Moderator: Redaktörer
BddB skrev:Utdrag ur datablad för TA3020:
TA3020 Basic Amplifier Operation
The audio input signal is fed to the processor internal to the TA3020, where a switching pattern is generated.
The average idle (no input) switching frequency is approximately 700kHz. With an input signal, the pattern is
spread spectrum and varies between approximately 200kHz and 1.5MHz depending on input signal level and
frequency.
Hedlund skrev:BddB skrev:Utdrag ur datablad för TA3020:
The audio input signal is fed to the processor internal to the TA3020, where a switching pattern is generated.
The average idle (no input) switching frequency is approximately 700kHz. With an input signal, the pattern is
spread spectrum and varies between approximately 200kHz and 1.5MHz depending on input signal level and
frequency.
Kanske var det inte just TA3020 som satt i den Audio Research 150.2 jag hade innan, men väl en klass-T krets från Tripath så den använder samma teknologi med någon form av varierande switchfrekvens.
Var i och för sig den bästa PWM förstärkare jag haft, men det var ändå stora begränsningar vad det gäller storleken på ljudbilden.
Mikrodetaljeringen var inte så där hög precis.
Tack vare att switchfrekvensen kan vara ganska låg så sitter i.o.f.s. LP-filtret också ganska lågt, om det nu kan vara det som ger PWM förstärkarna deras karaktär...?
BddB skrev:Om man nu vill kalla en switchfrekvens på upp till 1.5MHz (1500kHz) för låg i sammanhanget ?!
Richard skrev:Det kan kanske vara avsaknaden av ic:s och elektrolyter i signalvägen som gör att du tyckte class-d lät annorlunda.
BddB skrev:Output Filter Design
One advantage of Tripath amplifiers over PWM solutions is the ability to use higher-cutoff-frequency
filters. This means load-dependent peaking/droop in the 20kHz audio band potentially caused by the
filter can be made negligible. This is especially important for applications where the user may select
a 4-Ohm orhm speaker. Furthermore, speakers are not purely resistive loads and the
impedance they present changes over frequency and from speaker model to speaker model.
Tripath recommends designing the filter as a 2nd order, 100kHz LC filter.

UrSv skrev:Richard skrev:Det kan kanske vara avsaknaden av ic:s och elektrolyter i signalvägen som gör att du tyckte class-d lät annorlunda.
Hur menar du nu? Det är ju det nästan det enda som sitter i signalvägen ju...
Avsaknad av elektrolyter i signalvägen har väl dessutom inget med Klass D att göra? Tittar man t.ex. i databladen för vissa Tripath så sitter det elektrolyter på ingången i deras typkopplingar.
Hedlund skrev:BddB skrev:Utdrag ur datablad för TA3020:
frequency.
Kanske var det inte just TA3020 som satt i den Audio Research 150.2 jag hade innan, men väl en klass-T krets från Tripath så den använder samma teknologi med någon form av varierande switchfrekvens.
Var i och för sig den bästa PWM förstärkare jag haft, men det var ändå stora begränsningar vad det gäller storleken på ljudbilden.
Mikrodetaljeringen var inte så där hög precis.
Tack vare att switchfrekvensen kan vara ganska låg så sitter i.o.f.s. LP-filtret också ganska lågt, om det nu kan vara det som ger PWM förstärkarna deras karaktär...?
Richard skrev:UrSv skrev:Richard skrev:Det kan kanske vara avsaknaden av ic:s och elektrolyter i signalvägen som gör att du tyckte class-d lät annorlunda.
Hur menar du nu? Det är ju det nästan det enda som sitter i signalvägen ju...
Avsaknad av elektrolyter i signalvägen har väl dessutom inget med Klass D att göra? Tittar man t.ex. i databladen för vissa Tripath så sitter det elektrolyter på ingången i deras typkopplingar.
Tripath är inte heldigital.
I Sonys s-master fungerar nästan allt i den digitala domänen.
http://products.sel.sony.com/es/technol ... ology.html
Richard skrev:
Det kan kanske vara avsaknaden av ic:s och elektrolyter i signalvägen som gör att du tyckte class-d lät annorlunda.
Morello skrev:Richard skrev:
Det kan kanske vara avsaknaden av ic:s och elektrolyter i signalvägen som gör att du tyckte class-d lät annorlunda.
Om du med "IC" menar koventionella småsigmal-OP så kan jag garantera att dess inverkan på signal är direkt försumbar i förhållande till hur många klass-D-maskiner kontaminerar signalen.
Förklaringen är alltså över huvud taget inte plausibel.
Richard skrev:Morello skrev:Richard skrev:
Om du med "IC" menar koventionella småsigmal-OP så kan jag garantera att dess inverkan på signal är direkt försumbar i förhållande till hur många klass-D-maskiner kontaminerar signalen.
OK.
Det var konventionella småsignal-OP jag menade.
Du kan ha rätt.
Har du testat någon sony s-master förstärkare?
UrSv skrev:Richard skrev:Morello skrev:Richard skrev:
OK.
Det var konventionella småsignal-OP jag menade.
Du kan ha rätt.
Har du testat någon sony s-master förstärkare?
Aha, då får man inte blanda in Hypex då för där sitter det ju just en konventionell småsignal-OP i signalvägen. OPA2132 vill jag minnas i åtminstone en del versioner om man bortser från finutgåvan?
Richard skrev:Hedlund:
Enligt dina kurvor borde ljudkaraktären gå åt " rör" hållet, med tanke på den begränsade dämpfaktorn i diskantområdet.
Kanske är det därför det låter tilltalande.
Hedlund skrev:Richard skrev:Hedlund:
Enligt dina kurvor borde ljudkaraktären gå åt " rör" hållet, med tanke på den begränsade dämpfaktorn i diskantområdet.
Kanske är det därför det låter tilltalande.
Då vete pipsvängen om du inte fått det helt om bakfoten.
En lägre dämpfaktor i diskanten har inget att göra med en "rör" karaktär.
Tittar du däremot på distortionen, så har rörförstärkare generellt sett mest jämna övertoner och transistor förstärkare har generellt sett mest udda övertoner = mätkurvan påminner mer om än transistorförstärkare än en rör dito.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster