En idé om nätfas

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-21 18:18

Mich:
Jag håller med dig, i varje fall när man flyttar signalen långa sträckor.

Jag har i åtskilliga artiklar nämnts detta med möjligheten att kombinera obalanserade drivningar och balanserade ingångar, i MoLt. Det är helt likvärdigt ur störundertryckningssynvinkel med "äkta balansering". Inte sällan är "obal till bal" distorsionsmässigt en bättre lösning. :P

Morello skrev:Håller med IÖ om vad han sagt om balanserat, obalanserat och en del annat, men vill inflika att jag tillhör de som helst ser att samtliga nätanslutna apparater med högkonduktivt (metall) chassie är skyddsjordade. Detta med hänsyn till personsäkerheten.

Som IÖ redan sagt åtskiljs ändå chassie- och signaljord i högklassiga apparater.
Jag brukar lösa detta med 10 ohm parallellt med 100 nF, vilket säkerställer relativt hög impedans mellan chassie- och signaljord vid låga frekvenser (50 Hz tex.) samtidigt som en låg impedans gör sig gällande vid höga frekvenser.

Jag gör på ungefär samma sätt, även om jag oftast avstår konkan. 8)

Säkerhetsaspekten tar jag helst hand om såtillvida att alla småapparater (lågeffekt) får en extren trafo, men sådan gillar ju inte du.

Kan väl också erkänna att man inte alltid har valet.

Har man exempelvis en jordad centralenhet men externa effektförtärkare finns det ibland goda skäl att skyddsjorde de sistnämda. Då kan man dock i förekommande fall gå runt alla problem genom att signalmata dem obalanserat in i deras balanserade ingångar! :o :P (Om de har några).

Kabeln för det ändamålet skall INTE ha skärmen ansluten till signalminus (=nolla i sändändan och invers i mottagarändan) i bägge ändar dock, utan bara i sändarändan. Men den skall förstås vara ansluten till signalreferens/-gnd i båda ändarna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: En idé om nätfas

Inläggav phon » 2007-05-21 19:43

Hedlund skrev:
Dom rön jag kommit i kontakt med hittills har alltid förespråkat lägsta möjliga spänningspotential i apparatjorden, men min idé går utt på att man ska ha minsta möjliga "skillnad" mellan apparaterna.

T.ex. mäter en apparat 20 resp. 50 Volt beroende på nätpluggens inkoppling och en annan 80 resp. 120 Volt, så skall man koppla in den första på 50 Volt och den andra på 80 Volt.

På så sätt vill jag minimera kapacitivt inducedad ström i jordledningarna mellan apparaterna.

Det låter ju rimligt att minimera potentialskillnaden, istället för att alltid välja den lägsta potentialen. Jag undrar om det inte blir just så när jag minimerar brummet, det kanske man skulle ta sig tid att undersöka. :) ( ... eller, det låter vi ju dig undersöka nu .... :) )

En annan metod skulle kunna vara att "ställa in" potentialen i varje chassi till samma värde genom ett mer aktivt läckage, ett som går att justera. För finsmakare då ..... :)

En liten pot med filter kopplad på lämpligt sätt, jmf balanseringen av glöden för rör t.e.x. Såna potar satt ju baktill på apparater förr i tiden, just för att justera ner brum.

Då kanske man kan komma långt under det lägsta brumvärde man kan få med bara "rätt" inkoppling?

Har du (H) provat att koppla ihop alla chassin med en grov RK, typ 2,5mm2 eller nåt? Liknande man gör från skivspelarchassi till input?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-21 19:53

hmmmmm ..... sitter just och klurar på en liten burk man kunde ansluta bakom en existerande utrustning.

En burk för varje chassi, där man med en trimmer ställer in X volt i chassit, lite omkopplare på så att det går att vända fasen och ändra spänning och impedans i injekteringen.

Nåt som kan injektera i motfas om det behövs, lågohmigare om det behövs, och med justerbart värde. (jag menar fortfarande högohmigt förstås ... )

Kunde ju faktiskt bli en liten produkt av det hela, har man inte problem med S-märkning förut så kan man ju alltid skaffa sig ...... :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-21 19:57

Är inte den uppenbara, ingenjörsmässigt riktiga lösningen att sätta alla funktioner i en enda låda?

Egentligen är det väl lite 80 att man ska ha olika lådor för CD/DVD/DAC/förförstärkare/effektförstärkare. Det blir ju dyrt, ger brum (tydligen) och tar mycket plats.

Är det inte dags att kasta ut de gamla idealen och börja bygga kompaktanläggningar som håller måttet?

Svor jag i kyrkan nu? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-21 20:10

Phon:
Intressant idé med en ställbar växelspänningspotential i chassit.
Spontan tanke vore att sätta lämplig konding mellan transformatorns primär till apparatens skyddsjord. Kanske t.o.m en justerbar om dom klarar av det.
I princip skulle det fungera som en Y-konding i ett nätfilter.

Tyvärr har det kommit bort i tråden att det inte är brum jag jagar utan strömmar i jordplanet som kan interferera med signalens jord.
Därav att jag helst skulle se att enbart signalens ford finns i jordplanet.

En kombination av en möjlig ställbarhet och en avkoppling på 10 ohm mellan signaljord och skyddsjord ala Morello, Öhman och Audio Research skulle kunna vara en möjlig lösning på min idé och tankeproblem.

Någon som har erfarenheter av detta och kan risa eller rosa idén redan nu ???

Ja, jag har provat att koppla ihop alla enheter med separata jordledare till en jordskena som i sin tur varit ansluten till nätjorden.
Det påverkade brumnivån som sjönk, men även ljudet påverkades negativt, så det fanns bara kvar en kort tid.
Detta är en av anledningarna till att jag enbart vill ha jordkontakt via signalkablarnas jord. Det låter helt enkelt bättre.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-21 20:30

Svante skrev:Är inte den uppenbara, ingenjörsmässigt riktiga lösningen att sätta alla funktioner i en enda låda?

Egentligen är det väl lite 80 att man ska ha olika lådor för CD/DVD/DAC/förförstärkare/effektförstärkare. Det blir ju dyrt, ger brum (tydligen) och tar mycket plats.

Är det inte dags att kasta ut de gamla idealen och börja bygga kompaktanläggningar som håller måttet?

:lol:
Du skulle sett min CD anläggning från Audio Alchemy.
Sex lådor för enbart CD-spelaren, och en kabelhärve som än idag är svårslagen...
Brum fanns dock inte...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-21 21:07

Svante skrev:Är inte den uppenbara, ingenjörsmässigt riktiga lösningen att sätta alla funktioner i en enda låda?

Ja, absolut :lol:

Den blå/vita kompaktanläggningen Putin, färdiglagrad med en och samma låt ..... gissa vilken :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-21 21:14

phon skrev:

Ja, absolut :lol:

Den blå/vita kompaktanläggningen Putin, färdiglagrad med en och samma låt ..... gissa vilken :lol:

Den när han bodde på hotell?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-21 21:18

Bodde han på hotell? Ingen aning ..... CFCDEA nåt?

Tror inte det är någon som är villig att bygga in Thorens-124 i kompaktanläggningar längre, fast osvuret är väl bäst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-21 21:31

phon skrev:Bodde han på hotell? Ingen aning ..... CFCDEA nåt?

...på Ritz, förstås. Putin on the Ritz.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-21 21:39

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-21 23:37

Hedlund skrev:Tyvärr har det kommit bort i tråden att det inte är brum jag jagar utan strömmar i jordplanet som kan interferera med signalens jord.
Därav att jag helst skulle se att enbart signalens ford finns i jordplanet.

Även jag skäms över att ha fokuserat på just brummet :oops: , men jag har inte gjort det utan skäl. Det beror på att själva brumljudet är den enda konsekvensen av brumströmmen som vi kan kontemplera i det här resonemangen.

Varför då då?

Jo, det är som såhär: Brum är mycket lågfrekvent och ger inte upphov till några blandsignaler när det mixas med musiksignaler - om inte elektroniken är något alldeles förfärligt undermålig.

