Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Man ska nog inte glömma bort att det är skillnad på radiomottagare också.
RogerJoensson skrev:2-ch skrev:Man ska nog inte glömma bort att det är skillnad på radiomottagare också.
Jo, men det ger normalt inte tillnärmelsevis så stor försämring/skillnad som processandet före sändaren ger.
Strmbrg skrev:Ber som brukligt om överseende om spörsmålet redan är avhandlat...
Nå, förut, då jag hade en hyfsad (analog-)tuner i anläggningen, så gjorde jag emellanåt en reflexion:
Ibland händer det att P2 spelar plattor som jag har hemma på CD.
Förannonserar presentatören vad som skall komma härnäst, så kan man ju kasta på sin CD parallellt, och göra den populära jämförelsen.![]()
Varje gång, så lät radioutsändningen luftigare och mer ambient.
Växlade jag över till spelaren, så lät det "trängre" och mer artificiellt.
Alltså samma CD-inspelning...
...antingen via en spelare i Radiohuset/diverse elektronik/Nackamasten/luften/min tuner/...
eller direkt från min spelare.
Jag har noterat detta både i Vårberg och i Bromma.
Det har varit samma fenomen oavsett dyr Sony-spelare eller en Rega.
Tunrarna (?) var en liten Teac i 300-serien (tror jag...) och en gammal Pioneer som hette niotusen, nånting, från sent sjuttital eller tidigt åttital.
Fascinerande att en mer komplex överföring kan ge en upplevelsemässig förbättring!
(Förbättring betyder större grad av upplevd realism i detta fall.)
Har numera ingen vettig möjlighet att testa detta pga av apparatbrist.
/Strmbrg,
Richard skrev:Den kompression som P2 tillför gör att du upplever ljudet som luftigare, med de små detaljerna upplyfta mer än det ska. Alltså samma fenomen som en del som tror att vinylåtergivning låter likt masterbandet- vilket det inte gör.
Strmbrg skrev:P2 är väl den kanal som är minst komprimerad?
Då borde ju andra kanaler låta ännu mer "luftigt" och naturtroget.
Men det tycker jag inte att jag upplever.
RogerJoensson skrev:Ljudet från en bra Cd låter klart bättre än samma cd via analoga P2, men P2-ljudet är klart njutbart. P2 är en fröjd att lyssna på jämfört med P3 som låter pressat och eländigt. P3 är himmelriket jämfört med riks, nrj och allt vad dom heter.
RogerJoensson skrev:Som någon påekade tidigare så är det kanske lågnivåkompressionen du gillar (att man lyfter de svaga ljuden). Gör man det snyggt så är det njutbart, särskilt när man lyssnar på svag nivå. Men _jag_ tycker ända att det innebär en försämring över lag.
Det är dock en jäkla skillnad på den relativt milda behandling som P2 gör mot de andra som krossar dynamiken från alla tänkbara flanker. Det blir sällan njutbart.
Piotr skrev:Hade DBX på min 4-kanaliga Tascam-porta för länge sedan.
Strmbrg skrev:RogerJoensson skrev:Som någon påekade tidigare så är det kanske lågnivåkompressionen du gillar (att man lyfter de svaga ljuden). Gör man det snyggt så är det njutbart, särskilt när man lyssnar på svag nivå. Men _jag_ tycker ända att det innebär en försämring över lag.
Det är dock en jäkla skillnad på den relativt milda behandling som P2 gör mot de andra som krossar dynamiken från alla tänkbara flanker. Det blir sällan njutbart.
Visst fanns det nåt som hette DBX?
Har för mej att jag lånade hem nån slax expander eller vad sjåen det var, från Söderbergs radio på Sveavägen.
Fick för mej att den skulle göra min jättestora, tjugokilos Philips rullbandare till en ännu bättre ljudkälla!
Jag hörde ingen skillnad.
Bandaren var mycket större än en Revox och hade tre hastigheter samt pyttesmå manöverknappar och trumbromsar!!
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT1 ... N4522.html
![]()
Strmbrms,
Strmbrg skrev:Bandaren var mycket större än en Revox och hade tre hastigheter samt pyttesmå manöverknappar och trumbromsar!!
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT1 ... N4522.html
Richard skrev:
DBX är ett brusreduceringssystem, som kunde reducera bruset med upp till 30 db på den glada, analoga tiden. Det är alltså inte en dylik kompressionsgrunka, som används i dagens analoga, eller digitala radio.
Richard skrev:Trots alla dessa tillkortakommanden kan en radioåtergivning låta fantastiskt- om inspelningsteknikerna har varit duktiga. Det är nämligen här de ojämförligt största felen införs.
Lust skrev:Richard skrev:
DBX är ett brusreduceringssystem, som kunde reducera bruset med upp till 30 db på den glada, analoga tiden. Det är alltså inte en dylik kompressionsgrunka, som används i dagens analoga, eller digitala radio.
Visserligen sant, men glöm inte bort att brusreducering med dbx bygger på just kompression och expansion
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster