Skivspelarteknikfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-10-20 17:28

Laila; :wink:

Svante; Ditt tekniska resonemang låter både initierat och förtroendeingivande för mig som inte kan sådant. Eftersom det är en del mek med att ändra på upphängningen (tre fjädrar som trycks ihop/släpps ut lagom mycket så att skivtallriken fortfarande ligger i våg) så orkar jag inte med någon sorts blindtest av detta. Jag nöjer mig med att konstatera att jag inte gillade ljudet under de perioder inställningen var annorlunda mot nu. Och att jag gillar ljudet nu. Om detta enbart är effekten av placebo så får jag leva med det. 8)

Roger; Är det det som händer när man trycker ihop fjädern då?

akeda; Det är inte en transportsäkring. Det är själva systemet för den flytande upphängningen. Skivtallrik och tonarm är monterade på subchassiet som i sin tur vilar på de tre spiralfjädrar jag skriver om. Dessa kan pressas ihop mer eller mindre beroende på hur man skruvar på de muttrar som stoppar respektive fjäder. Mer ihoppressade lyfts subchassie med tonarm, skivtallrik och allt - mindre ihoppressade sänks det istället.

matereo; Själv tycker jag att CD-spelare är hemskt praktiskt! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-20 18:41

Trycker man verkligen ihop fjädrarna? Det är då inte samma system som på TD150, där man bara justerar fjädrarnas höjdläge?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 19:51

Jag har skruvat på TD 150 oxå men jag minns inte riktigt hur den är, dock så kan jag säga att alla andra jag har stött på och dom är ganska många olika har man i alla jag minns pressat ihop fjädrarna eller släppt på spänningen.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-20 20:04

Men vad är det som håller emot?

TD150 ser ut som så att subchassiet vilar på tre fjädrar, dämpade med skumtussar. Genom varje fjäder går det en gängstav, och en skruv sitter undertill.
Drar man åt skruven med spelaren upp och ner kommer man visserligen trycka ihop fjädern, eftersom subchassiet ligger an spelarens ovansida, men så fort man vänder spelaren rätt igen är subchassiet flytande (om man inte skruvat på tok för mycket...).

Det gör att fjädrarna _alltid_ ser exakt samma totala belastning oavsett vad man gör med skruvarna - nämligen subchassiets totala tyngd. Det enda man har justerat är höjden där subchassiet flyter.

Även om den totala belastningen alltid är densamma betyder det inte att belastningen på varje fjäder är det. Den fjäder som ligger under tonarmsfästet kommer få det lite tyngre än de andra, och kommer behöva skruvas åt lite hårdare för att subchassiet ska komma i våg.
Så länge subchassiet är i våg, är dock nedfjädringen densamma oavsett om man dragit åt skruven lite eller mycket.

Hur ser ett flytande chassi ut där man kan reglera spänningen på fjädrarna, utan att ha något att ta spjärn mot (och då är det ju inte flytande längre) eller lägga till extra vikt (och det är ju fusk!8O)?

edit: TD166 verkar fungera precis likadant. Skruvarna justerar höjden på vilken chassiet flyter, inte kraften mot fjädrarna.
Har jag missat något?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 21:03

nolimitsoya skrev:Det gör att fjädrarna _alltid_ ser exakt samma totala belastning oavsett vad man gör med skruvarna - nämligen subchassiets totala tyngd. Det enda man har justerat är höjden där subchassiet flyter.

Kastar in handduken, du(o Svante m.fl.) har naturligtvis helt rätt. :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-20 21:05

Alltså, jag har ju inte studerat hur det ser ut i verkligheten, utan kan bara tänka själv. Jag tänkte precis som du att om man justerar läget i ena änden så ändras inte fjäderns styvhet av det. Endast höjdläget kommer att ändras.

Men, så sa någon något som jag tolkade som att man kan justera hur många varv fjädern får genom att skruva ihop den mer eller mindre. Alltså, tänk dig att du spänner fjädern runt sin egen axel, då borde fjädringsstyvheten variera.

Om det är det man gör när man justerar det har jag ingen aning om.

Är det ingen som har ett foto på mekanismen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-10-20 21:40

Inget foto men en "ritning". :) Kolla in TD150.

http://www.theanalogdept.com/thorens_fa ... awings.htm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-20 22:19

Visst är det tyngden ifrån den flytande upphängningen som är huvudsakliga belastningen. Men remmen kommer hålla emot och även tonarmskabeln kommer hålla emot. Sen har man olika tyngd med olika skivor och skivmattor och även helt olika tyngd på olika tonarmar på dom modeller man kan byta på.
Detta medför också att fjädrar kanske med tiden inte håller emot utan sjunker ihop inuti sig själva eftersom dom ofta är koniska. Oracle däremot hade olika färgade fjädrar med olika hårdheter, samt en balansaxel som man kunde hänga på olika vikter och vrida runt skivtallrikens centrum. Samt förstås ändra radien på var vikterna satt.
På dom flesta spelare hängde subchassiet medan t.ex. på Oracle så stod spelaren på fjädrarna.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-20 22:50

Laila skrev:Inget foto men en "ritning". :) Kolla in TD150.

http://www.theanalogdept.com/thorens_fa ... awings.htm

Ok, så jag antar att den här är ett bra diskussionsunderlag:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2008-10-21 00:48

Harryup skrev:Men remmen kommer hålla emot och även tonarmskabeln kommer hålla emot. Sen har man olika tyngd med olika skivor och skivmattor och även helt olika tyngd på olika tonarmar på dom modeller man kan byta på.

Men det första är ju laterala krafter och inget som påverkas vid skruvandet. Inte heller det senare, som ju slår likadant oavsett om skruvarna är i högsta läget eller lägsta, så länge inget tar i någonstans.
Harryup skrev:På dom flesta spelare hängde subchassiet medan t.ex. på Oracle så stod spelaren på fjädrarna.

En sådan upphängning har jag aldrig sett... Hängande menar jag. Jag tycker det verkar som att de flesta liknar Thorens upphängning, med en gängtapp som når ner till en skruv och bricka, på vilken fjädern vilar, och sedan vilar innerchassiet ovanpå - alternativt vilar fjädringen direkt på spelarens botten istället.
Hur löser man en hängande upphängning, och vilka skivspelare har en sådan?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-21 03:22

MichaelG, Du har inte ett ljudkort i datorn så du kan spela in analogt ljud? Då skulle du kunna spela in samma skivor i dom olika lägena och sen lätt blindtesta mellan inspelningarna.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-21 11:24

nolimitsoya skrev:
Harryup skrev:Men remmen kommer hålla emot och även tonarmskabeln kommer hålla emot. Sen har man olika tyngd med olika skivor och skivmattor och även helt olika tyngd på olika tonarmar på dom modeller man kan byta på.

Men det första är ju laterala krafter och inget som påverkas vid skruvandet. Inte heller det senare, som ju slår likadant oavsett om skruvarna är i högsta läget eller lägsta, så länge inget tar i någonstans.
Harryup skrev:På dom flesta spelare hängde subchassiet medan t.ex. på Oracle så stod spelaren på fjädrarna.

En sådan upphängning har jag aldrig sett... Hängande menar jag. Jag tycker det verkar som att de flesta liknar Thorens upphängning, med en gängtapp som når ner till en skruv och bricka, på vilken fjädern vilar, och sedan vilar innerchassiet ovanpå - alternativt vilar fjädringen direkt på spelarens botten istället.
Hur löser man en hängande upphängning, och vilka skivspelare har en sådan?

Jo, allt påverkas vid skruvandet förmodligen på grund av att det inte är särskilt genomtänka konstruktioner. Eftersom du ändrar höjden på subchassiet så får du kraften i sidled på andra ställen då remmen vill centrera sig på motoraxeln så den följer inte med innertallriken i höjdled.

Ser att jag skrev lätt märkligt, var ganska trött igår. Jo alltså det jag menade men inte skrev är att i princip alla spelare måste man mecka underifrån medans t ex Oracle är en spelare utan yttre ramchassie som man meckar uppifrån. Man kan helt enkelt ta av det flytande chassiet utan problem (problemen börjar då man skall justera in den). Medans typ alla AR-kopior måste man mecka med uppställda på en jigg så man kommer åt underifrån.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-10-21 13:37

Nu har jag undersökt saken!

Visst är det som bla a nolimitsoya skriver att fjädrarna egentligen inte trycks ihop alls. Drar jag åt muttern, så lyfts hela subchassiet (med skivtallrik och allt) - men fjädrarnas form har inte ändrats.

Varför låter det då olika om skivspelaren beroende av hur mycket (eller litet) muttern är påskruvad (=hur högt eller lågt subchassiet "flyter" i förhållande till ytterchassiet)?

Det jag finner är att om inte subchassiet hänger ganska precis rätt, så flyter det inte "helt fritt". Någonting tar alltså emot någonstans. Och då gissar jag att detta helt enkelt påverkar ljudet. Men när det hela "flyter fritt" så låter det också bäst. Vilket förmodligen också är avsikten med konstruktionen.

Vad har jag lärt mig av detta:

- Jag trodde att subchassiet "flöt fritt" vid mina olika inställningar av detsamma. Så var inte fallet.
- Jag trodde att fjädrarna pressades ihop när jag drog åt muttern. Så var inte fallet.
- Jag trodde att hur hårt fjädern var spänd spelade roll för hur skivspelaren lät. Så var inte fallet.
- Allt är inte som jag tror. Fast det visste jag redan innan... :wink:

Ett stort tack också till alla er som engererat er i frågan. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-21 14:43

Nääää...!

Någonting tar alltså emot någonstans.

Sluta inte tråden nu! Vi vill ju veta vad det var som tog emot! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 15:08

MichaelG skrev:Nu har jag undersökt saken!

Visst är det som bla a nolimitsoya skriver att fjädrarna egentligen inte trycks ihop alls. Drar jag åt muttern, så lyfts hela subchassiet (med skivtallrik och allt) - men fjädrarnas form har inte ändrats.

Men jag var nog först att misstänka detta. ;)

Skrev i mitt första inlägg:
iö skrev:2. Är du säker på att du verkligen kan styva upp/mjuka upp upphängningen och att det inte bara är en offsetning av innerschassiet som du åstadkommer? Jag frågar bara för att jag vet att det finns konstruktioner som beter sig på båda sätten.

Kan nämna att det som skrivit som förspänning av motorcyklars fjädring inte riktigt stämmer heller. Förvisso kan man få en faktisk förändring av styvheten (fjädring mellan motorcykelmassa och väg) men oftast så sker det faktiskt "bakåfram", alltså således att det blir styvare då man minskar förspänningen. Det beror på att det finns en utväxling emellan, som ger progressiv inverkan. Ju mera förspänning man brassar på med (=lyfter fjädringen) ju längre in i det mjuka arbetsområdet kommer man helt enkelt. Det kan nämnas att man i regel transformerar dämpingen på samma sätt, eftersom motorcyklar nästan undantagslöst använder mcPherson-ben för bakfjädringen. I förekommande fall kan ävan framfjädringen förspännas, och då kan flera olika saker hända. En av dem är att ingreppspunkten för den eventuellt olinjära däpningen ändas, och en annan är att hela motorcykelns geometri påverkas, vilket man ändra massfördelningen. Men därtill så finns det motorcyklar med luftassistans för gaffeln, och då kan man faktiskt dramatisk påverka fjärdingsstyvheten, genom att välja olika proportioner mellan fjäder- och luftinverkan.

MichaelG skrev:Det jag finner är att om inte subchassiet hänger ganska precis rätt, så flyter det inte "helt fritt". Någonting tar alltså emot någonstans. Och då gissar jag att detta helt enkelt påverkar ljudet. Men när det hela "flyter fritt" så låter det också bäst. Vilket förmodligen också är avsikten med konstruktionen.

Visst är det så, och ofta är det just kablar som ställer till det när det inte går fritt, och orsaken till att de inverkar (extra mycket) är att de återverkar med krafter på hela tonarmen, och därmed på nålarmen. Avspelningen drabbas alltid illa av sådant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-10-21 18:21

IngOehman skrev:Skrev i mitt första inlägg:
iö skrev:2. Är du säker på att du verkligen kan styva upp/mjuka upp upphängningen och att det inte bara är en offsetning av innerschassiet som du åstadkommer? Jag frågar bara för att jag vet att det finns konstruktioner som beter sig på båda sätten.

Ojdå, jag visste inte riktigt vad "offsetning av inerchassiet" betydde. :oops: (Jag och teknik... :roll: )

Men nu tror jag att jag förstår dina (och Svantes) funderingar om att det eventuellt kunde vara inbillning. Det skulle ju vara ganska märkligt om jag hade fått olika ljud från skivspelaren bara genom att höja eller sänka subchassiet - allt annat oförändrat.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-21 18:40

MichaelG skrev:... Det skulle ju vara ganska märkligt om jag hade fått olika ljud från skivspelaren bara genom att höja eller sänka subchassiet - allt annat oförändrat.

Jo. Jag kanske har tjatat om det förr, men det är oftast mycket svårt att bara ändra på en enda parameter. Med en remdriven skivspelare kommer inte remmen ligga på samma höjd om du tex höjer hela innerchassit. Om det hörs eller inte är en annan sak och beror givetvis på den övriga konstruktionen. Men det är ändå ytterligare en parameter du har ändrat på...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-21 18:51

Det beror på om motorns "DC-position" relaterar till innerschassiet eller till ytterschassiet.

Det finns faktiskt goda skäl till att motorn skall sitta på innerschassiet (med tillbörlig vibrationsdämpande/isolerande infästning självklart), eftersom motorn fäst i ytterschassiet (eller till och med stående bredvid spelaren på egen plint) gör att yttre vibrationer ger svajpåverkan. Ofta rätt svårartade till och med. :(

Ändå är sådana konstruktioner legio i skivspelarvärlden. Ingen bra idé. Det är det där med jordsystem igen - de måste ge en relevant referenspunkt för det man vill kunna avläsa med precision. Och det är också det som gör en dämpborste mycket bättre än en dämpbalja. I varje fall om skivspelaren saknar vakuumtallrik...

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:Skrev i mitt första inlägg:

Ojdå, jag visste inte riktigt vad "offsetning av inerchassiet" betydde. :oops: (Jag och teknik... :roll: )

Det betyder ungefär "avvikelse från nominell position", eller från nominellt värde om det är i någon annan dimension än lägesdimensionen. Man kan ju t ex ha en offset-spänning från en förstärkarutgång. Om man använder en jordkopplingskondensator för återkopplingen återstår bara ingångsoffseten. I vissa konstruktioner där man DC-kopplar (läs full gain ned till DC) så har man trimningsmölighet för offseten, vilken kan sägas motsvara möjligheten att trimma bort innerschassiets offset med skruvarna på skivspelarnen. Allt för att se till så att man har en avvikelse så nära noll som möjligt, från konstruktionens nominella mått.

MichaelG skrev:Men nu tror jag att jag förstår dina (och Svantes) funderingar om att det eventuellt kunde vara inbillning. Det skulle ju vara ganska märkligt om jag hade fått olika ljud från skivspelaren bara genom att höja eller sänka subchassiet - allt annat oförändrat.

Hälsn. Michael

Ja, i varje fall om det sker även vid spelning på mycket låg volym således att akustisk återkoppling inte kan vara en del av problematiken, och om motorn sätter där den skall*. Men om någon del, i synnerhet om det är någon del som mera direkt relaterar till avläsningssystemet - tonarm och/eller kabeln ut från den, ligger an mot något med innerschassiet i offset-position, är det inte långsökt att ljudkvaliteten kan påverkas menligt.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket den som sagt alltför sällan gör. I skivspelare utan fjädrande innerschassie gör den det praktiskt taget alltid dock.

Och det finns exempel på även skivspelare med fjädrande innerschassie med motorn refererande direkt till innerschassiet också. ;)

Dual CS5000 till exempel. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-21 20:30

Min ombyggda Unamco har motorn stumt infäst på chassit som bär tallrik och tonarm. Fick byta ut växellströmsmotorn till en vibrationsfattig likströmsdito (körs på batteri). Rörelsen mellan motor och tallrik uteblir på det sättet. Chassit är ett laminat av bly och akryl, betydligt tyngre än den roterande delen.

Lite off-topic...

När det gäller förspända fjädar, så visst kan det väl innebära en förstyvning vid ökad förspäning? Har själv råkat vända fjäderskålarna åt fel vid stötdämparbyte på bil. Förspänningen ökade och visst katten blev den stelare i fjädringen (och hög blev den...). Vilket konstaterades när jag väl fått dit skålarna på rätt håll. Kan förstås vara rätt olika fjäderkaraktäristik inte minst beroende på fjäderbenslutningen och där skiljer sig motorcyklar och bilar åt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 00:54

Bortsett ifrån geometriska ändringar på grund av nya vinklar för de i fjärdringen deltagande delarna, så nej.

Oavsett fjäderförpänning (och bortsett ifrån modulatoner i utväxlingen till fäljd av geometriförändrignar) så tar fjäderna alltid upp bilens vikt (eller i skivspelarfallet - innerschassiets vikt).

Däremot kan man förspänna fjädrar "på riktigt" för att få dem styvare. Det gör man genom att förspänna den med en fjäder! Då spänner man dem, och är de intrinsiskt olinjära (alla spiralfjädrar det det vid sträckning, men oftast inte i samma grad vid tryck) så kommer k att ändras.

Men sådana arrangemang är mycket ovanliga. Både i fordon och skivspelare.

Man kan även låsa delar av en fjäder eller helt frankt korta av den, och få en styvare fjäder.

Men som sagt fjädringsändringar som beror på förspänning (vilket är ett olyckligt ord eftersom det borde heta offset:ning) i bilars hjupupphängning, beror inte på att fjädern beter sig olika när man lyfter dess spjärnpunkt, utan det beror alltså i förekommande fall på geometriska förändringar i det eventuellt progressiva utväxlingssystem som bildas av delarna utanför själva fjädern.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-22 01:09

Jag tror att man lätt förväxlar fjädringsstyvhet med kraft. Om man trycker hårt på en fjäder så är det lätt att tycka att den blir styvare.

Visst är fjädrar lite olinjära, men det man märker mest är nog ändå att kraften blir större, olinjäriteten (=styvhetsökningen) är nog typiskt svår att känna.

Jag tycker den här tråden visar ungefär det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-10-22 01:15

Fast när man sträcker en fjäder ökar k dramatiskt på slutet.

Jag tror därför att det som för många varit det svåraste att förstå i den här tråden, är att man faktiskt inte ens trycker ihop en stående fjäder när man flyttar dess spjärnpunkt. Man bara flyttar fjädern, och det som vilar på den.

Att begreppet "förspänning" dessutom används, trots att det inte är en förspänning det handlar om, för det nog ännu svårare för många att förstå. Det man gör är ju inte att spänna*, bara att flytta.

Däremot finns det ju fall där man t ex förspänner lager med hjälp av fjädrar, och även där flyttar man en spjärnpunkt, men i det fallet kan inte den andra sidan röra sig vidare efter det att lagret är ansatt.

Vh, iö

- - - - -

*Det man spänner är i varje fall inte fjädern. Men en sorts virutell fjäder kan man påstå att man spänner... Man adderar ju faktiskt lägesenergi, och det ett annat sätt att lagra energi genom att trycka mot något som svarar med en kraft. Det finns ju till och med modeller som illustrerar gravitationen som fjädrar mellan olika massaobjekt och "det stora" massaobjektet. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-10-22 02:36

IngOehman skrev:Visst är det så, och ofta är det just kablar som ställer till det när det inte går fritt, och orsaken till att de inverkar (extra mycket) är att de återverkar med krafter på hela tonarmen, och därmed på nålarmen. Avspelningen drabbas alltid illa av sådant.

Vh, iö

Kablar kan påverka en hel del om man inte vet i vilken loop man skall lägga dom. Dom kan ligga emot botten om man sänker för mycket, dom kan påverka fjädringen för att dom trycker subchassiet i sidled emot ett bottenläge. Eller drar emot kabelavlastningen och spänner på det viset.
Fast har man monterat några så blir det där till en vana. Avlastningsklämman för tonarmskabel är en väldigt viktigt att den är monterad rätt.
Men subchassiet kan också vrida sig av sig självt då fjädrar mattas utan att kabeln i sig påverkar. Men helt klart är att wobblande subbchassien inte är att föredra. Det är ett tecken på att mer justering går att göra.

Hur menar du att tonarmskabel påverkar tonarmen och nålarmen? Menar du inte att kabel spänner subchassiet eftersom tonarmen är fast förankrad i subchassiet? Dom flesta lite bättre armar har ju lösa kablar dessutom.

Mvh/Harry

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2008-10-22 09:45

Harryup skrev:
akeda skrev:En liten försynt fråga:

Är det inte bara transportsäkringen vi talar om?
Fjäderupphängningen har väl bara två lägen: "fjädrande" och "icke fjädrande (för att saker inte ska skadas vid transport)" dvs. resp. ändlägen på skruvarna.

Är det överhuvud taget tänkt att man ska begagna sig av mellanlägen?

Nej ingen transportsäkring.
Sådär funkar alla spelare med fjädrande innerchassie.
Byter man t.ex. tonarm måste man justera om allt. Och oftast lite ändå med tiden även om man inte har ändrat något.

mvh/Harry

Äh, sånt finlir :lol:
Huvudsaken är väl att använda rätt tuggummi i plastmuggen i vars botten knappnålen är fäst - för att få rätt dämpning av skorrandet.
:)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 16:06

Används det inte progressiva stålfjädrar på bilar? Såna med nåt önskat extra olinjärt samband mellan ihoppressning och styvhet?

Jag har precis för mig det ..... men å andra sidan är jag inte så hemma på stålfjädrade bilr, åker helst på olja och gas. :roll:

För övrig, inom olje/gas-segmentet, är det många som fortfarande tror att trycket i en gasklocka (på en Citroën då) ökar när man ställer bilen i ett av de högre lägena genom att pumpa in mer olja.

Det gör det förstås inte, trycket håller fortfarande uppe bilens tyngd, precis, och den väger inte mer om man höjer upp den 40 mm högre över marken.

Det blir helt analogt med subchassits höjande kontra fjäderspänningen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 16:13

Kom just på ..... :lol: 8O :lol:

...... om man skulle krångla till det lite, varför inte hänga upp ett subchassi till en skivspelare i just olja och gas, a la Citroën?

Bortsett från att det kan vara lite komplicerat, just den typen av fjädring är ju i bilvärlden ansedd som en av de bättre, komfortmässigt.

Man kunde då ställa både fjädring och dämpning var för sig, och olika på alla tre upphängningarna om man så skulle önska.

Det vore nåt ... en Linn LP12 Cittro Special :lol:

(antagligen nåt för Svante ...... 8) )

.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-22 16:48

phon skrev:(antagligen nåt för Svante ...... 8) )

.

Nja, någonting med sittåträng får mig att rysa, så jag tror inte det.

Men om vi låter bli citroën-etiketten kanske det går bra. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-22 17:21

phon skrev:Används det inte progressiva stålfjädrar på bilar? Såna med nåt önskat extra olinjärt samband mellan ihoppressning och styvhet?

Tänk en koniskt lindad skruvfjäder som kan tryckas ihop.
Dom större varven är lättare att trycka ihop än dom mindre varven. Därmed börjar fjäderns stora varv fjädra ihop först, och färre och styvare aktiva varv ger styvare fjäder.
Man kan även linda en skruvfjäder med olika stigning så att de tätlindade fjädervarven går ihop först och antal aktiva varv minskar och fjädern blir styvare, progressivt. Men en stålfjäder kan aldrig bli progressiv så länge alla varv är aktiva, om den inte överbelastas.
Man kan även med länkarmslösningar få variabel momentarm från en fjäder vid olika nedfjädring, vilket kan ge progressiv funktion.
Gammaldags bladfjäderpaket är också progressiva, genom att fler och fler blad belastas när dom böjs ihop.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 18:11

Svante skrev:
Men om vi låter bli citroën-etiketten kanske det går bra. :D

Du menar att du vill sitta på golvet och äta? :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-22 18:17

paa skrev: mellan ihoppressning och styvhet?

Tänk en koniskt lindad skruvfjäder som kan tryckas ihop.
Dom större varven är lättare att trycka ihop än dom mindre varven. .....[/quote]

Jo, dom är ju koniska, fjädrarna i LP12.

Likaså i min nya bil, där är dom snarare dubbelkoniska, jättestora på mitten och smala i båda ändar. Har inte kollat om dom är olika tätt lindade än, men det kanske dom är.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum