Det beror på om motorns "DC-position" relaterar till innerschassiet eller till ytterschassiet.
Det finns faktiskt goda skäl till att motorn skall sitta på innerschassiet (med tillbörlig vibrationsdämpande/isolerande infästning självklart), eftersom motorn fäst i ytterschassiet (eller till och med stående bredvid spelaren på egen plint) gör att yttre vibrationer ger svajpåverkan. Ofta rätt svårartade till och med.
Ändå är sådana konstruktioner legio i skivspelarvärlden. Ingen bra idé. Det är det där med jordsystem igen - de måste ge en relevant referenspunkt för det man vill kunna avläsa med precision. Och det är också det som gör en dämpborste mycket bättre än en dämpbalja. I varje fall om skivspelaren saknar vakuumtallrik...
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Skrev i mitt första inlägg:
iö skrev:2. Är du säker på att du verkligen kan styva upp/mjuka upp upphängningen och att det inte bara är en offsetning av innerschassiet som du åstadkommer? Jag frågar bara för att jag vet att det finns konstruktioner som beter sig på båda sätten.
Ojdå, jag visste inte riktigt vad "offsetning av inerchassiet" betydde.

(Jag och teknik...

)
Det betyder ungefär "avvikelse från nominell position", eller från nominellt värde om det är i någon annan dimension än lägesdimensionen. Man kan ju t ex ha en offset-spänning från en förstärkarutgång. Om man använder en jordkopplingskondensator för återkopplingen återstår bara ingångsoffseten. I vissa konstruktioner där man DC-kopplar (läs full gain ned till DC) så har man trimningsmölighet för offseten, vilken kan sägas motsvara möjligheten att trimma bort innerschassiets offset med skruvarna på skivspelarnen. Allt för att se till så att man har en avvikelse så nära noll som möjligt, från konstruktionens nominella mått.
MichaelG skrev:Men nu tror jag att jag förstår dina (och Svantes) funderingar om att det eventuellt kunde vara inbillning. Det skulle ju vara ganska märkligt om jag hade fått olika ljud från skivspelaren bara genom att höja eller sänka subchassiet - allt annat oförändrat.
Hälsn. Michael
Ja, i varje fall om det sker även vid spelning på mycket låg volym således att akustisk återkoppling inte kan vara en del av problematiken, och om motorn sätter där den skall*. Men om någon del, i synnerhet om det är någon del som mera direkt relaterar till avläsningssystemet - tonarm och/eller kabeln ut från den, ligger an mot något med innerschassiet i offset-position, är det inte långsökt att ljudkvaliteten kan påverkas menligt.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket den som sagt alltför sällan gör. I skivspelare utan fjädrande innerschassie gör den det praktiskt taget alltid dock.
Och det finns exempel på även skivspelare med fjädrande innerschassie med motorn refererande direkt till innerschassiet också.
Dual CS5000 till exempel.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).