Resonanser i baffeln

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-08-19 18:09

Hedlund skrev:
Callisto skrev:
Hedlund skrev:Desto djupare högtalaren går i basen desto mindre av dessa resonanser vill jag ha med i mina konstruktioner.

Låt säga att du har en högtalare som har sin nedre gräns vid 20 Hz.
Är det inte idealiskt att ha minimalt med lådresonanser för att få en så korrekt återgivning som möjligt.

Ja, för att få så korrekt återgivning som möjligt, men det är knappast möjligt att erhålla en helt resonans fri låda.
Även om man lyckas bra med att dämpa resonanser i väggarna så har du en hel del "låd" ljud som kommer i från lådans kavitet i sig (Ta ett snack med gubben i lådan så förstår du vad jag menar).
Även dessa måste dämpas ut optimalt, och vad som är optimalt är lika olika som antalet byggare. Personligen så föredrar jag ganska väldämpat för att lådan ska ge minsta möjliga påverkan på återgivningen. Andra byggare kanske skulle dämpa på att annat sätt som är mer korrekt i deras öron.

Ett exempel med 80-90 mm väggar och väldämpat:

Bild

OK, tack för inputen. Jag är mycket nöjd med svaren som kommit fram.
Börjar förstå problematiken som man har och tampas med.

Förövrigt, vilken snygg klon :) . Hur lät den? Någon som hört?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-19 18:21

Dahlqvist skrev:
Kraniet skrev:
Kaffekoppen skrev:
Tror inte mina DIY-konstruktioner gör så mycket förbättring då de är löjligt överkonstruerade, vilket de flesta DIY-byggen tenderar bli... åtminstrone om jag gör dem. Det är säkert 1500ggr den rörliga massan i lådan...

jo men poängen är att om lådan står på fjädrande underlag så kommer massan inte spela någon roll.

edit: slarvigt uttryckt kanske men i princip

Ja, fast tvärt om väl? Om underlaget är mjukt (=fjädrande) så kommer man inte få resonanser och vibrationerna i lådan blir massastyrda.

/D

självklart är det så.. tappade ett "inte"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-19 20:58

Callisto skrev:[OK, tack för inputen. Jag är mycket nöjd med svaren som kommit fram.
Börjar förstå problematiken som man har och tampas med.

Förövrigt, vilken snygg klon :) . Hur lät den? Någon som hört?

Jo, jag har hört den några hundra timmar i samband med att jag konstruerade den.

Kaffekoppen:
Att tjockleken på väggarna skulle vara någon generell lösning har jag inte skrivit, och du har rätt i att det inte är så.
Det är som Öhman brukar skriva, ljudet påverkas av hundratals olika saker.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-19 21:43

jag är då väldigt glad att man kommit över "tjocka väggar med dämplim"-fasen, blev så mycket enklare att bygga lådor :D
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-19 21:49

Kraniet skrev:jag är då väldigt glad att man kommit över "tjocka väggar med dämplim"-fasen, blev så mycket enklare att bygga lådor :D
Dito!

Minns med fasa mina basmoduler med 50mm MDF bafflar 8O

Föregående

Återgå till Teknikforum