Hehe.. men jag envisas med MTMare
Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Hur vanligt är det att dom kända större högtalarproducenterna tar hänsyn till baffelsteget ?
Vad är det som orsakar baffelstegseffekten ?
Naqref™ skrev:Om vi ska återgå till topic med 2.5-vägare och fundera på baffelstegskompenceringen så är det i mitt tycke den största bristen med 2.5-vägare att de kompencerar fullt ut (6dB) för baffelsteget. Det är kanske lite för mycket för att vara optimalt. Gör man ett par minihögtalare som är tänkta att avlyssnas nära så kan man kanske tänka sig en fullständig baffelstegskompensation (5-6dB) men för ett par golvare så kanske man bör lägga sig närmare 3-4dB vilket gör att om man kör med vanlig parallellkoppling av bas/mreg och bas så kommer man få en lite svullen klang. Det är i mina ögon/öron den största bristen med en konventionell 2.5-vägare. Men det går ju att ordna det oxå...
Svante skrev:Eller finns det något annat som man egentligen överkompenserar om man har ett fullt 6 dBs kompensationssteg? Alltså, finns det någon tonkurvepåverkan som är osynlig för mätmikrofonen som gör att man överkompenserar?
Svante skrev:Jag undrar vad det egentligen finns för skäl att undvika en full kompensation. Jag tycker det luktar lite att det är svårt att göra en sån kompensation utan att ta ner verkningsgraden alltför mycket, och då stannar man halvvägs.
Möjligen kan jag tänka mig att det blir en "svullen klang" om man inte har någon rumskompensation, men det är ju i ett annat, lite lägre frekvensområde under 100 Hz.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Eller finns det något annat som man egentligen överkompenserar om man har ett fullt 6 dBs kompensationssteg? Alltså, finns det någon tonkurvepåverkan som är osynlig för mätmikrofonen som gör att man överkompenserar?
Vad sägs om energitonkurvan?

Magnuz skrev:Svante skrev:Jag undrar vad det egentligen finns för skäl att undvika en full kompensation. Jag tycker det luktar lite att det är svårt att göra en sån kompensation utan att ta ner verkningsgraden alltför mycket, och då stannar man halvvägs.
Möjligen kan jag tänka mig att det blir en "svullen klang" om man inte har någon rumskompensation, men det är ju i ett annat, lite lägre frekvensområde under 100 Hz.
Kan det inte vara det gamla vanliga att högtalare med full kompensering är ovanliga och att vanliga inspelningar (optimerade för (och m.h.a.) vanliga högtalare) därför upplevs som svullna på sådana högtalare.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Eller finns det något annat som man egentligen överkompenserar om man har ett fullt 6 dBs kompensationssteg? Alltså, finns det någon tonkurvepåverkan som är osynlig för mätmikrofonen som gör att man överkompenserar?
Vad sägs om energitonkurvan?
Svante skrev:Jag roade mig lite med en simulering av tonkurvan från Basta!s standardsystem när man dels lägger till room gain, dels när man flyttar miken 6 dm åt sidan (1 m avstånd till baffelplanet). Nu är det ju inte en simulering av energitonkurvan, men det ger en fingervisning om vid vilka frekvenser det blir påverkan på den.
Nä. Jag är inte övertygad.
Svante skrev:Magnuz skrev:Kan det inte vara det gamla vanliga att högtalare med full kompensering är ovanliga och att vanliga inspelningar (optimerade för (och m.h.a.) vanliga högtalare) därför upplevs som svullna på sådana högtalare.
Jo, den förklaringen är ju alltid ett moment 22... Man ska inte göra rätt om alla andra gör fel.
Naqref™ skrev:Kanske för att det inte är energitonkurvan du visar?
Det enklaste sättet att mäta den är att mäta så nära de ljudalstrande ytorna som möjligt och sedan addera de olika ljudkällorna. Eller så ställer man in högtalarna i ett lagom diffuserat ljudhårt rum.
Man ser tydligt att du har med effekterna av baffeln men det ska man inte ha för energitonkurvan. Baffelverkan är ju en riktningseffekt. Energitonkurvan får man om man integrerar ljudet i alla riktningar (även bakom baffeln).
Naqref™ skrev: Ta och simulera med oändlig baffel istället (med sned mikrofonriktning) och lägg sedan till ett baffelstegskorrigerat filter så kommer du i princip få energitonkurvan för ett fullständigt baffelkompencerat system. Sedan kan man fundera efter när man har sett den kurvan om det inte borde ge vissa hörbara problem.
Svante skrev:Att mäta i närfält gör att man försummar även "effektbaffelsteget" på 3 dB. Man mäter ju ljudtryck med mikrofonen, inte ljudintensitet. Om ljudfältsimpedansen är olika (som den blir med/utan baffelstöd) så är proportionaliteten mellan ljudtryck och ljudintensitet olika.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Att mäta i närfält gör att man försummar även "effektbaffelsteget" på 3 dB. Man mäter ju ljudtryck med mikrofonen, inte ljudintensitet. Om ljudfältsimpedansen är olika (som den blir med/utan baffelstöd) så är proportionaliteten mellan ljudtryck och ljudintensitet olika.
Det där torde snabbt kunna bedömas om man gör en närfältsmätning och en i fjärrfältet. Eller hur?
Svante skrev:Naqref™ skrev:Det där torde snabbt kunna bedömas om man gör en närfältsmätning och en i fjärrfältet. Eller hur?
Njaej, har du ett rum som absorberar nästan noll vid alla frekvenser av intresse? Det är ju en förutsättning för att man ska kunna mäta utstrålad effekt integrerat över alla riktningar.
Tror du jag har fel?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 13 gäster