Lätt fråga utan svar? Transmissionline!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-18 23:59

Då det inte ger någon värst rak frekvensgång, ger mycket konutslag och blir stort. Sedan är det nästan meningslöst att bygga ett par golvare som man försöker få så djup bas ur som möjligt, och får kompromissa med alla andra parametrar

:?:

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-12-19 00:38

Jocke skrev:
Då det inte ger någon värst rak frekvensgång, ger mycket konutslag och blir stort. Sedan är det nästan meningslöst att bygga ett par golvare som man försöker få så djup bas ur som möjligt, och får kompromissa med alla andra parametrar

:?:

I en transmissionline låda fick man tydligen både förstärkningar och hämska utsläckningar i basen, och en transmissionlinelåda skulle ge mer konutslag än en basreflexlåda. Och jag tänkte bygga transmissionline bara för att få djupbas igentligen, men nu har det kommit till mig att man kanske inte ska satsa på djupas. Elementet vi talar om är 4" aktiv konarea, och för att få mycket bas ur en 4"are, måste man kompromissa lite. Te.x med högre QTS som i mitt fall, då jag får mer konutslag, större låda och sämre accelerationsfaktor. Inget som är för något annat än djupbasen..
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-19 00:42

för att få mycket bas ur en 4"are, måste man kompromissa lite
:!: :idea:

Lite?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-12-19 00:50

Har du provat att simulera hur ditt 4" element kan fungera i en mycket liten basreflexhögtalare?
Jag tänker då på möjligheten att få en liten snygg högtalare som kan spela snyggt ihop med en sub till höga volymer. T.ex. med delning 80Hz mot subben.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-12-19 12:43

silvervarg skrev:Har du provat att simulera hur ditt 4" element kan fungera i en mycket liten basreflexhögtalare?
Jag tänker då på möjligheten att få en liten snygg högtalare som kan spela snyggt ihop med en sub till höga volymer. T.ex. med delning 80Hz mot subben.

Det mäter ungefär som om det skulle ha haft lägre QTS, men tappar fortfarande trevlig accelerationsfaktor :cry:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-12-19 21:02

Hur stor slaglängd har ditt bas elementet, sd 92 cm2 är inte så pjåkigt jag tror att det går att grejja en rätt så ok avstämning i basen. Frågan är bara hur mycket ljudtryck som basen kan ge.... Fina element annars.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-12-20 00:56

skrutten skrev:Hur stor slaglängd har ditt bas elementet, sd 92 cm2 är inte så pjåkigt jag tror att det går att grejja en rätt så ok avstämning i basen. Frågan är bara hur mycket ljudtryck som basen kan ge.... Fina element annars.

+/- 3,5mm xmax.
De går problemlöst ner under 45hz -3dB i en 20l basreflexlåda.
Men som sagt så borde jag ha tänkt över det mer och fått informationen tidigare. Har det rätt trångt i mitt lilla rum på 10,5m^2. Så hela transmissionline ideén känns lite opassande.
Ljudtryck.. Med 0,28qts skulle jag kunna spela 109dB >80 hz, sedan får väl en subba lyfta 80> Hz delen.

Men är det någon som vill köpa elementen så kanske detta är erat tillfälle :wink: .
Mvh. Bred

Föregående

Återgå till Teknikforum