Nad 3240 pe

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-13 01:37

Tomgångsström = idling current på schemat.

Det är en pot för varje kanal som man ställer tomgångsströmmen med. Det är den potten som är närmast de stora utgångstransistorerna. En liten blank sak med ett mejselspår i. VR403 och VR404 heter dom.

Sedan finns det två pottar till alldeles bakom, alltså närmare fronten då, en för varje kanal här också. De pottarna ställer man mittspänningen med, man balanserar den så att det klipper symmetriskt.

Nu vet jag inte på rak arm vilket håll strömpottarna går åt, alltså åt vilket håll man vrider för att öka resp minska strömmen.

Man löder bort tråden (kortslutningen) som sitter över 1 ohms-motstånden R471 / R472, och mäter sedan spänningen över dessa motstånd utan signal in. Det skall vara runt 26 - 30 millivolt, det ger en tomgångsström på 26 - 30 mA. När det är inställt löder man tillbaks trådarna som kortsluter mätmotstånden.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-13 14:39

okey ! Då förstår jag,, men skulle detta kunna vara lösningan på problemet? jag har inte rört potarna och det har nog ingen innan mig heller. Eftersom de är märkta.
Känns som om nått har brunnit....Men jag vet förmodligen mindre än du.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-11-13 17:48

Det är nog något som fortfarande är trasigt. Ofta går ju det som kan dra mycket ström sönder först, men sedan kan det i sin tur dra med sig andra komponenter längre "in" i förstärkaren. Svårt att säga.

Jag brukar mäta på alla halvledare, i vart fall kan du ju mäta om det är kortslutning i någon transistor.

Som kimmen skrev, det händer ju att motstånd brinner av också. Jag bytte alldeles nyss tre emittermotstånd på 0,47 ohm, dom såg hela ut, men det var helt avbrott i dom.

Har man tur så avger de trasiga komponenterna röksignaler ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-11-13 17:57

Åtminstone all transistorer till höger om och mellan Q413,415 eller Q414, 416 (beroende på kanal) är suspekta. På min var varenda en trasig!

Föregående

Återgå till Teknikforum