Adhoc skrev:Dom tar bredbandigare, både högre och lägre frekvens och mer av en given frekvens. (Att de tar mer även vid höga frekvenser märks kanske inte, då det inte behövs så mycket tyg för hög verkan). Veckas tyget bygger det både inåt rummet och bakåt mot väggen jämfört med att hänga plant och funkar då över ett bredare frekvensområde.
I den där länken jag postade lite högre upp, framgår vad effekterna blir om man jämför snarlika tygsorter med olika vikt/m2, resultaten om tygbiten hänger som ett plant lakan på ett streck eller veckas ihop på samma streck samt avstånd till bakomvarande vägg.
Lite simpelt uttryckt ( och repetition av jansch inlägg), får jag sammanfattningsvis det som spelar roll till: Luftgenomsläppligt tyg funkar som en resistiv absorbent. Den är som effektivast vid ¼ av våglängden för frekvensen (där hastigheten är som högst och trycket som lägst) => Varieras avstånd till vägg varieras också vid vilken frekvens tygbiten är som effektivast. Hamnar tygbiten ”lite fel” avståndsmässigt funkar den fortfarande hyfsat mot avsedd frekvens, då hastigheten fortfarande är ganska hög. Veckas tygbiten ihop, får den ett större byggdjup och verkar då över fler frekvenser på ett effektivt sätt, den blir även effektivare för den ”avsedda enskilda” frekvensen då den då verkar över en utökad längd i djupled där hastigheten är hög. När luftmolekylen krockar med tygfibern i hög hastighet tappar den en del av sin hastighet och ändrar riktning samtidigt som en del energi omvandlas till värme. Är det en tjock (eller veckad) luftgenomsläpplig tygbit blir det många krockar med fibrer, med vartefter sänkt hastighet, före ljudvågen/luftmolekylerna tråcklat sig igenom hindret. Sänkt hastighet ger lägre energi och bakom gardinen blir koncentrationen luftmolkyler (trycket) mer ”utsmetat” i längsled och resonansnoderna (tryckmaxima) sänks i amplitud. (Ett tättvävt tyg är mindre luftgenomsläppligt och blir mer reflekterande ju högre frekvensen är. Ungefär som en tygsoffa är en allmänt bra bredbandsabsorbent medan lädersoffan funkar mest mot lägre frekvenser som en panelabsorbent)
Adhoc: Du är kung. Du är pedagog. Du är bäst.
Men hur påverkar det att tyget hänger nära högtalaren, som i mitt fall?
Jag tänker mig att om man tittar igenom ett hyfsat flest tyg som man nästan trycker upp i ansiktet så ser man ju igenom det, flyttar man tyget 10 cm från ögat ser man plötsligt inte igenom, är det bara optiskt det funkar så eller även akustiskt? Detta kanske finns att läsa i svaren jag fått, men jag är extremt trög i hjärnan.