Tjockleksbestämma högtalarvägg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-23 14:36

Kraniet skrev:vet inte om jag är rätt person att förklara hur det hänger ihop. Nagref är väl den som nämnt det först. Står även nåt om fenomenet på LTS hemsida har jag för mig.

Men som jag förstår det är det lätt att det blir en förstärkt svängning när tjockleken är lika runt om.
Antar det beror på att front och bakskiva kommer ha samma resonansegenskaper och de två andra väggparen likaså.

Stagad 16mm mdf är tillräckligt styvt för ganska stora lådor så där behöver man nog inte oroa sig.

ok
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-07-23 14:43

brumel skrev:En del kommersiella konstruktioner verkar vara gjorda för att sjunga med och baffeln kan göras lite lossy med skruvar tex Harbeth.
Att mdf ha ett egenljud är helt klart. Det ger ett hårt "twack" i mellanregistret.

En hög massa lagrar bara mer energi så jag tror inte på att göra mdf:n tjockare. Och när det gäller sandwichkonstruktioner med mdf inblandat så tror jag på ett material som sänker egenresonansen och minskar egenljudet.

när den tjockare mdf'n väl släpper ifrån sig energin är den då större eller mindre eller lika med tunn mdf?

Men bäst är nog icke parallella sidor. Nästan alla mer påkostade konstruktioner har rundade sidor med tunn plywood i flera skikt eller någon sorts formpressat material.

Någon som lyssnat på Cabasse La Sphere. Undrar hur en klotrund högtalare tillverkas.
Tja klotet är nog inte så bra ändå. Där är alla sidor parallella men med en ellipsoid form typ Bremens ägg undviks detta.[/u]

vill man köra materialsnålt, tunna väggar, så måste man nog använda runda former för att formen ska bli stabil, som datorhögtalare och andra "påkostade" mediahögtalare
Bikinitider

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-07-23 17:00

Hur mycket av påförd energi någonting "lagrar" beror på dämpningen och inte massan. Massan avgör hur stor rörelsen blir. Högre massa innebär mindre rörelse för en given energimängd.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-07-24 02:26

Ja det ar lite low mass vs high mass skivspelar debatt. Jag tror pa low mass inom rimlighetens granser men material/form som undertrycker oonskade vibrationer.

Om man nu bygger vaggen dubbelt sa tjock maste man inte dampa mer ocksa for att motverka mdf:ns klangsignatur som kommer att markas mera om man spelar sa hogt att vibrationer uppstar. Alltsa resonansen i sig blir kraftigare i amplitud nar den val utloses med hogre massa om inte erfoderlig dampning finns.

Om inte sa ar ju problemet lost. Da bygger man bara en tjockare lada eller en massiv plint till vinylsvarven.
Let forever be

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-07-24 04:06

Pratar vi resonanser, strukturvibrationer eller ljuddämpning?
Resonanser får man när någonting väger något och är upphängt på någon sorts fjäder. Ett stort flak MDF kommer om man vilar det på kanterna få en viss resonansfrekvens. Massan är skivan, och fjädern är skivans svikt. Var i frekvens resonansen hamnar avgörs av storleken och begränas nedåt av hållfastheten. Görs skivan för stor kommer den gå av på mitten till sist, men innan dess kommer resonansfrekvensen vara jättelåg. Hur resonant den resonansen är beror på materialets interna dämpning, och den är väl frekvensberoende skulle jag gissa. Det vet nog andra bättre.
Om man bygger en låda av MDF och monterar ett högtalarelement i denna kommer högtalarelementet vilja vibrera lådan som en helhet. Det är något annat än resonanser. Hur stor den vibrationen blir beror på lådans vikt. Större massa innebär mindre rörelse.
Hur väl lådväggarna hindrar ljudet inuti lådan från att läcka ut är en tredje pryl. Ju mindre väggarna ger efter för trycket dess bättre.

Alltihop på samma gång, givetvis. :roll:

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-07-24 15:49

Ok intressant diskussion nolimit.
Jag tror vi 1) pratar om resonansen alltsa den ton som anslas om man anvander ladan som trumma. Forutom amplituden som vi alla vill vara sa lag som mojligt ar det en fraga om frekvens. Med dampskikt typ viskoelastiskt lim blir den troligvis valdigt lag. Med ett hart material som dampskikt blir den ist hogre.
Ett stag placerat pa mitten hojer gissningsvis resonansen med en oktav.

2)Om ladans styvhet/hallfasthet eller motstandskraft mot strukturvibrationer. Den vill vi alla vara sa hog som mojligt. Utan att ladan blir omojlig att lyfta.

3) Om mdf:s hardhet kontra egendampning-formagan att motsta sustain som olika material i en gitarrkropp.

Ett idealiskt material for hogtalare som mdf har hog densitet, hog inre dampning och hog hardhetsgrad. Ett hardare material brukar ju ha samre egendampning tex metall.

Sen finns ju materialet hdf som troligtvis har hogre densitet och eventuellt aven battre intern dampning. :)

Mvh J
Let forever be

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-07-24 17:08

OT för just denna högtalare men annars inte så tokigt är väl den beprövade metoden med lätt och styvt i basen och tungt och dämpat i mellanreg - typ plywood och MDF samt att man avkopplar av MDF-mellanreg lådan från Plywood-Bas lådan med ngt så enkelt som billiga filtfötter.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-07-24 22:05

skrutten, av vem är den metoden beprövad?
11010000

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-07-24 23:07

Kraniet skrev:något du bör göra är att ha olika dimension på baffel och övriga väggar. Annars finns det risk att du får stämgaffelresonans i lådan. Så 19mm front och 16mm i resten är nog inte alls en dum idé.

Ja- speciellt om alla lådsidor har liknande mått. Då bör väl egenresonansen i lådväggarna bli ganska lika från alla sidorna på högtalaren. Men hur blir det om sidorna har väldigt olika storlek ? Spelar olika tjocklek någon roll då ?
Om det spelar mindre roll då- så antar jag att det viktigaste är att front och bakstycke ( som ofta har samma storlek ) är av olika tjocklek.

Vad säger Naqref, Svante eller IÖ ?
Odogmatisk sekt- granskare

Föregående

Återgå till Teknikforum