paa skrev:bomellberg skrev:Naqref™ skrev:Problemet kvarstår ju dock för de som vill köra film i tvåkanal. IÖs kommande kanaladministrator kommer fixa det och likaså den matrisenkoder (5.1 -> 2) jag har konstruerat där man kan ställa nivån (inmixningen) på fantomcentern och .1-kanalen fritt.
Man kan också bygga sig en HTPC.

Finns det någon driver till något PC-ljudkort som styr upp ljudet i olika kanaler på ett bättre sätt än i AV-receivrarna?
Jag har kanske missuppfattat, och jag blir mer än gärna utbildad av bättre vetande personer, hur avkodningen görs i en htpc.
Jag spelar allt mitt material i Media Player Classic. Till denna har jag kopplat FFDShow, som tar hand om avkodning av såväl bild som ljud. I just ljuddelen sköts DD-avkodningen av modulen "liba52", som avkodar allt AC3-kodat ljud. Denna avkodning bryr sig inte om hur många högtalare jag har inkopplat, alla 5.1 kanaler kodas av. Därefter sköter mixern om hur dessa avkodade kanaler ska "routas" till de respektive högtalarna. Själv kör jag med en 4.0-uppsättning, och min mixer ser ut som nedan:
I mitt fall skickas alltså 0,7*Center till Left och 0,7*Center till Right, och det är likadant med effektkanalen.
Mig veterligen har detta ingenting att göra med vilket ljudkort du använder. Du kan också, efter mixerns omblandning, via S/PDIF, skicka en omkodad 5.1-signal till din reciever (även om du bara har en 4.0-uppstallning) och på så sätt få recievern att tro att den ska spela 5.1, vilket den också gör, men bara i 4.0 högtalare. Det blir kanske dock en signalförsämring med denna omkodning? Jag kör analogt ut själv så jag har inte det problemet.
Hoppas att jag inte missuppfattat något, för då har jag lurat mig själv i fem år.