Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Du menar alltså att det är naturligt att ljudteknikern försöker kompensera bort felaktigheter i en dålig monitorhögtalare om han kan?
Jag tror inte ens att ljudtekniker vanligen ser det som att dom sitter och kompenserar bort fel. Dom försöker helt enkelt att få det att låta så "bra" som möjligt. Och då påverkar det naturligtvis vilken eller vilka högtalare man valt att använda som lyssning.
Chuck_V skrev:perstromgren skrev:Finns stereosystemfelen beskrivna utanför faktiskt.se någonstans?
Det gör dem, men just ordet "stereosystemfel" tror jag är något som inte förekommer så ofta.
paa skrev:Menar du alltså att Engelholm alltså konstruerat sina högtalares strålningsmönster så att ljudet i 0 grader har dessa små tonkurvekompensationer, men att ljudet andra strålningsvinklar inte har det, utan ger en jämn effektrespons i rummet?Naqref™ skrev:Jag vet att Pär Engelholm har använt sig av detta i vissa av sina konstruktioner bara för att ta ett exempel.
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Du menar alltså att det är naturligt att ljudteknikern försöker kompensera bort felaktigheter i en dålig monitorhögtalare om han kan?
Jag tror inte ens att ljudtekniker vanligen ser det som att dom sitter och kompenserar bort fel. Dom försöker helt enkelt att få det att låta så "bra" som möjligt. Och då påverkar det naturligtvis vilken eller vilka högtalare man valt att använda som lyssning.
Nej, men det är väl mer intressant vad han/hon egentligen gör, än vad han/hon anser han/hon gör? Forumet heter faktiskt.
KarlXII skrev:Det låter lite vanskligt med inbyggda kompensationer för stereosystemfel i hårdvaran, så att säga?
Eller rättare sagt - det måste ju finnas risk att det kan gå fel med avseende på högtalarnas placering, rummets beskaffenhet och storlek.
Finns det något exempel på när det finns risk att det kan bli fel och att det är bättre utan?
Naqref™ skrev:paa skrev:Menar du alltså att Engelholm alltså konstruerat sina högtalares strålningsmönster så att ljudet i 0 grader har dessa små tonkurvekompensationer, men att ljudet andra strålningsvinklar inte har det, utan ger en jämn effektrespons i rummet?Naqref™ skrev:Jag vet att Pär Engelholm har använt sig av detta i vissa av sina konstruktioner bara för att ta ett exempel.
Nej jag skrev inte att han använder IÖs tillvägagångssätt för att åstakomma detta utan jag var betydligt vagare än så.
EA använder sig av BBCs forskning som var före IÖs.
RogerJoensson skrev:???
Vad dom gör är naturligtvis beroende på vad dom hör. Det uttryckte jag väl klart och tydligt?
Naqref™ skrev:Så här kan en stereosystemskompenceringskurva se ut som man kan få fram från publikt material.
Den är inte identisk med IÖs men spårbarheten i materialet är högre så frågan är inte om den är rimligare att använda. De har dock vissa beröringspunkter. Dippen vid 1kHz exempelvis. IÖ har en dipp runt 2kHz men den ligger lite högre här. Den lilla toppen vid runt 3.5kHz är rimligt exakt i frekvens men inte i nivå.
phon skrev:Naqref™ skrev:Så här kan en stereosystemskompenceringskurva se ut som man kan få fram från publikt material.
Och här är ytterligare en kurva med kompenseringar inringade:
IngOehman skrev:2. Jag har inte utgått ifrån något publikt material, utan gjorde helt nya mätningar på sammanlagt ~2000 människors öron (det tog låååång tid).
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:???
Vad dom gör är naturligtvis beroende på vad dom hör. Det uttryckte jag väl klart och tydligt?
Nix.
Vad de gör: förändrar frekvensgången på blivande master/fonogram till att avvika från det linjära.
Lust skrev:joel skrev:Hur bygger/beställer man ett element som alltid uppvisar dessa mikroförändringar i de olika utstrålningsvinklarna?
Ännu svårare att bygga/beställa 1000 st som alla är lika när det handlar om så små variationer...
IngOehman skrev:6. Jag har mig veterligt inte någonsin visat exakt vilken targetkurva jag använder (med reservation dessutom för det jag skriver under punkt 4), och för det mesta (jag trodde alltid) har jag även när jag ritat något sådär lite slarvigt för hand, klargjort att jag gjort det i förtroende och med förhoppningen att det inte skall spridas vidare.
RogerJoensson skrev:Vad gör man då? -Jo, det normala är väl, som sagt, som sagt, att man justerar allt möjligt tills man tycker det låter som man vill att det ska göra. Åtgärdsbedömningen sker vanligen genom högtalarlyssning. Därmed blir inspelningen färgad av monitorhögtalarna.
Nattlorden skrev:Att producera en skiva utan kalibrerad monitorlyssning skall jag nog inte ens försöka sätta ord på vad jag anser om.![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster