna vännen.
Varför vill du inte förstå utan bara vränga om det jag skriver, eller kan du inte förstå ?![]()
"Alla" och "Inga" är inte ord som jag använder.
Jag uttrycker mig inte i svart eller vitt, delvis för att saker sällan är i svart eller vitt.
Jag kommer med troliga förklaringar till dina små upplevelser av vad som är "bäst".
Nu tycker jag du är lite stygg i dina ordval mot mig så jag tänker inte leka med dig längre.![]()
Den där hemskt sura munnen till Christer Tamm var väl inte så trevlig heller lilla vännen.![]()
Natti natti, vi hörs i morgon om du blivit en snäll ponke då.
-lindvall- skrev:mattepatte gör en Ulf Lundell!

subjektivisten skrev:Christer_Tamm, Ja, felaktig grund! Det är lika felaktigt som att alla LTS:are inte hör med öronen utan BARA läser sig till vad som är bäst. Eller menar du att det är så?
Trout skrev:Det är imho j-lgt svårt att höra att det inte är en vinyl man spelar
om man lyssnar på dessa, "känslan" från vinylen finns även på cd-
skivorna.
Slutsats?
Inspelnings-tekniken(teknikerna) har ändrats(bytts ut)
under åren?
"Färgas" musiken av (vinyl)spelaren?
Finns det nåt hörselfenomen kopplat till knaster?
Vem vet (inte <>< )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster