Ojordat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-04-11 00:14

Får man ha KraftBalsam som kräver jord? Det är väl inte tillåtet att skicka ut skräp till jorden?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-04-13 11:08

tvett skrev:Får man ha KraftBalsam som kräver jord? Det är väl inte tillåtet att skicka ut skräp till jorden?
Jord är ju inget mystiskt. Har man inte femledare vilket man inte har i gamla installationer så är ju nollan jord. Nollan och jorden kopplas samman i elcentralen. I lägenheter har varje lägenhet sin egen jordpunkt i dom fallen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-13 12:11

Hur svårt är det att läsa föreskrifterna? Bryt dem inte - om du inte har en polare på försäkringsbolaget förståss :roll: ..

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-30 08:57

Men vad händer om ex CD har jordade kontakter och förstärkaren inte har den möjligheten.
Får man kopla in Cd i jordade uttaget då ?

Min CD har jordade kontakter men min förstärkare har det inte.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-30 17:44

så man får alltså inte dra egen jord från en förgreningsdosa till vattenelementet? 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-30 23:25

Poppen skrev:Men vad händer om ex CD har jordade kontakter och förstärkaren inte har den möjligheten.
Får man kopla in Cd i jordade uttaget då ?

Min CD har jordade kontakter men min förstärkare har det inte.

Om förstärkaren är ojordad på gammeldags vis, dvs den inte passar i ett jordat uttag, då får man inte sabotera kontakten så att den "passar". Det är ganska ovanligt att det är så idag. Om den däremot har en platt ojordad kontakt som utan modifikation passar i uttaget får man koppla in den där.

Den senare har extra bra isolering och bedöms därmed inte behöva skyddsjord.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-30 23:27

Kraniet skrev:så man får alltså inte dra egen jord från en förgreningsdosa till vattenelementet? 8)

Tveksamt. Jag tror inte det. Däremot tror jag inte det finns några regler om att förbinda chassiet på en apparat (tex via en skruv på baksidan) med elementet.

Fast det här är "tassemarker".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-05-01 00:31

men jag tycker iaf att man kan höra skillnad mellan jordat och ojordat i vissa apparater. linnapparaterna jag hade och även arcam-färstärkaren upplevde jag som att de lät bättre i jordat uttag. kanske för att de är konstruerade för jordat bruk?

problemen uppstår ju när vissa apparater är jordade och andra inte. dator och förstärkare är ju ett exempel där olika jordpotential kan vara problem. även många lcd/tft TVs orsakar problem idag då annan elektronik kopplas in som inte är jordade.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-01 11:39

Alltså, det här rör sig ju om två helt separata konsekvenser av samma sak. Den ena är elsäkerhet, den andra ljudkvalitet.

Jag pratade om elsäkerhet in mina senaste inlägg.

Vad gäller ljudkvalitet så är nog min utgångspunkt att så länge det inte blir hörbart brum så är jordningarna heller inte nåt problem. Men alla behöver ju inte vara som jag, och jag vet inte allt.

Föregående

Återgå till Teknikforum