Det som i förekommande fall kan påverka ljudkvaliteten (om vi får förutsätta hygglig elektronik i bygget) är istället radiofrekventa smutsströmmar som halkar omkring på kretskorten. Dessas utbredning och fördelning kan ha vissa likheter med brumströmmarna, men för det mesta skiljer de sig väldigt mycket från varandra. De utbreder sig ju på kretskorten enligt helt andra fysikaliska lagar, i varje fall när vi kommer upp i det frekvensområde där de är som starkast i etern.

Så: Att tänka i termer av brumströmmar mellan schassien, i jordplan och i jordstrippar - i jakt på en högvärdigare ljudkvalitet, är att lura sig själv. :? I synnerhet när man stöter på de svaga sambanden och med noteringen av dem stärker sin egen övertygelse av att man är något på spåret...

En helt annan analys behövs för att man skall kunna betrakta och göra något åt dessa, än vad gäller för brumjordströmmarna. Förvisso kan svaga släktskaper anas, men man gör sig själv en stor otjänst om man letar efter den ena genom att titta på den andra.

Oönskad HF i kedjan är inte sällan ett problem - i synnerhet i tveksamt dimensionerade High End-apparater konstruerade av människor med mera entusiasm än kunskap. Men det problemets mappning har bara moderata likheter med att mappa LF-jordströmmar. Stöter man på samstämmigheter så gör man därför klokt i att betrakta dem som sammanträffanden, snarare än ett tecken på att den ena måste vara en indikation på den andra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 00:01

Jag har tänkt brum hela tiden också, inte att diskanten skulle vara lenare eller mellanregistret vassare med olika mängd inducerat chassibrum från trafon.

Det blir ofta skillnad på att vända stickproppen, men inte i ljudet utan i mängden brum. När brummet är tillräckligt lågt hörs det inte.

Är jordplanen på kretskort dåligt konstruerade eller inkopplade så kan vadsomhelst hända, från självsvängning till att dom blir antenner och fångar upp allt möjligt, eller att spänningen pumpar i takt med strömuttag.

Ändå känns ju tanken kul att kanske kunna balansera bort 10dB brum till, från att inte höras till att knappt kunna mätas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-22 00:07

Exakt!

HF-problematiken kan vara värd att ta på allvar, men det är ett problemkomplex disparat från brumproblematiken. Enda likheten mellan dem är att "störsignaler smugit sig in i signalvägen".

Mekanismerna, konsekvenserna och yttringarna är helt olika dock.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 06:34

Ing Öhman:

Det blir lite virrigt med för många inlägg om olika saker så det är inte alls konstigt att många fokuserade på brum, och då är det lätt till att halka in på HF störningar och skärmningar också.

Då jag klart kan höra skillnader i min anläggnings hela ljudåtergivning beroende på vilket håll som stickkontakterna sitter vända så ville jag slänga ut en idé om varför det är så.

Min tanke var som så att man minimerar kapacitivt inducerad ström genom transformatorernas strökapacitanser genom att minimera växelspänningspotentialen (som varierar med stickkontaktens position) mellan anläggningens olika chassin.

Det är säkert många som känt denna ström och växelspänningar som en kittlande känsla och kanske ibland som en stöt om en apparat har jordat chassi, men inte varit jordad i nätjorden.
Den är inte försumbar.
Eftersom dom här strökapacitanserna även fungerar som ett högpass filter så har allahanda störningar av högre frekvens (inte bara 50 Hz)fritt spelrum in på jordplanet på många apparater. Då i form av ström.
Det är dessa strömmar som jag anklagar för att påverka ljudet.
Rätt eller fel ?
Det är det jag vill veta... och höra åsikter om.

Phons idé om att kunna påverka växelspänningspotentialen genom att tillföra mer kapacitans parallellt med strökapacitanserna var inte alls dum i mina öron. Möjligen kunde det vara en lösning för att kunna få samma växelspänningspotential i anläggningens apparater och på så sätt få en form av differetiell utsläckning av strömmarna.

Kanske är jag ute och seglar, men jag kan höra skillnaderna så vill jag väldigt gärna veta varför, då jag inte lyckats hitta någon som kan ge mig ett riktigt svar om VARFÖR ljudet påverkas beroende på vilket håll stickkontakten sitter vänd.
Finns det någon som kan ge ett riktigt vetenskapligt svar som kan stilla mina funderingar ???

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-22 09:41

Hedlund skrev:

Kanske är jag ute och seglar, men jag kan höra skillnaderna så vill jag väldigt gärna veta varför, då jag inte lyckats hitta någon som kan ge mig ett riktigt svar om VARFÖR ljudet påverkas beroende på vilket håll stickkontakten sitter vänd.
Finns det någon som kan ge ett riktigt vetenskapligt svar som kan stilla mina funderingar ???

Frågan är var nånstans du är ute och seglar. :D

Jag har ju inget sjökort alls över dina trakter, men det finns väl en seglingsbar ränna mellan kunskapens källa och placeboträsket?

Jag antar att du redan har testat stickproppen blint för att utesluta det ena havet.
Då återstår en faktisk skillnad, och den borde gå att mäta upp.

Mer brum i ena läget kan man tro. Mer instrålat eller inducerat HF-skräp i ena läget också kanske? Mer av något annat mätbart i ena läget?

Har du kollat hur nätspänningen ser ut? Spikar, rassel och skräp, har du något som ens liknar sinus i väggkontakten? Hela dygnet?

Hur är det med hemgjorda störningar, som kylskåp, dimmers, aircond, hissar, fläktar?

Hur är det med industrier i närheten, plastsvetsar, smältverk eller svetsfirmor?

Ett litet nätfilter kanske skulle sitta bra?

.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 10:26

Phon:

Jo, det är klart att jag testat allt det där.
Massor av nätfilter av olika typer har passerat genom åren, men dom påverkar på andra sätt så dom har i regel åkt ut efter ett tag.

Jag har ingen bra utrustning för att göra mätningar på fenomenet.
Oscilloskop använder jag för att mäta växelspänningspotentialen.
Mätskalan måste dock vara så stor att eventuela störningar inte syns.
Har inte provat med något filter för att enbart få fram enbart störningarna, och jag tror att ett sådant filter skulle skicka upp mätområdet långt utanför vårt hörbara område om vi skall kunna komma ner på mätnivåer som är intressanta utan att störas av 50Hz frekvensen i mätningen.

Med tanke på djupet i frågan så seglar jag nog någonstans mellan Strömstad och Kosteröarna... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-22 10:49

Berätta om de blinda lyssningar du gjort!

1. Har de varit dubbelblinda?

2. Vilken statistisk signifikans har du uppnått?

3. Har det behövts långa serier för att nå signifikans eller har svaren varit entydiga (lätt att
höra, så felgissningar har inte förekommit alls) så relativt få lyssningar behövts för att du
skulle känna sig säker på att skillnaden verkligen finns?

4. Vilka serier har i själva verket uppnåts?

5. Beskriv vilka skillnader ni hört när ni lyssnat blindt!

6. Vilka apparater har använts i blindtesterna?

7. Har du träffat på några anläggningar där inga skillnader alls uppfattats vid proppvridning?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-22 11:07

IngOehman skrev:
Säkerhetsaspekten tar jag helst hand om såtillvida att alla småapparater (lågeffekt) får en extren trafo, men sådan gillar ju inte du.

Vh, iö

Mja, jag gillar inte "väggbulor" med sunksladd (går av om man kör över med kontorsstol) och batterieliminatordon av leksakssort (ramlar lätt ur). :wink: En bra traf i skärmbox som ansluter primären till elnätet via IEC-don och sekundären via något annat högklassigt don (hirose?) är en helt annan femma. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 11:48

IngOehman skrev:Berätta om de blinda lyssningar du gjort!

1. Har de varit dubbelblinda?

2. Vilken statistisk signifikans har du uppnått?

3. Har det behövts långa serier för att nå signifikans eller har svaren varit entydiga (lätt att
höra, så felgissningar har inte förekommit alls) så relativt få lyssningar behövts för att du
skulle känna sig säker på att skillnaden verkligen finns?

4. Vilka serier har i själva verket uppnåts?

5. Beskriv vilka skillnader ni hört när ni lyssnat blindt!

6. Vilka apparater har använts i blindtesterna?

7. Har du träffat på några anläggningar där inga skillnader alls uppfattats vid proppvridning?

Vh, iö

För att svara lite snabbt så svarar jag på frågorna 1-6 på en gång.
Testerna har varit ganska enkla. Både blinda och ickeblinda.
Återkommande under många års tid har jag och många av mina audiovänner noterat effekten gång efter gång i olika anläggningar.
Jag har inte ämnat att redovisa några resultat utan har egentligen bara gjort det för att man kan höra en skillnad och för att kunna optimera min egen anläggning, så någon statistik har inte förts.
Kan inte ge en lista på all elektronik testat på, men skulle kunna rabbla en lista på mycket av det om det skulle vara av betydelse.

Noterbart är dock att fenomenet är mer eller mindre hörbart på olika apparater. Ibland är det svårt att höra och ibland glasklart.
Ljudmässigt skulle jag vilja beskriva att den största påverkan hörs i upplevd storlek på ljudbilden.

För att svara på fråga 7 så har jag det.
Tyvärr mätte jag inte då, så jag kan inte härleda det till om det skulle ha med växelspänningspotentialerna att göra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-22 17:40

Ok. Jag uppfattar ditt svar som att ni/du inte undersökt fenomenet
blindt och vetenskapligt, men att ni kanske gjort några små
enkelblindlyssningar utan att så noga hålla reda på hur det gick?

Om så är fallet tycker jag ni/du borde börja med att göra det.
Fenomen är väldigt mycket lättare och meningsfullare att diskutera
efter att man detekterat och verifierat att de finns, och har någon
bra indikation på vad som orsakar dem.

Jag har gjort massor av studier liknande de du beskriver, blindt,
och jag har haft väldigt liten framgång i att få signifikanta resultat.
Annat än att brumnivån kan höras lite olika starkt om man sticker
örat väldigt nära högtalarna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-05-22 18:13

Morello skrev:Mja, jag gillar inte "väggbulor" med sunksladd (går av om man kör över med kontorsstol) och batterieliminatordon av leksakssort (ramlar lätt ur). :wink: En bra traf i skärmbox som ansluter primären till elnätet via IEC-don och sekundären via något annat högklassigt don (hirose?) är en helt annan femma. 8)

Sorry för lite off-topic... :oops:

Minns någon transformatorn till de gamla Amiga datorerna? Min Amiga 500+ t.ex. hade en rejäl, extern låda med jordad vägganslutning och någon specialkontakt för datorn. Rejäla sladdar som lätt pallade en kontorsstol. Enda kruxet var att man lätt kom åt av-/påslaget med tån... Huruvida de var skärmade låter jag vara osagt, men kan kontrollera detta nästa gång jag är till min morfar, då jag har hela två kompletta datorer hos honom.
Back in black!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-22 19:55

IngOehman skrev:Ok. Jag uppfattar ditt svar som att ni/du inte undersökt fenomenet
blindt och vetenskapligt, men att ni kanske gjort några små
enkelblindlyssningar utan att så noga hålla reda på hur det gick?

Om så är fallet tycker jag ni/du borde börja med att göra det.
Fenomen är väldigt mycket lättare och meningsfullare att diskutera
efter att man detekterat och verifierat att de finns, och har någon
bra indikation på vad som orsakar dem.

Jag har gjort massor av studier liknande de du beskriver, blindt,
och jag har haft väldigt liten framgång i att få signifikanta resultat.
Annat än att brumnivån kan höras lite olika starkt om man sticker
örat väldigt nära högtalarna.

Vh, iö

Det är väl så man skulle kunna sammanfatta det ungefär...
För mig personligen har jag detekterat, verifierat fenomenet är även god uppfattning om vad som orsakar problemet.
Mitt problem är att ingen försöker sätta sig in i det utan fokuserar på att dementera det för att det strider mot deras egen uppfattning.
Vilket jag respekterar fullt ut...

Låter intressant att du redan har gjort blindtester på det här, för det skulle säkert kunna bidraga till en verifiering eller dementi av mina idéer, och noggrann som du är så finns detta säkert dokumenterat.
Är det något du skulle kunna publicera här som vi andra kan få titta på ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-23 00:39

1. Jag hoppas verkligen att du inte uppfattar att jag fokuserar på att "dementera något som strider mot min uppfattning" 8O för så är verkligen inte fallet.

Jag blandar nästan aldrig in mig själv i form av några "uppfattningar" (blandar inte gärna in någon annans "uppfattningar" heller för den delen) i kunskapssökande - eftersom det bara kan resultera i att man tappar fokus på det som vetenskap alltid bör handla om: Att söka kunskap/lära sig något.

Att inte vara subjektiv i själva analysen är ju en av grunderna i allt vetenskapligt arbete (det gäller även när man studerar subjektiva frågor).

Även om jag säkert har missbrukat ordet några gånger gillar jag inte ens ordet "uppfattning" eftersom det tenderar att ramla mellan stolarna (den subjektiva och den objektiva), på ett sätt så att ingen kan veta vad den som säger det menar. :?

De flesta som talar om sina "uppfattningar" eller vad de "anser" har en subjektiv uppfattning eller en gissning att komma med, men de använder orden "jag anser", "min åsikt" eller "min uppfattning" får att skapa sken av att det som sägs har någon sorts halvt objektiv vikt. :x Ofta sker det på ett sätt som inkuderar en sorts inbyggd nihilistisk respektlöshet, således att de jämnställer sin "uppfattning" med fakta som säger motsatsen.*

Rimligare är att tala klarspråk, det vill säga man talar om att tycka när man tycker, tro när man tror respektive veta när man vet (tydlig subjektivitet, tydlig spekulation respektive tydlig objektiv info).

Det enda sätt man får blanda in sig själv i den vetenskapliga världen är som tes-skapare (utan en tes kan man inte skapa en teori, men tesen i sig själv är bara en spekulation). Därefter är det mer eller mindre förbjudet att blanda in sin tro, sina åsikter eller gissningar, när data skall behandlas.

2. Som jag skrev har de blindtester jag gjort givit nollresultat (slumpliknade svar) med avseende på detektion av ljudkvalitetsdegradation som funktion av brumströmmar, så jag vet inte vad det är du vill jag skall redovisa, eller vad du menar att de studier jag gjort skulle kunna användas till med avsendet på att verifiera eller dementera dina teser? :?

Om du är bekant med vetenskapsprinciperna vet du att man inte kan dementera en teori med hjälp av nollresultat (vetenskapen första tes till och med - man kan inte bevisa frånvaron av något) annat än om samma nollresultat är det utsagda falsifieringsvillkoret. Och dessutom finns det ju inte ens (enligt vad du själv skrev) någon teori att falsifiera, utan bara din hypotes.

Så, för att jag skall kunna bekräfta eller falsifiera något bör du först ställa upp en hypotes som du bekräftar (om det går) med egna vetenskapliga experiment. Därefter kan du välja att redovisa resultatet och även sätta upp falsifieringsvillkor för teorin. När du gjort det finns det en teori, som jag (eller någon annan som har lust) kan försöka verifiera. Du behöver självklart inte göra något av detta om du är nöjd med din egen övertygelse, men det kan behövas om andra skall känna sig övertygade av att det du tror är fakta verkligen är det. Jag är en av dem som gärna ser att ett fenomen är studerat blindt för att jag skall betrakta rapporten om det som mer än kuriost intressant. I synnerhet när jag själv försökt finna fenomenen utan att lyckas.

De egna hypoteser jag haft har jag inte lycktas omvandla till någon teori, utan de experiment jag gjort har tvärtom (som jag berättat) falsifierat mina egna teser. Så - jag ser inget skäl att tro att brumstömmar i jordsystemet hos kvalificerad (läs linjär) elektronik ger några annat väsentliga bidrag än just brum. Därmot har jag med framgång detekterat ljudkvalitetsdegradation som konsekvens av inverkan av HF i apparaters jordsystem. Effekterna av sådant är dessutom lätt mätbart.

Förklaringen är att även mycket kvalificerad elektronik ofta är ganska okvalificerad vid frekvenser >>1 000 gånger högre än de tonfrekventa ljudens. Därför måste den skyddas mot sådant.

Vh, iö

- - - - -

*Jag talar absolut inte om Hedland i det ovanstående, om någon skulle tro det. Jag talar bara om vad jag INTE själv gör (deklarerar vad jag anser eller tror istället för att framföra argument), och jag talar om varför (för att jag inte ser något värde i att blanda in åsikter i faktadiskussioner, varken mina egna eller någon annans).

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-23 06:45

Så: Att tänka i termer av brumströmmar mellan schassien, i jordplan och i jordstrippar - i jakt på en högvärdigare ljudkvalitet, är att lura sig själv. I synnerhet när man stöter på de svaga sambanden och med noteringen av dem stärker sin egen övertygelse av att man är något på spåret...

Det där kallar jag ett ställningstagande som går stick i stäv med den idé jag framfört.
Hittar säkert fler om jag lusläser det du skrivit igen.
Men visst är det så att du helt enkelt inte tror på idén.

Och idé och tanke är just precis vad det är jag har framfört, inget annat.
En ugångspunkt att diskutara runt. Jag har inte försökt lägga fram min idé som någon form av sanning även om jag personligen ser starka samband.

Tyvärr är det nog alltför lätt att se ett hot när något inte stämmer överens med det man tror på själv, och det gäller nog på båda hållen.

Men, men...
Tyvärr verkar det finnas ett litet intresse för att diskutera min idé som sådan så det är nog bäst att lägga ner den.

Danke Sehr...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-23 07:38

phon skrev:
Hedlund skrev:

Frågan är var nånstans du är ute och seglar. :D

Jag har ju inget sjökort alls över dina trakter, men det finns väl en seglingsbar ränna mellan kunskapens källa och placeboträsket?

:lol: Vad underbart uttryckt!

Att ta med placeboeffekter i beräkningen är definitivt steg 1 när man ska undersöka orsaken till upplevda hörbara effekter. Så länge man låter bli att undersöka det så vet man inte. Så enkelt är det.

...och alla vet vi hur man gör det, jag tänker inte ens säga ordet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-23 10:48

Håller med Svante! :wink:

Hedlund skrev:
Så: Att tänka i termer av brumströmmar mellan schassien, i jordplan och i jordstrippar - i jakt på en högvärdigare ljudkvalitet, är att lura sig själv. I synnerhet när man stöter på de svaga sambanden och med noteringen av dem stärker sin egen övertygelse av att man är något på spåret...

Det där kallar jag ett ställningstagande som går stick i stäv med den idé jag framfört.

Hupp! 8O

Inte alls. Absolut inte!

Det jag gör är ju att INTE ta ställning alls. Och det jag skriver är bara en redogörelse för allmänna vetenskapliga principer - nämligen att inte ta ställning innan saker är utredda och att hålla ordning på data och värdera dem statistiskt relevant och inte på känslomässiga grunder, samt att i möjligaste mån (=när det går) söka kunskap om funktioner (inre) och inte nöja sig med att titta på fenomen (yttre).

Hittar säkert fler om jag lusläser det du skrivit igen.
Men visst är det så att du helt enkelt inte tror på idén.

Du måte hitta ett exempel innan du kan hitta fler. :wink:

Jag tror ingenting. Jag håller det hela öppet eftersom det är en konsekvens av vetenskapens första princip att man måste göra det. Man kan bevisa närvaron av något, men aldrig frånvaron av allt. I brist på bevis av att något finns är det lämpligt och rimligt att förhålla sig agnostisk neutral till det hela. De finns inget skäl att tro på något som det inte finns några rationella orsaker att tro på.

Att inte tro på något är dock inte (som du tycks tro) att misstro det. Man måste inte tro något alls, faktiskt. Man kan hålla ännu obevisade saker öppet. Jag gör inte ens anspråk på att ha bevisat någonting, jag har bara redogjort för dig att det du framfört som en tes är något jag undersökt utan att lyckas påvisa att din tes håller.

Jag ser också av det du skrivit att du inte har undersökt tesen vetenskapligt alls, och därför tycker jag det är underligt att du begär av mig att tro på den genom att annars skylla mig för att "inte tro på idén".

Jag tror ingenting. Det enda jag skriver är ju att jag inte ser något förnuftigt skäl att tro att brumströmmar påverkar ljudkvaliteten (i högvärdig elektronik nota bene) på annat sätt än att man i förekommande fall hör brummet. Jag ser inget skäl att tro det, eftersom ingen har presenterat något som visar att det kan vara så, och det inte heller finns några fysikaliska skäl att tro att det skall finnas några sådana fenomen. Jag håller sålunda frågan öppen, men om du (eller någon annan) vill att jag skall tro något, så rekommenderar jag att ni framför något argument för att det finns ett samband.

Du har kanske inte specifikt sagt att du vill att jag skall tro att så är fallet, men man kan få det intrycket av det du skriver. När jag berättar att jag inte tror, så tolkar du det ju som att jag skrivit att jag tror tvärtom. :? Och sen lägger du till en antydning om att orsaken är att jag "vill" att det skall vara så! 8O

Då måste jag undra hur du läser det jag skriver egentligen. Det enda jag skrivit är att du inte presenterat någon information som jag kan använda för att ta ställning, och att de studier jag själv gjort inte kunna påvisa några ljudkvalitetsrelaterade effekter från brum (annat än brummet själv).

Och idé och tanke är just precis vad det är jag har framfört, inget annat. En ugångspunkt att diskutara runt. Jag har inte försökt lägga fram min idé som någon form av sanning även om jag personligen ser starka samband.

Tack för det klargörandet. Hoppas då att du också ser att jag bara klargjort att jag inte ser de samband du ser, och att jag velat varna för att slupens skördar alltid kan tolkas som samband innan man undersökt saken ordentligt.

Tyvärr är det nog alltför lätt att se ett hot när något inte stämmer överens med det man tror på själv, och det gäller nog på båda hållen.

Ok. :o Om du ser det så får jag tro dig avseende ditt eget håll. Jag ser inget hot från min synvinkel dock. Ser bara att vissa saker är outredda, medan andra är utredda. Kan inte förstå varför det skulle finnas något hotfullt i en tes? Antingen leder det till en teori, eller också falsifieras den, var finns hotet?

Men, men...
Tyvärr verkar det finnas ett litet intresse för att diskutera min idé som sådan så det är nog bäst att lägga ner den.

Danke Sehr...

Tror du gör en felaktig bedömning nu. Är rätt säker på att många vill diskutera frågan, men jag tror (ja, faktiskt) att du kanske måste presentera lite handfast information först (fynd från vetenskapliga studier) så att det finns något substansiellt att diskutera kring?

Utan sådant blir det ju spekulationer snarare än diskussioner. Kan säkert vara kul för många det också, men jag tycker för det mesta att diskussioner baserade på en ett fakta underlag är intressantare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2007-05-23 17:07

Svante ju äldre jag blir desto mer håller jag med om ovan. Trött på alla dessa lådor som är i vägen :D .

//at

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-23 18:35

Inte alls.

Om det är ingenjörsmässigt riktigt med allt i en låda vet jag inte. Man kan hävda motsatsen där varje apparat är optimerad för sin uppgift, jag kan tex mig att ett riaa-steg har andra krav på strömförsörjningen än slusteget. Att få ut kräm till både riaa´t och slutsteget ur samma strömförsörjning är kanske inte optimalt, eller?

Personligen börjar jag dock bli lite allergisk mot en massa lådor (och allt kablage!) och skulle mycket väl kunna tänka mig en allt-i-ett konstruktion. Ja, med undantag av högtalarna då. Men resten får gärna sitta inbyggt i bredbilds-tv´n.

Problemet kommer tex när ett nytt format dyker upp och den inbyggda spelaren inte klarar av detta. Å andra sidan kan man ha en liten multimediadator som står i en garderob och surrar och så tar man all media strömmande därifrån.

Med aktiva högtalare anslutna till nätverket via elnätsadaptrar (som kan vara inbyggda i högtalarna) behövs bara att ansluta högtalaren till ett eluttag så har man ljud. Med fjärrisen konfigurerar man om det ska vara vänster, höger kanal eller mono, det sista praktiskt för extra högtalare i köket eller badrummet.

Tänk vad trevligt det vore om hela "stereon" bestod av två högtalare och en fjärr med bildskärm där man väljer musik, antingen från mediadatorn, radio eller nätet. Typ en sådan här fjärris:

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-23 18:38

8O Ska vara separata enheter av 19" bredd och dessutom skall stapeln toppas av en vinylsvarv. :P

Bill50, såntdär bjäfs är till för MP3-generationen samt fildelningspöbeln. Så det så. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum