Hur ska en högtalare egentligen se ut..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-05 12:04

PeterAkemark skrev:
petersteindl skrev:
PeterAkemark skrev: Jo, det är mycket den inte får. Men så liten inverkan på ljudtryckskurvan som möjligt är önskvärt i form av dippar / pucklar dvs utsläckningar / adderingar av reflektioner. Så bra koppling till rummet som möjligt. Så "nära" stora ytor men inte inbyggd i väggen. En låda som jag kommer ihåg är Allisons (Acoustic Research AR), en trekantig sak som skulle stå i anslutning till en vägg! Men här blev det en trekantig "toppdel" så en trekantig botten en en spetsig halv pyramid/tetra i anslutning till en vägg. Kan det bli bra?

Den hette Allison One och dessa sålde jag på den tiden då jag ägde Ljudbutiken AB. Skall du ha två diskanter pekandes såsom Allison one?

Du kan även ha en bas/mellanregister såsom, säg OA-51 fast vinkelrät mot väggen och i 45 grader mot golv. Bra va :) Om du inte vill ha den golvstående så kan du såga av den nertill. Vill du inte ha den så kantig, så kan du göra den rund, ja, låtsäga, lite ellipsoidisk :mrgreen: Kanske lite äggformad? Kan det vara nåt? 8) Jag tror det blir bra :D Fast möjligheten är ju att något sådant är patenterat, men för eget bruk kan det ju ändå funka.

MvH :wink: :)
Peter

Nä, din ellipsoid låter jag nog vara. För svår att realisera för mig. Då blir nog en sfär lättare att få tag på. Problemet då blir ju åter reflektionerna från närliggande begränsningsytor i lyssningrummet, villka jag skulle vilja ha eliminerade/minimerade i så stor utsträckning som möjligt. Något inbyggt i väggen går inte att genomföra. Om jag ska beskriva mina tankar så går de emot ett hölje som fungerar mer i linje med ett stealth-plans egenskaper i avseende på radarreflektioner fast då i avseende på alla kantreflektioner och deras placering i tiden. Reflektionerna är oundvikliga men deras energi kan smetas ut tiden/frekvens vilket har gynnsam inverkan på resultatet. Vilket din ellipsoid gör mycket bra utom i anslutning till väggen, anslutningen är väl i det närmaste rätvinkligt om jag kommer ihåg rätt? Allison One var/är inte bättre än någon annat rätvinkligt hölje. Fördelen med den skulle vara placeringen av baselementen och deras koppling till rummet som ju får anses som mycket bra och så har jag nog också tänkt mig att placera mina baselement och inga vinklar skarpare än 45 grader.

Ja, den där högtalaren har ju funnits i många, många år. ;)

Den heter Ino a2 (fanns en a3 också under 90-talet). Ett baselement pekande 45 grader uppåt och två diskanter pekandes +/-45 grader isär.

Blir en himla trevlig launch-högtalare*, och så har de också använts av många genom åren. Den djupaste basen hanterar man förstås med separat låda som kopplar till både golv och vägg, och som kan placeras lite friare.

Vh, iö

- - - - -

*=en som man kan vara var som helst när man lyssnar på den. Inklusive gå omkring med en martini i handen. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-05 13:27

Roligt IÖ, tänkte inte på det... har nog inte sett dina a2/a3 men de skall således likna det jag gjort! Kul att jag tänker i samma banor som du. Vad har du för erfarenheter av dina konstruktioner i avseende på den specifika formen, vad bibringar de för positiva egenskaper?

Min "låda", som mer påminner om någon i en burka, vill jag skall koppla baselementet så bra som möjligt till två begränsningsytor, golv och bakomvarande vägg. Anslutningsvinklarna blev flackare än 45 grader mot bakväggen men skarpare än önskat mot golvet. Mellanregister/diskant sitter i en relativt flack montering mot bakväggen. Detta för att eliminera så mycket av diffraktions/reflektions kanter som möjligt.

"Lådan", som har volymen 27 liter, skall sitta dikt an mot bakväggen samt stå på golvet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-05 17:22

NU spelar det ingen roll längre. Men det hade med mitt utgångsmaterial att göra (räcker eller räcker inte längden på mina plankbitar).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-11-05 17:37

soundbrigade skrev:NU spelar det ingen roll längre. Men det hade med mitt utgångsmaterial att göra (räcker eller räcker inte längden på mina plankbitar).

Jaha, vad blidde det då?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-05 17:41

Ett djäkla felkap!!! Bredd 279 mm skulle det vara och jag sågade 239 mm. Men jag har en lösning på det problemet.
Plankorna är nu uppkapade i småpinnar och hoplimmade till sitsar till fyra nya köksstolar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-05 18:46

soundbrigade skrev:Ett djäkla felkap!!! Bredd 279 mm skulle det vara och jag sågade 239 mm. Men jag har en lösning på det problemet.
Plankorna är nu uppkapade i småpinnar och hoplimmade till sitsar till fyra nya köksstolar.

:lol:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-05 19:31

Det finns lösning som, om den lyckas kommer att få slutresultatet att se ut som ett mästerverk. 8)

Föregående

Återgå till Teknikforum